Om den står fullt öppen så har du full shuntning?

Jag vidhåller fortfarande att du ska ta ner flödet över golven för kallare golv i och med att du kan inte öppna mer shuntventilen för att blanda ner primärtempen. Samt ökat flöde över radiatorerna för att få det varmare där.
Daniel kommer förmodligen med andra förslag.

S
Det är primärflödet till golvvärmen som behöver minskas om det blir för varmt och det görs med den röda ratten.
Om man tänker sig golvvärmen som en enda stor radiator, ska denna balanseras mot radiatorerna för att få hydraulisk balans.
Mixtra inte med sekundärflödet genom slingorna förrän primärflödet är justerat och rummen med radiatorer och golvvärme har samma rumstemperatur.
Rumstemperaturen justeras sedan med temperaturkurvan i värmepumpen.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
För dålig fart på C-pumpen i VP och för hög på C-pumpen för GV , är bäddat för en klassiker i hus med GV och element, Det gäller att få tryck på flödet från värmekällan, så elementen får det dom ska, sätt upp pumpen i VP ett snäpp och sänk farten på pumpen för GV som dom säger, lutar åt du får en form av kortslutning i systemet. Där GV stjäl flödet från elementen, hur är det kopplat ,kan du utröna det, GV kopplat före eller elementen på stammen ,alla sådan system bör ha egna matarledningar från värmekällan och inte samköras.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag vidhåller fortfarande att du ska ta ner flödet över golven för kallare golv i och med att du kan inte öppna mer shuntventilen för att blanda ner primärtempen. Samt ökat flöde över radiatorerna för att få det varmare där.
Daniel kommer förmodligen med andra förslag.
Japp. Som Stegatorparn skriver så är det flödet till golvvärmen som ska skruvas ner inte i golvvärmen. Men jag är inte helt säker på det heller. Uppenbarligen ligger ju golvvärmen långt under värmepumpens framledningstemperatur redan nu.
Jag tycker att det verkar vara för dålig fart på cirkulationspumpen i värmepumpen.

Vad händer om du tillfälligt stänger flödet till golvvärmen helt?

Nu när jag kollar närmare på den här bilden så blir jag faktiskt lite fundersam om det inte är lite tokigt kopplat..
Ni andra, ser ni också något skumt?

Bild på en installation med rörsystem, manometer, termometer och en grön lysande cirkel på en pump, som kan vara felkopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Japp, såg inte heller det med en gång.
Enligt kopplingsschemat ska strypventil och termostatventil byta plats.
Sedan är frågan vilken av primärrören som är tillopp?
Är det den högra är det lugnt, gäller bara att flödesriktningen är rätt genom termostatventilen. Eventuellt ska termostatventilen vändas. Termostatventilen behöver inte sitta i tilloppet
Är däremot tilloppet till vänster blir det tokigt. Uppvärmt vatten går i retur.

Okej, vad jag lyckats ta reda på:

Ut från VP genom pumpen kommer in här i shunten. Pilarna anger inte riktning, men färgen anger temperaturskillnaden, rött rör är varmare än kallt.
Värmepumpens kopplingar med rör, pilar som visar flödesriktning, och en shunt med temperaturskillnadsmarkering.
Skapa konto

Värmepump med pump, shunt och rör märkta med temperaturpilarna; rör går till övervåning och ner i golv.
Skapa konto

Märkningen/pilarna på rören till shunten anger detta (men jag antar att man kan koppla fel så pilarna kanske inte säger något?)
Värmepumpsanslutningar med shunt, temperaturregulatorvred och märkta rör.
Skapa konto

Mellan pumpen i VP och shunten grenar sig detta rör och ett går direkt till ovanvåning och det andra direkt till shunten.
De andra utgångarna från shunten går ner i golvet och jag känner ingen större skillnad på temperaturen på dessa.

Jag har provat stänga vredet på fördelaren till golvvärmen:
Värmefördelare med märkta reglerventiler och anslutna rör för golvvärmesystem.
Skapa konto

för att se vad/hur detta påverkar enligt Daniels förslag.

Missade jag någon fundering?

Då är golvvärmen felkopplad. Jag så att termostaten sitter på returen. Men som nämnts funkar det också. Men här är ju uppenbarligen retur och framledning förväxlade. Det bör korrigeras.

Kranarna på andra bilden stoppar enbart det interna flödet. Det gör ingen skillnad. Du kan strypa tillflödet med maxtermostaten eller den röda kranen.

Om det är kopplat så som pilarna så fungerar inte shunten samt primär flödet går rakt ut på golvvärmen så inget konstigt att balansering är knas.

Det du kan göra är som ovan säger stryp orangea.

Med tanke på att det är en mycket lägre temperatur på golvvärmen än primärflödet har du uppenbarligen fel. Primärflödet går inte direkt ut på golvvärmen.

Hur menar du att shuntventilen fungerar om flödet går som pilarna? Hur vet du att tempen som visas är under en körning?

Trollar du?

Läs TS första inlägg under punkt 1.
Uppenbarligen ger shunten någon typ av blandning. Annars skulle inte temperaturen vara den den är. (Med reservation för mätarfel)

Jag fiskar inte inlägg, jag försöker hjälpa TS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.