Byggahus.se
Hej,
bygger plank mellan mig och grannen (ca 180-200 cm). Har börjat bygga allt i impregnerat virke. Men det blev en missuppfattning och hon vill att det byggs i icke impregnerat trä för att det ska kunna målas direkt.

Frågan: Är det dumt att även köra stolparna (95x95) i icke impregnerat trä?
Håller det över tid om man målar ordentligt eller bör man ändå ha kvar stolparna i impat virke. Det innebär ju att de inte går att måla direkt så det kommer kanske de lite roligt ut när allt utom stolparna är målat ..

Stolparna sitter ordentligt förankrade i järn i fastgjutna betongfundament (70 cm).

Tacksam för svar.
 
  • Halvfärdigt trästaket i soligt landskap med grönt gräs och träd i bakgrunden. Byggmaterial syns på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måla med slamfärg då?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måla med slamfärg då?
Och behålla det impregnerat alltihop menar du? Ja, har hört att man kan måla slam direkt på impat men är det så, blir det bra?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jodå, eller låt det vara bara (med imprednerat). Det grånar och blir snyggt efter ett år eller två. Man kan olja in eftersom.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, eller låt det vara bara (med imprednerat). Det grånar och blir snyggt efter ett år eller två. Man kan olja in eftersom.
Det var min grundplan att låta det vara men det var lite miss i kommunikationen med min granne som vill kunna måla direkt
 
Måla ett staket/plank är som att kissa i byxan, fint från början med en jävla massa jobb efteråt...Vem ska underhålla och betala?
 
Någon som har nån mer input här. ”Kan” man köra med oimpregnerade stolpar till ett plank?
 
L Laney_Gaga skrev:
Någon som har nån mer input här. ”Kan” man köra med oimpregnerade stolpar till ett plank?
Självklart, se till att underhålla och ev olja in med jämna mellanrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.