Byggahus.se

Problem med stiften

1. M
    Medlem · 7 inlägg

Mr610

Medlem
    Hej, Har kollat både ställdon och termostat och de fungerar. När jag tar bort ställdonen och manuellt trycker ner sprinten fjädrar den fint, men inget vatten flödar ut när sprinten är nere vare sig manuellt eller med ställdon. Av 5 ventiler är det bara en som fungerar som den ska? Någon som har en idé om vad som är problemet? Modell är thermotech

2. J
    Medlem · 7 241 inlägg
    Vad har du för tryck i systemet, har det gått ner så kan det finnas luft i slingorna, 1 st som fungerar, ( är den utan ställdon eller ? ) tyder på dåligt flöde, gasa på pumpen till max till att börja med

3. M
    Medlem · 7 inlägg

Mr610

Medlem
    Det var dåligt tryck, 0,3, men fyllde på systemet och nu 2,3. Det är ventil nummer tre som fungerar, 4 verkar släppa igenom lite lite men ingen direkt värme. Men ska testa att dra upp pumpen på Max och testa!

Redigerat 11 okt 2020 20:41
  4. M
    Medlem · 7 inlägg

Mr610

Medlem
    Alla har ställdon men plockade bort för att testa manuellt, och säkerställa att det inte var problem på ställdonen, men så var det inte. Har även testat varje ställdon på den ventilen som funkar och alla sköter sig bra. Testar ditt tips, tack!

5. J
    Medlem · 7 241 inlägg
    Ta ett foto på fördelarna så allt kommer med ( ställdon ev, pump ) så det syns vad du har, samt om det bara är en pump i VP och är det 2 system, 1 golvV och radiatorer.

6. M
    Medlem · 7 inlägg

Mr610

Medlem
  7. M
    Medlem · 7 inlägg

Mr610

Medlem
    Från vänster på bilden med ventilerna är nu slangarna fram/bak 1) kall/kall 2)varm/varm 3)kall/kall 4) ljummen/kall. Tycker det är märkligt att 2:an är varm, den har varit utan ställdon i 24 timmar så borde enligt min logik inte släppa fram värme?

8. J
    Medlem · 7 241 inlägg
    Om jag inte har helt fel så är ventilerna öppna utan donen och då ska det bli varma slingor. Den typ av panna/värmare är känslig för luft . kan du fylla på vatten med en kran/ventil eller finns det ingen sådan.. Har du provat att spola ur slingorna med vattenslang ?

9. M
    Medlem · 7 inlägg

Mr610

Medlem
    Ok, Jag fyllde genom att sätta på en gardena slang på ventilen där man tömmer men det var inte mycket som gick i systemet, kanske några dl från 0,3 till 2,3 bar. Hur luftar jag?

10. M
    Medlem · 7 inlägg

Mr610

Medlem
    Har inte spolat slingorna, var ska jag isf koppla in slangen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.