E Edvuld skrev:
Hej!

Jag ska klippa lite enkla överbleck och underbleck. Jag har följande saxar där alla är omärkta utom den blå som står R på och den oanvända som är vänsterklippande.

Bör jag klara alla jobb med "Pelikanen" så att jag lika gärna kan lämna tillbaka den vänsterklippande? Pelikanen? är en Erdi från Västtyskland.

[bild]
Ledsen, kan tyvärr inte ge dig något vettigt svar på din fråga.
Men den röda saxen längst till vänster är en sekatör som du kan använda i trädgården.

Men pelikanen ser fin ut! :)
//Ronnie

• Haha
Edvuld
  • Laddar…
Jag skulle behållit ”vänstersaxen”.
Pelikanen är bäst för att klippa rakt.
Sekatören (till vänster) skulle jag lagt undan bland trädgårdsprylarna. 😉

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Är väl ändå en vanlig fasonsax?
I min värld har en pelikansax längre skär..

• Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
Där blev det uppenbart att jag inte grejar så mycket med trädgården 😆

Den röda gör sig mycket bättre än de andra, vid lång rak klippning märkte jag i alla fall.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Men ändå inte lika bra som en riktig pelikan.
Ska man klippa lite längre, större plåt och båda bitar ska vara användbara är det en sån här sax man skall ha.
Metallisk sax med röda handtag, tänger för att klippa, verktyg, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägg märke till den lilla urfasningen vid sprinten som gör att plåten går fritt förbi och att saxen inte kilar fast.
De långa käftarna böjer inte plåten så som korta käfta gör.

Fasonsax med offset är annars mycket bättre än de vanliga billiga saxarna från Jula etc.
Saxen på bilden nedan kostar 1161 kr inkl moms på Swedol. 😳🤔
https://www.swedol.se/fasonsax-offset-midwest-6510r-gron-646706.html

Verktyg, troligtvis grensax, över en bruksanvisning eller broschyr, möjligen för en luftrenare eller liknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag har komplett set h + v, äkta Midwest.
Får nog se till att montera filtret och starta avfuktaren så mina två guldklimpar rostar mera… 😀

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Tack för svaren, lärorikt!

Det skall vara saxar som låter plåten gå förbi. En höger och en vänster.

Har aldrig haft några vidare bra plåtsaxar och en bra sax är dyr, så jag har helt enkelt fått bli bra med vinkelslipen och tunna skivor.

E Edvuld skrev:
Hej!

Jag ska klippa lite enkla överbleck och underbleck. Jag har följande saxar där alla är omärkta utom den blå som står R på och den oanvända som är vänsterklippande.

Bör jag klara alla jobb med "Pelikanen" så att jag lika gärna kan lämna tillbaka den vänsterklippande? Pelikanen? är en Erdi från Västtyskland.

[bild]
Ska du bara göra gavlar på över- och underbleck rekommenderar jag att du lämnar tillbaka vänstersaxen.
Det är förvisso lite krångligare att bara klippa en en högersax, men det är fullt möjligt. Du får lära dig från vilket håll du ska börja klippa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.