1 362 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Planera inför vintern?
Snart midsommar och elpriset är lägre än på flera år.
Samtidigt har vi någon form av lågkonjunktur med höga priser på mat och skyhöga bostadsräntor.
Arbetsmarknaden är glödhet och börsen hyggligt opåverkad av alla domedagsprofetior.
Svårt att veta vad som gäller och hur man ska tänka tycker jag.
Utnyttjade den kommunala energirådgivningen för några månader sedan och fick faktisk en del bra råd på hur huset kunde bli mer energieffektivt
Hur gör ni andra?
Har ni redan fixat uppvärmning och övrigt och vet att ni klarar en ny vinter med skyhöga elpriser eller tar ni problemet när (om) det kommer?
Samtidigt har vi någon form av lågkonjunktur med höga priser på mat och skyhöga bostadsräntor.
Arbetsmarknaden är glödhet och börsen hyggligt opåverkad av alla domedagsprofetior.
Utnyttjade den kommunala energirådgivningen för några månader sedan och fick faktisk en del bra råd på hur huset kunde bli mer energieffektivt
Hur gör ni andra?
Har ni redan fixat uppvärmning och övrigt och vet att ni klarar en ny vinter med skyhöga elpriser eller tar ni problemet när (om) det kommer?
Fixade uppvärmning föra vintern och har solceller nu. Detta gjorde huset så effektivt att vi fixa en ny energideklaration och ska köra på grönt bolån.B Boende45 skrev:Snart midsommar och elpriset är lägre än på flera år.
Hur gör ni andra?
Men läger undan varje månad på förväntad genomsnittlig el o nät räkning på hela året, så har man liten buffert till vintern.
Förra årets förberedelser räcker för oss. Gick över till timpris och drog ner på elförbrukningen, vilket ledde till lägre total elkostnad än 2021. Och så ett par elverk och diverse värmekällor ifall det blir längre avbrott i försörjningen.
Det känns dock meningslöst att planera för extrema elpriser över längre perioder, eftersom det inte kan tillåtas.
Visst lär vi se sjuka elpriser under kortare perioder, och då är det bra att kunna styra sin förbrukning och kostnad (timpris), men om priset t.ex. går upp till 5-10 kr/kWh på årsbasis skulle hela samhället haverera. Då pratar vi Mad Max. Och innan så sker kommer man att göra allt för att hålla ihop systemet, med ”elstöd”, gaffatejp och tvångsåtgärder för att sänka förbrukningen.
Det känns dock meningslöst att planera för extrema elpriser över längre perioder, eftersom det inte kan tillåtas.
Visst lär vi se sjuka elpriser under kortare perioder, och då är det bra att kunna styra sin förbrukning och kostnad (timpris), men om priset t.ex. går upp till 5-10 kr/kWh på årsbasis skulle hela samhället haverera. Då pratar vi Mad Max. Och innan så sker kommer man att göra allt för att hålla ihop systemet, med ”elstöd”, gaffatejp och tvångsåtgärder för att sänka förbrukningen.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag funderade på det här senast i förmiddags. Konstaterade att man måste ha råd att investera innan man ev kan spara lite pengar i slutändan. Så som så ofta annars är det "dyrt att vara fattig".
Vi har beställt en kamin, men den levereras först i januari
Det är oklart om vi någonsin kommer att tjäna in den eftersom kommunen bara tillåter lite myseldning ett par gånger i veckan, men vi kommer iallafall frysa mindre på kalla blåsiga dagar när huset kyls fort.
Annars handlar det mest om småsaker, och många av dom gjorde vi redan i vintras. Jag funderade häromdagen på vad vi egentligen åstadkom i höstas eftersom vi inte hade något renoveringsprojekt aktivt då, men det var faktiskt rätt mycket fix med att minska drag och köldbryggor. Dreva bakom golvlister, sätta upp rejäla gardiner osv. Jag ägnade även åtskilliga timmar åt att trimma inställningarna på bergvärmen, vilket sparade ett antal tusenlappar.
Annars handlar det mest om småsaker, och många av dom gjorde vi redan i vintras. Jag funderade häromdagen på vad vi egentligen åstadkom i höstas eftersom vi inte hade något renoveringsprojekt aktivt då, men det var faktiskt rätt mycket fix med att minska drag och köldbryggor. Dreva bakom golvlister, sätta upp rejäla gardiner osv. Jag ägnade även åtskilliga timmar åt att trimma inställningarna på bergvärmen, vilket sparade ett antal tusenlappar.
Ny energieffektiv Villa. FLVP som primär uppvärmning och två LLVP som sekundär.
Kamin.
6.5kw dieseldrivet elverk 3 fas
2kw bensindrivet elverk
2st Gasolvärmare och en dieselvärmare.
Väldigt stort lager av bränslen till allt.
Bundet på 42 öre kWh minst en vinter till.
Skulle det bli december 2022 snittpris året runt så skulle hushållets nuvarande buffert räcka till 80 års el med nuvarande förbrukning och då är jag död sedan länge.
Gör inga ändringar 2023.
Ev solceller för kul 2024 utan avsikt att det ska de ett netto i slutändan och troligen en dålig investering rent ekonomiskt.
Sen kan vi kapa en del kWh med enkla medel och beroende på elpris efter bindningstiden så kanske vi gör vissa ändringar. Typ släcker mellan 23-06 istället för att det lyser hela nätterna och drar ner 1-2 grader i vissa rum
Kamin.
6.5kw dieseldrivet elverk 3 fas
2kw bensindrivet elverk
2st Gasolvärmare och en dieselvärmare.
