[quote author=markis_de_sade link=1143278891/0#7 date=1143448995i känner igen oss i det du har beskrivit.
Sen för ca en månad sen så var sotaren här och rensade ur.
Efter det blev det som en ny panna.riktigt bra drag som gör bra värme och bra förbränning och den har tyvärr kokat vid något tillfälle. [/quote]
Om den har kokat så har all luft försvunnit vid detta tillfälle

. Hade ni varmt i huset under den tiden? Då är jag mer och mer säker att det är för dålig skorstensdrag som spökar hos er. Vi har också upplevt att vår radiatorsystem bara slutade värma mitt i eldandet och luckan på förugnen stängdes automatiskt för att förhindra kokningen trots att det var kalt i huset ... det var fullpakat med aska och sot längst bak i pannan och det kom bara litet svart rök från skorstenen. Eftersom vi kunde se röken trodde vi att skorstenen är OK men det var tyvärr nästan stopp där.
Kan du rulla bort din förugn så du kan titta och rensa i pannan? Kolla varje ställe där rökgaser gör en sväng - det kan samlas mycket i dom svängarna och nästan täppa till så röken kan enbart sippra genom..... Det kan samlas mycket under 1 månad. Kanske det är tid att ringa efter sotaren igen?
Eller var det också bara 1 timmes uppvärmning trots sotning? Var det samma fel efter sotarens besök då så är det inte skorstensdraget som är orsaken till dina bekymmer.
Det verkar att jag letar efter felet i helt annan ända än ni andra

.
gaia