Hej,
Ett av mina första inlägg här.
Vi har problem med vår pump, den liksom ”slår” högljutt och vattnet från kranar och dusch ”pulserar” ut. Jag kan inte förstå vad som är felet, men jag är också långt ifrån särskilt kunnig i frågan, ha därför överseende om jag uttrycker mig fel eller använder fel termer. Jag har spenderat åtskilliga timmar åt att söka på internet i allmänhet och detta forum i synnerhet men inte funnit vad detta kan bero på.
Bifogat finner ni bild på pump och hydrofor samt en film som visar hur pumpen reagerar.
Här kommer några förutsättningar:
- Vattnet kommer från en 70 m djup borrad brunn som är 8 år gammal. Problemen började först våren 2021 och gick från att slå lite till att gradvis bli värre.
- Huset är ett fritidshus men används flitigt, ca 4 månader om året och utspritt över året.
- Vi har värmekabel och pumprummet är varmt året runt.
- Alla säkringar är intakta.
- Hydrofor.
- Även huset är enbart 8 år gammalt och alla installationer får därför anses vara hyfsat nya.
- Jag har två enklare björnfilter, kol och bomullsfilter. Problemen blir marginellt mindre när jag väl byter filtren vilket jag gör 3-4 ggr om året.
- Inga indikationer på att hydrofor/membran läcker.
- Jag har flera ggr stängt av pumpen, släppt ut vattnet flertalet och tryckt in 1,5 bar för att sedan ånyo slå på allt. Ingen skillnad.
- Vattenkvaliteten är inte den bästa men prover visar att det är fullt tjänligt. Vi väljer dock att inte dricka det för det luktar mycket järn. Det ger rätt mycket avlagringar i WC eller liknande.
- Vattentillgången i området är god bland grannarnas brunnar. Jag förstår att det inte är någon garanti för att min brunn håller samma mängd.
- Brunnen ligger ungefär 40 meter från en låglänt och långgrund strand (Östersjön, Roslagen) och kanske 4 meter ovanför vattennivån.
- Jag har testat ändra lufttrycket till såväl lägre som högre än vad som är normalt (2 bar) men ingenting har fungerat.
- Vattnet som tas upp från brunnen används för diskmaskin, liten tvättmaskin, två duschar, två vattenklosetter, två handfat, två diskhoar och en vattenutkastare. Vi fyller ingen jacuzzi eller liknande som särskilt borde belasta systemet.
Är det någon som känner igen detta? Det som stör mig är att vattenpumpen verkar onödigt ansträngd och att vattnet skjuter ut från kranarna på ett ”onaturligt” sätt givet att vi under många år inte haft detta problem. Jag tycker att vattenkvalitén blir sämre ju mer ansträngd pumpen verkar vara. Inte nog med det ligger pumpen (den vita Schneider-apparaten på väggen) på andra sidan vår sovrumsvägg i höjd med våra huvudkuddar och minsta lilla spolning i kran gör att oljudet håller oss vakna eller väcker oss (särskilt när vi har en tonårsson som har heeeelt andra tider än vi andra).
Jag kommer med all säkerhet att ta ut en VVS-konsult men jag hoppas med detta inlägg att få lite mer kött på benen så att jag hyfsat vet vad jag pratar om.
Ett stort tack på förhand!
/Micke
Ett av mina första inlägg här.
Vi har problem med vår pump, den liksom ”slår” högljutt och vattnet från kranar och dusch ”pulserar” ut. Jag kan inte förstå vad som är felet, men jag är också långt ifrån särskilt kunnig i frågan, ha därför överseende om jag uttrycker mig fel eller använder fel termer. Jag har spenderat åtskilliga timmar åt att söka på internet i allmänhet och detta forum i synnerhet men inte funnit vad detta kan bero på.
Bifogat finner ni bild på pump och hydrofor samt en film som visar hur pumpen reagerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer några förutsättningar:
- Vattnet kommer från en 70 m djup borrad brunn som är 8 år gammal. Problemen började först våren 2021 och gick från att slå lite till att gradvis bli värre.
- Huset är ett fritidshus men används flitigt, ca 4 månader om året och utspritt över året.
- Vi har värmekabel och pumprummet är varmt året runt.
- Alla säkringar är intakta.
- Hydrofor.
- Även huset är enbart 8 år gammalt och alla installationer får därför anses vara hyfsat nya.
- Jag har två enklare björnfilter, kol och bomullsfilter. Problemen blir marginellt mindre när jag väl byter filtren vilket jag gör 3-4 ggr om året.
- Inga indikationer på att hydrofor/membran läcker.
- Jag har flera ggr stängt av pumpen, släppt ut vattnet flertalet och tryckt in 1,5 bar för att sedan ånyo slå på allt. Ingen skillnad.
- Vattenkvaliteten är inte den bästa men prover visar att det är fullt tjänligt. Vi väljer dock att inte dricka det för det luktar mycket järn. Det ger rätt mycket avlagringar i WC eller liknande.
- Vattentillgången i området är god bland grannarnas brunnar. Jag förstår att det inte är någon garanti för att min brunn håller samma mängd.
- Brunnen ligger ungefär 40 meter från en låglänt och långgrund strand (Östersjön, Roslagen) och kanske 4 meter ovanför vattennivån.
- Jag har testat ändra lufttrycket till såväl lägre som högre än vad som är normalt (2 bar) men ingenting har fungerat.
- Vattnet som tas upp från brunnen används för diskmaskin, liten tvättmaskin, två duschar, två vattenklosetter, två handfat, två diskhoar och en vattenutkastare. Vi fyller ingen jacuzzi eller liknande som särskilt borde belasta systemet.