Väldigt stort lager av bränslen till allt.
Bundet på 42 öre kWh minst en vinter till.
Skulle det bli december 2022 snittpris året runt så skulle hushållets nuvarande buffert räcka till 80 års el med nuvarande förbrukning och då är jag död sedan länge.
Gör inga ändringar 2023.
Ev solceller för kul 2024 utan avsikt att det ska de ett netto i slutändan och troligen en dålig investering rent ekonomiskt.
Sen kan vi kapa en del kWh med enkla medel och beroende på elpris efter bindningstiden så kanske vi gör vissa ändringar. Typ släcker mellan 23-06 istället för att det lyser hela nätterna och drar ner 1-2 grader i vissa rum
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag vill minnas att någon hade kollat upp lagstödet bakom "myseldningsreglerna" och kunde konstatera att det inte är möjligt för kommunen att sätta sådana regler. Tror att det finns en tråd här på byggahus till och med. Så, elda på!mrsnhp skrev:
B Boende45 skrev:Snart midsommar och elpriset är lägre än på flera år.
Hur gör ni andra?
Hej, Boende45
Bra initiativ. Jag tror det är mycket lämpligt att börja planera åtgärder, om ni inte redan börjat.
Igår (23-06-01) har Ny Teknik en artikel med rubriken; ”Strömlöst Sverige hotar – bara några vintrar bort” https://www.nyteknik.se/energi/stromlost-sverige-hotar-bara-nagra-vintrar-bort/2058973
Där beskrivs att hotet om effektbrist ökar åren framöver, ”Vi ser en stor ökning av elförbrukningen, men ingen ny produktion. Ekvationen går inte ihop, säger Lowina Lundström på Svenska kraftnät.”
I artikeln finns en beskrivning kallad; ” Topplasttimme” som kan vara bra att studera; ”Svenska kraftnät räknar på hur mycket el Sverige väntas förbruka och ha tillgång till vid den timme då läget är som mest kritiskt varje vinter. Detta kallas för topplasttimme. Vid topplasttimmen vintern 2021–2022 var importbehovet 1 600 MW. Vid topplasttimmen vintern 2022–2023 var importbehovet 3 290 MW.
Kommande vinter 2023–2024 väntas importbehovet vid topplasttimmen vara 1 400 MW vid en normalvinter och 2 700 MW vid en extra kall vinter. Vintern 2025–2026 beräknas topplasttimmen innebära ett importbehov på mellan 4 900 och 6 300 MW beroende på väderlek. Vintern 2026–2027 har motsvarande importbehov stigit till mellan 8 700 och 10 300 MW. Källa: Svenska kraftnät”
Idag (23-06-02) kan vi i DN läsa rubriken ”Elkris ska dämpas – Öresundsverket återstartas” https://www.dn.se/ekonomi/elkris-ska-dampas-oresundsverket-aterstartas/
I artikeln kan vi bl.a. läsa; ”Det myndigheten nu gör är att beordra Sydkraft, som ingår i den tyska koncernen Uniper, att återställa Öresundsverket. Det ska stå i beredskap för så kallad ö-drift, det vill säga se till så att Malmö är så pass självförsörjande på el att de samhällsviktiga funktionerna kan säkras. Även de andra två storstäderna Stockholm och Göteborg kan redan i dag köras i ö-drift.”
Hur har då jag gjort?
Jag köpte mitt hus 1994 och investerade 2007 i en varvtalsstyrd bergvärmepump (så fort det fanns att köpa dessa). Detta minskade elbehovet från 42 600 kWh/år (medelvärde 10 år) till 16 000 kWh/år. Sedan har jag fortsatt med att (för drygt 10 år sedan) byta all belysning till LED (minskade ca 1 350 kWh /år och har nu renoverat ett drygt 50 år gammalt kök med bl.a. nya vitvaror nya och är nu nere på ca 14 000 kWh/år.
Det senaste projektet, som pågår nu, är att byta ut ett drygt 50 år gammalt fönsterparti (7 st två-glas till tre-glas) i en dåligt isolerad vägg 5,7 x 2,5 m (total yta ca 14 m2). Detta senaste, torde minska bruttobehovet med ca 2 000–3 000 kWh/år och innebära en nettominskning med knappt 1 000 kWh/år (efter värmepumpen).
Valet att inte ha någon elspets innebär att effektbehovet för uppvärmning vid drygt 30 minusgrader är ca 5,5 kW (ca 8 A), jag kunde byta från 25 A till 16 A huvudsäkringar och ”rymmer” ytterligare ca 5,5 kW (ca 8 A), för t.ex. en elbil, på mina huvudsäkringar. Kommer effektavgifter i ställer för säkringsavgifter torde jag även klara det bra, med min lösning.
För att klara elavbrott har jag igång en ”prototyp” till enfasig reservkraftdrift (batterier + inverter) uppbackat med akrylatbensindrivet elverk som torde klara elbehovet ca 7 dagar på 25–50 liter bränsle och 3–5 timmar genoratordrift/dygn. Kyl/frys i nya köket behöver bara ca 25 W tillsammans vid normaldrift. Värmen klaras då med två spisinsatser (källare, markplan) och maten värms bl.a. med spritkök och ett bio-lite kök.
Det finns en stor vinst att kombinera energibesparingsåtgärder med hemberedskap för t.ex. strömavbrott. Jag bedömer att investeringen i värmepumpen är återbetalad för ett antal år sedan och den fortsatta inbesparingen har jag i så fall kunnat investera i nytt kök, fönsterbyte och reservkraft.
Redigerat:
Klicka här för att svara