Byggahus.se
É
Jag tänkte köpa två enheter där ingång 2 ska styra den andra enhetens lampa (ska bli som dubbeltrapp). Det verkar som dimmern LED DIM-01 är billigare än relävarianterna. Har jag förstått rätt att jag kan ansluta icke dimbara lampor till denna enhet och styra som vanlig lampa med?

Står:
”OBS! Vid installation är dimmern icke dimbar. Använd
appen för att konfigurera dimmern före användning.”
https://www.elbutik.se/dokument/1377701 Installationsmanual.pdf

Sen som bonus om man i framtiden byter till dimbara ljuskällor så kan man konfigurera om den till dimmer?
 
Nissens
É ÉlPon skrev:
Jag tänkte köpa två enheter där ingång 2 ska styra den andra enhetens lampa (ska bli som dubbeltrapp). Det verkar som dimmern LED DIM-01 är billigare än relävarianterna. Har jag förstått rätt att jag kan ansluta icke dimbara lampor till denna enhet och styra som vanlig lampa med?

Står:
”OBS! Vid installation är dimmern icke dimbar. Använd
appen för att konfigurera dimmern före användning.”
[länk] Installationsmanual.pdf

Sen som bonus om man i framtiden byter till dimbara ljuskällor så kan man konfigurera om den till dimmer?
Den beskrivningen kan vara lite vilseledande.

Plejd rekommenderar INTE att man ansluter en icke dimbar ljuskälla till deras dimrar.
 
É
Nissens Nissens skrev:
Den beskrivningen kan vara lite vilseledande.

Plejd rekommenderar INTE att man ansluter en icke dimbar ljuskälla till deras dimrar.
Ok tack det var det jag var lite fundersam till. Då får man välja på att betala extra för annan puck eller betala extra för dimbar led (e27+g9).
 
É ÉlPon skrev:
Hur kommunicerar Plejd med varandra om man t.ex låter ena ingången på en enhet styra en annan enhet? Sker det helt lokalt? Hur, med bluetooth?

Jag har annars Zigbee/Z-wave men då måste väl signalen gå via Home Assistant men det vill jag inte utan vill bara ha en dubbel-trappfunktion som fungerar utan beroenden av en controller. Tänkte om Plejd då var ett alternativ.
Varför vill du inte det?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
É
Man ska kunna tända en lampa utan att HA är igång. Dela tycker jag det är lite småstrul med HA då och då, och en simpel sak som lampa ska ha 100% upptid.
Det är väl rätt standard att lampor ska funka oavsett om HA är igång eller inte. Men i mitt fall när enheterna ska styra varandra är inte det möjligt utan att ha lokal styrning.

Sen om det även är möjligt få in Plejd i HA med bluetooth utan deras gateway så är det förstås intressant med (är inte påläst om det går).
 
É ÉlPon skrev:
Jag har annars Zigbee/Z-wave men då måste väl signalen gå via Home Assistant men det vill jag inte utan vill bara ha en dubbel-trappfunktion som fungerar utan beroenden av en controller. Tänkte om Plejd då var ett alternativ.
Zigbee och Zwave stödjer 'binding' så man kan låta t ex en viss strömbrytare styra en viss lampa utan att behöva gå via någon central controller. Prylarna är fortfarande del av nätverket och kan läsas av och styras från HA om man vill.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Zigbee och Zwave stödjer 'binding' så man kan låta t ex en viss strömbrytare styra en viss lampa utan att behöva gå via någon central controller. Prylarna är fortfarande del av nätverket och kan läsas av och styras från HA om man vill.
Ja, det är väl det IKEA har. Man måste inte ha någon hub för att styra lokalt.
 
Nissens
useless useless skrev:
Zigbee och Zwave stödjer 'binding' så man kan låta t ex en viss strömbrytare styra en viss lampa utan att behöva gå via någon central controller. Prylarna är fortfarande del av nätverket och kan läsas av och styras från HA om man vill.
Varken central controller eller wifi?
 
Nissens
K karlmb skrev:
Varför vill du inte det?
Det är många som inte vill det av skäl som varit uppe miljontals gånger… men vissa aldrig tar till sig verkar det som…
 
Nissens
É ÉlPon skrev:
Ok tack det var det jag var lite fundersam till. Då får man välja på att betala extra för annan puck eller betala extra för dimbar led (e27+g9).
Ja, ett tips till dig i all välmening är att ställa Plejdfrågor i Plejds supportgrupp på Facebook, där får man bra support snabbt. I trådarna här finns det många Plejdhatare som direkt förespråkar Zigbee och andra mer komplicerade system. 😊
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varken central controller eller wifi?
Nej, varför ska en Zigbee- eller Zwave-pryl prata WiFi???
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Även ringa Plejd support funkar, hjälpt mig två gånger
 
Håller folk fortfarande på med plejd?
 
  • Gilla
  • Haha
Boan och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Håller folk fortfarande på med plejd?
Ja, för knappt två år sedan hade drygt 260000 hushåll Plejd. Skulle kunna sätta en njure på att det är bra mycket mer idag.
 
D Derbyboy skrev:
Håller folk fortfarande på med plejd?
Hur länge var folk exalterad över AC i bilen innan dom insåg att det senare gick att få automatisk AC som gav behaglig temperatur utan manuellt rattande på temperatur och fläkthastighet?
Det kanske kan ge svar på din fråga. 😄

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.