Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Problem cirkulationspump el/oljepanna

1. K
    Medlem · 228 inlägg

kattparet

Medlem
    En sak jag tänkt på. Kanske lite utanför ramen, men antag att fjärrvärmen skulle bli olönsam och man önskar koppla ifrån sig. Kan man räkna med att det går att koppla tillbaka sig på den gamla pannan igen eller är risken att den rostat sönder?

Mest en tanke, är inte helt förtjust i tanken på att binda upp sig på ett monopol..

2. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 034 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Det är nog inte vettigt att du tänker dig använda en el/oljepanna igen oavsett FJV utvecklingen hos dig. Se till att få allt ordnat bra och utrymt från den gamla nu när installationen görs.

3. K
    Medlem · 228 inlägg

kattparet

Medlem
    TÄnker du att det blir för dyr kostnad att koppla ifrån FJV nätet?

4. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 034 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Ja att använda elpatron eller olja i gamla pannan kan aldrig bli gynnsamt igen. Om du av någon anledning slulle gå från FJV får du ordna en ny vettig lösning då. Kostnaden för FJV skuggar i princip alltid övriga energipriser åtminstone om det går rätt till sen att det kan vara kommunala mjölkkor o.dyl är ju en annan sak.

• Laddar…
  5. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 741 inlägg
    Har rörmokaren varit på plats och kunnat ge råd idag?

6. K
    Medlem · 228 inlägg

kattparet

Medlem
    Nix. Dröjer nog ett tag innan hen kommer. Väntar fortfarande på svar från energibolaget om pumpen. Tack och lov har de varit kloka och installerat ventiler precis efter pumpen så man behöver nog inte tömma hela systemet. Men försöker ju få till det någorlunda samordnat...

• Laddar…
  7. K
    Medlem · 228 inlägg

kattparet

Medlem
    Men tänkte på det, vattnet som kommer ur när man luftar pumpen är svart. Kan det tänkas att systemet kanske behöver sköljas igenom? Känns som mycket skit i vattnet som säkert gör vattnet trögare att pumpa. Eller ska man försöka sänka trycket i systemet?

En annan tanke, vad kan man byta ut pumpen mot? Samma gängmått? Har ju läst pumpteori för länge sen, tryckhöjd, osv. Men länge sen som sagt. Misstänker att det blir dyrare om man låter rörmokaren köpa in pump (påslag m.m.)?

8. K
    Medlem · 228 inlägg

kattparet

Medlem
    Nu fick jag svar om fjärrvärmen iaf, det ingår en cirkulationspump i paketet, men de skulle återkomma vad det var för sort.

Hur spolar man igenom rören egentligen appropå ingenting? När de plockade bort ett element på övre plan fick vi tömma större delen av systemet, men det som kommer ut när man luftar pumpen är svart vatten, samma när de tog loss några av elementen, då kom det rester av svart vatten ur dem. Luktar inte som olja dock, vilket var en första tanke xD

9. Åsa Lund
    Det svarta tror jag heter magnetit. Googla om det kan stämma

10. B
    Medlem · Västmanland · 2 186 inlägg

BSOD

Medlem

Det borde finnas en beteckning på gamla pumpen. Om den varit ok, skulle jag köpa en pump med samma pumpdata.

Cirkulationspumpar benämns på ett standardiserat sätt. Det kan vara 15-40 130, eller 25-60 180. Första är flödet, andra är lyfthöjden och 3 är längden på pumphuset. Det är alltså lätt att hitta en ersättningspump av valfritt fabrikat som passar bra.

Det är enkelt att byta en pump om ventilerna är täta. Skulle gissa att en normalhändig person gör det själv.

Beställer du själv får man tag på en bra pump för ca 1300 på nätet. Kan vars billigare också. 2000kr plus arbetstid och servicebil (5000 tot?) skulle jag gissa att rörmokaren tar.

Jag skulle inte skölja ur vattnet i systemet. Däremot låter det som att ni borde ha ett magnetitfilter.

Tror pumpen är slut helt enkelt. 20 år 8000h är ju trots allt 160 000h. Den har nog snurrat ganska många miljoner varv vid det här laget.

11. Åsa Lund
    Köp en tryckstyrd pump, drar mycket mindre energi än den gamla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.