Är det någon som känner igen detta? Det som stör mig är att vattenpumpen verkar onödigt ansträngd och att vattnet skjuter ut från kranarna på ett ”onaturligt” sätt givet att vi under många år inte haft detta problem. Jag tycker att vattenkvalitén blir sämre ju mer ansträngd pumpen verkar vara. Inte nog med det ligger pumpen (den vita Schneider-apparaten på väggen) på andra sidan vår sovrumsvägg i höjd med våra huvudkuddar och minsta lilla spolning i kran gör att oljudet håller oss vakna eller väcker oss (särskilt när vi har en tonårsson som har heeeelt andra tider än vi andra).
Jag kommer med all säkerhet att ta ut en VVS-konsult men jag hoppas med detta inlägg att få lite mer kött på benen så att jag hyfsat vet vad jag pratar om.
Ett stort tack på förhand!
/Micke
Din beskrivning till trots så uppträder din anläggning som om den inte har något förtryckt luftmembran eller att membranet är trasigt. Öppna en kran och pumpa till 1,5bar, låt vattnet rinna och se till att inte trycket sjunker. Möjligen har du redan testat detta. Vill poängtera att den vita boxen på väggen inte är en pump utan ett motorskydd med en kontaktor som klickar vid till och frånslag. Pumpen sitter i borrhålet om djupbrunnspump. Din anläggning är inte en hydrofor utan en hydropressanläggning. Skillnaden är att tanken innehåller ovan nämnda gummimembran.
Ok, stort tack för info! Jag har helt förväxlat hydropress och hydrofor i så fall.P Picea skrev:Din beskrivning till trots så uppträder din anläggning som om den inte har något förtryckt luftmembran eller att membranet är trasigt. Öppna en kran och pumpa till 1,5bar, låt vattnet rinna och se till att inte trycket sjunker. Möjligen har du redan testat detta. Vill poängtera att den vita boxen på väggen inte är en pump utan ett motorskydd med en kontaktor som klickar vid till och frånslag. Pumpen sitter i borrhålet om djupbrunnspump. Din anläggning är inte en hydrofor utan en hydropressanläggning. Skillnaden är att tanken innehåller ovan nämnda gummimembran.
Syftar du att jag ska släppa ut luften från nippeln högst upp så att hydropressen når 1,5 bar och sedan låta vattnet rinna för att se om det rinner på utan "slag"? Jag har testat det och det var ingen skillnad.
Jag läste någonstans att om gummimembranet är trasigt borde vatten sippra ut från nippeln högst upp och det gör den inte i detta fall.
Nej
-Stäng av pumpen.
-Öppna en vattenkran
-Pumpa i luft till 1,5bar
-Stäng vattenkranen
-Starta pumpen
-Stäng av pumpen.
-Öppna en vattenkran
-Pumpa i luft till 1,5bar
-Stäng vattenkranen
-Starta pumpen
Kanske samlats så mycket avlagringar i röret mellan hydropreasen och tryckvakten så att den inte hinner med att jämna ut trycket.
Ser ev. ut att vara en plugg nedanför tryckmätaren som du kanske kan lossa på och rensa.
Ser ev. ut att vara en plugg nedanför tryckmätaren som du kanske kan lossa på och rensa.
Tack för tipset, ska dit på fredag och testar det innan jag går vidare och köper ny hydropress.balloo skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Börja med att fylla luft enligt inlägg #6
Fast allra först, tryck på nålen i bilventilen högst upp på hydropressen, kommer det vatten => byt hydropress.
Kommer det luft, fyll på luft med pump eller kompressor enligt inlägg #6.
Kommer det varken eller så är blåsan helt tom och då kan det vara svårt att blåsa in luft för blåsan har liksom limmat ihop sig.
Protte
Fast allra först, tryck på nålen i bilventilen högst upp på hydropressen, kommer det vatten => byt hydropress.
Kommer det luft, fyll på luft med pump eller kompressor enligt inlägg #6.
Kommer det varken eller så är blåsan helt tom och då kan det vara svårt att blåsa in luft för blåsan har liksom limmat ihop sig.
Protte
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Fyll på lyft även om det kommer luft. Då funkar den som en dålig hydrofor tills den är bytt.prototypen skrev:
Börja med att fylla luft enligt inlägg #6
Fast allra först, tryck på nålen i bilventilen högst upp på hydropressen, kommer det vatten => byt hydropress.
Kommer det luft, fyll på luft med pump eller kompressor enligt inlägg #6.
Kommer det varken eller så är blåsan helt tom och då kan det vara svårt att blåsa in luft för blåsan har liksom limmat ihop sig.
Protte
Det ska i mycket luft, är det tryck efter ett par pumptag så har den klibbat fast.
Tack för input! Det är faktiskt som du beskriver, att det kommer varken vatten eller luft. Jag ska dit på fredag och testa.prototypen skrev:
Börja med att fylla luft enligt inlägg #6
Fast allra först, tryck på nålen i bilventilen högst upp på hydropressen, kommer det vatten => byt hydropress.
Kommer det luft, fyll på luft med pump eller kompressor enligt inlägg #6.
Kommer det varken eller så är blåsan helt tom och då kan det vara svårt att blåsa in luft för blåsan har liksom limmat ihop sig.
Protte
Ja, det ska jag överväga. Kräver hydrofor någonting mer installationsmässigt eller är hydropressen direkt utbytbar med en hydrofor? Hur stor hydrofor ska man ha för att ersätta en 60 l hydropress?SågspånPappspikEternit skrev: