När jag öppnar luckorna till Keddyn så vill röken gå ut ur kassetten och dras in i luftströmmen ovanför/innanför kassetten vilket gör att röken bolmar ut genom varmluftgallren och sprids i hela huset. Lösning någon? Förutom att helt enkelt stänga luckorna. Finns det varmluftgaller som går att stänga? Tacksam för svar.

Öppna en liten springa först, sedan öppna sakta till det är helt öppet. På min kassett kan jag bara ha en lucka öppen i taget, annars ryker det in. En lucka räcker dock gott och väl för att peta in mer ved.

Har du alltid haft detta problemet med kassetten eller har det kommit på senare tid? Det du beskriver låter som dåligt drag generellt då även om plåten i toppen på en keddykassett tvingar fram förbränningsgaserna relativt långt fram mot luckan så ska ett normalt drag från pipan hindra att något fortsätter ut i rummet.

Om det varit så hela tiden vad är det för storlek och längd på pipan?

Kolla att plåten ovanför elden är inskjuten i botten. Vill ha en tendens att krypa framåt efter ett antal värme cykler. Då får man draget bak i kaminen istället för framkant.

vet inte om det varit så här hela tiden. oftast eldar vi med stängda luckor. men all värme försvinner uppför den närliggande trappan så den "upplevda" riktiga strålningsvärmen framför kassetten är lika med noll. önskar kunna elda med öppna luckor för att få gammaldags strålningsvärme som från en öppen spis. inte bara öppna för att lägga i ny ved. skorstenen är av typen isokern. vet ej dimensionen på rökröret.

Jag tror det beror på för lite tilluft i rummet. Jag får samma problem när jag kör med köksfläkten på högsta effekt.

dannesjöblom skrev:
vet inte om det varit så här hela tiden. oftast eldar vi med stängda luckor. men all värme försvinner uppför den närliggande trappan så den "upplevda" riktiga strålningsvärmen framför kassetten är lika med noll. önskar kunna elda med öppna luckor för att få gammaldags strålningsvärme som från en öppen spis. inte bara öppna för att lägga i ny ved. skorstenen är av typen isokern. vet ej dimensionen på rökröret.
Nu blev jag nyfiken. Hur mycket eldar du i spisen då vi inte alls har några problem att få strålningsvärme åtminstone 1,5m från Keddyn med stängda luckor.
Och att ryker in beror på att du har någon annan frånluftskälla som är starkare än spisen. I huset har vi inga problem. Men i fritidshuset om någon öppnar ytterdörren när man ska tända och det inte tagit sig så mycket att det blivit drag i skorstenen så vänder röken ut från spisen. Men när det väl brinner är de inga problem.
Så du har kanske något utsug på övervåning som ger dina problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.