Hej Johan,

Det låter som en attraktiv lösning, jag igår läsa på via dina länkar, återkommer gärna med ytterligare frågor.

Är det redan utan optimering av när på dygnet huset värms upp så att ett timelpris är mer fördelaktigt än rörligt? Den största delen av elräkningen är förstås värmepumpen.

Ytterligare okunskap från min sida som du kanske kan svara på när du nu har Tibber; det ingår inte kärnenergi i deras utbud - som jag förstår det, eftersom det inte ses som förnybar. Hur påverkar det deras timpris i januari februari?

Mvh,

Richard

Hej,
Gör gärna det. Jag hjälper till om jag kan.

Min erfarenhet är nog ändå att det kan löna sig med timpriser oavsett styrning. Generellt kan man säga att om man dels har vattnet på komfort-läge och förlitar sig mycket på utegivaren så kommer förbrukningen att bli högre på natten. Det är iaf så det har sett ut på mina kurvor. I kombination med att ladda bilden på natten och köra tvätt/disk på natten så gör det skillnad. Vi hade redan förra året lägre pris/timme än snittet både under december, januari och februari.

Gällande kärnenergi i utbudet så spelar det ingen roll. Priset sätts oavsett på Nordpool för ditt elområde och det har ingen betydelse egentligen vilken leverantör man har förutom att vissa lägger på avgifter och annat. Tibber har en månadsavgift och lägger inte på något i övrigt förutom de avgifter de måste lägga på exv moms och ursprungscertifikat.

Maalox
@Johanwidell tack för dina utförliga svar ovan.

Jag följde stegen på github-sidan du postade och jag ser nu all data som är kopplat till min IVT Geo 508c bergvärmepump i HA som är installerat på en R-Pi.

Viss data (typ temperaturer etc) funkar fint men vad jag ej får igång är förbrukning i kwh. (vilket primärt är den jag är ute efter). Den visar bara 0 över tid.

Jag är alltså inte ute efter att få smartgrid att fungera (än), utan mest att få en översikt över förbrukning.

Har du lyckats få igång denna på din IVT?

• Gilla
ydewk
  • Laddar…
Jag har primärt varit intresserad av temperatur och varmvatten samt att kunna styra dessa.

När jag kikar nu så ser det ut som att de entiterna är otillgängliga. Det är ju något av ett fulhack som någon har fått till och det verkar inte som att HA kan tillgodogöra sig all data från alla pumpar. IVT 402 FLVP som jag har fanns inte med som ett alternativ och stöds inte helller "officiellt" men fungerar ändå för temperatur och VV.

Själv kör jag Watty från Tibber för att få ut förbrukningen per fas och in i HA. Jag har identifierat, baserat på förbrukningen, hur mycket pumpen drar men det hade såklart varit mycket roligare om man kunde fått in förbrukningen specifikt för pumpen. Watty tror jag för övrigt inte går att få tag på längre men jag har hört mycket gott om Shelly 3EM som alternativ.

För andra intresserade ska IVT SmartGrid vara uppe igen från November månad:
https://www.ivt.se/smartgrid/?fbclid=IwAR0mzX7IQmxK7rYPz6NOcT-0a4EephY0d__I65Ilv_nS_sqGRDrTznNRtDM

• Gilla
fsh och 3 till
  • Laddar…
Någon som har testat nya appen? jag hittar inte min kabel bak på geo 508c så väntar på VVS-firman som inte verkar så intresserade....

Maalox
Jag pratade med min återförsäljare igår, tydligen skall den uppdaterade appen nu ligga ute för Android, medan den ännu inte kommit till iOS.

Går det att teckna abonnemanget för smart grid nu då, eller är det bara gamla abonnenter som kan använda detta?

Svarar mig sjölv, citerar mejl från Bosch/IVT Kundservice:
Hej!

På Andriodplattformen är uppdateringen släppt och man kan nu nyteckna sig för SmartGrid igen.

Tyvärr blir lanseringen försenad på Apple på IOS-plattformen de godkände inte appen! Vi vet inte när nytt datum för släppet blir.
Alltså: Håll i, håll ut :rofl:

Nu är nya appen ute på App Store.
Abonnemang tecknat, och smart grid påslaget.
Får se om det blir någon skillnad.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Nu är nya appen ute på App Store.
Abonnemang tecknat, och smart grid påslaget.
Får se om det blir någon skillnad.
tack för detta, också signat upp

är det IVT Anywhere eller IVT Anywhere II som ni får smart grid att funka på igen?

Inte tvåan.
Den funkar bara med ettan.
Appen ser ju ut att komma från förra årtusendet men den verkar göra vad den ska.
Jag fick ställa om från schemalagd (auto) till ”optimerad” värme för både värme och vvb innan jag kunde slå på smartgrid. Annars fick man felmeddelanden.

pjgb pjgb skrev:
Inte tvåan.
Den funkar bara med ettan.
Appen ser ju ut att komma från förra årtusendet men den verkar göra vad den ska.
Jag fick ställa om från schemalagd (auto) till ”optimerad” värme för både värme och vvb innan jag kunde slå på smartgrid. Annars fick man felmeddelanden.
Tack fick det att funka nu, körde nämligen på II när smartgrid försvann från I för att ha ett gui från detta århundradet. så fick tabort den därifrån så fick jag det att funka igen.

Hmmm… spännande växling efter lunch.
Inställt på Nordpool SE3 i IVT-appen. :thinking:

Energistatistikskärm som visar rumstemperatur, varmvatten, utetemperatur, energiförbrukning och prisförändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärm visar diagram över elpriser för dygnet, snittpris idag och inställningar för pris med avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pjgb pjgb skrev:

[bild] [bild]
pjgb pjgb skrev:

[bild] [bild]
Jag reagerade på samma. Fungerar verkligen smartgrid? Kan man i efterskott se hur den behandlat andra dagar? Hur ser man att s.artgrid verkligen fungerar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.