16 499 läst ·
38 svar
16k läst
38 svar
Problem med vedeldning och acctank
Jag laddar hellre tanken med 95 grader direkt snarare än 85 grader för att sedan behöva köra igenom allt vatten en gång till för att uppnå en slutlig temperatur på 95 grader.
@Elkludde
- Ju högre snitt-temperatur i tanken desto mer energi innehåller den
- beroende på injustering av radiatorer så kan det vara så att det utnyttjbara temperatur-spannet är relativt litet, säg att du har små raddar & taskig injustering så att du kanske behöver 60C framledning vid -20, då är det stor skillnad på om du kan använda spannet 95-60C eller 80-60C
@Matss
nu pratar du om 2 olika saker...
Hur mycket energi som TOTALT finns i ack'en och hur mycket av det vi kan utnyttja.
Om du har en ack på 1m3 med en snitt-temp på 95C så innehåller den1000 * 95 * 1,16 ~110kWh, men om jag har ett behov av en framledningstemp på 60C så kan jag bara utnyttja 95-60C * 1000 *1,16 ~40kWh eftersom sedan är tempen för låg för att täcka hela behovet (jag kan naturligtvis nyttja mer om jag på lämpligt sätt kan toppa temperaturen, eller så låter jag sakta inomhustemperaturen sjunka).
Hur mycket energi som TOTALT finns i ack'en och hur mycket av det vi kan utnyttja.
Om du har en ack på 1m3 med en snitt-temp på 95C så innehåller den1000 * 95 * 1,16 ~110kWh, men om jag har ett behov av en framledningstemp på 60C så kan jag bara utnyttja 95-60C * 1000 *1,16 ~40kWh eftersom sedan är tempen för låg för att täcka hela behovet (jag kan naturligtvis nyttja mer om jag på lämpligt sätt kan toppa temperaturen, eller så låter jag sakta inomhustemperaturen sjunka).
Säg att min tank på 4m3 har tempen 84-28-27 kvar efter jag haft 90-90-90 från början och jag har haft en framledningstemp på 65 under hela urladdningen, med ditt resonemang så har jag lyckas med något omöjligt..
@ichigary
Absolut inte!
Absolut inte!
- Du har ju fortfarande högre temp i toppen på acken än du har behov av till framledning, men du har kanske som jag shunt-uttaget en bit ned ifrån toppen, så där uttaget är är tempen nere på 28? I så fall gissar jag att din inomhustemp börjat sjunka & att shunten står vidöppen?
- Du kan naturligtvis nyttja hela acken ned till låt oss säga 27-27-27, vad som händer är dock att din inomhustemperatur samtidigt sjunkit, och det ville vi väl ändå inte :|
Mitt uttag sitter på samma nivå på tempgivaren, varför skulle tempen sjunka där mitt uttag sitter?
I ditt förra inlägg sa du ju att jag inte skulle kunna utnyttja mer än 90-90-90 till 65-65-65 om jag behöver en framledningstemp på 65 grader, säg inte emot dig själv.
I ditt förra inlägg sa du ju att jag inte skulle kunna utnyttja mer än 90-90-90 till 65-65-65 om jag behöver en framledningstemp på 65 grader, säg inte emot dig själv.
@lat:lat skrev:@Matss
Du borde anta en lite mer ödmjuk inställning när jag lägger min dyrbara tid på att bilda dig!
Det du räknat ut (1000 * 95 * 1,16 ~110kWh) är energin du kan ta ur tanken när returen håller 0 grader.
Ett enkelt exempel: Med skiktning, returtemp 40 grader, tanken laddad till 90 grader och framledning x grader kan du sänka tankens temp till i princip 40 grader. Den tempdifferens du då utnyttjar är 50 grader. Man gör naturligtvis ett litet fel där när man inte tar hänsyn till att "de sista litrarna" inte håller x grader, men det är medvetet och försumbart.
I din kalkyl där du räknar med framledningstempen gör du ett stort fel omedvetet. Fundera över om jag inte har rätt innan du gör nån mer konstig liknelse
För övrig är det den vedertagna metoden att beräkna ackkapacitet
Ok, "I stand corrected". Jag utgick ifrån min egen ack där uttaget till shunten inte sitter i toppen utan ung 1/4-1/5 ned (varmvattenbatteriet ligger i toppen) och jag har inte heller en bivalent shunt som tar det sista av värmen ifrån toppen.
Det är naturligtvis så att om värmeuttaget sker högst upp i ack'en så blir "det bara några sista litrar" som man inte kan utnyttja.
Som så många utgick jag ifrån hur det ser ut hos mig, istället för att se till hur det är om man köper "riktiga utrustning", ett misstag vilket de "som lägger sin dyrbara tid på att bilda mig" aldrig skulle göra :blushing:
Men om jag ödmjukt böjer mig och konstaterar att inte heller Matss/Ichigary tänkte på att min utrustning inte är lika eminent som deras och att vi faktiskt båda ifrån olika utgångspunkter räknat rätt så kanske jag kan få komma med ett eller annat inlägg i framtiden trots min låga bildningsnivå?
No hard feelingsd^_^b
Det är naturligtvis så att om värmeuttaget sker högst upp i ack'en så blir "det bara några sista litrar" som man inte kan utnyttja.
Som så många utgick jag ifrån hur det ser ut hos mig, istället för att se till hur det är om man köper "riktiga utrustning", ett misstag vilket de "som lägger sin dyrbara tid på att bilda mig" aldrig skulle göra :blushing:
Men om jag ödmjukt böjer mig och konstaterar att inte heller Matss/Ichigary tänkte på att min utrustning inte är lika eminent som deras och att vi faktiskt båda ifrån olika utgångspunkter räknat rätt så kanske jag kan få komma med ett eller annat inlägg i framtiden trots min låga bildningsnivå?
No hard feelingsd^_^b
Intressant att läsa era inlägg.
Rörmokaren har varit här veckan och ställde ner pumpen till läge 1. Det är lättare att få upp tempen i tanken nu vilket innebär att vi inte behöver elda hela dagarna. Det har inte varit mer än -10 så slår det till med -25 så blir det väl till att anställa en eldvakt. Huset är från 1850, dåligt isolerad och under renovering. Sen har vi märkt att veden har väldigt stor betydelse.
Rörmokaren har varit här veckan och ställde ner pumpen till läge 1. Det är lättare att få upp tempen i tanken nu vilket innebär att vi inte behöver elda hela dagarna. Det har inte varit mer än -10 så slår det till med -25 så blir det väl till att anställa en eldvakt. Huset är från 1850, dåligt isolerad och under renovering. Sen har vi märkt att veden har väldigt stor betydelse.