Byggahus.se
Jag har ett litet problem med placering av tilluftsventiler som införskaffats. På flera ställen i huset kan jag inte sätta dessa där jag först tänkt det, då konstruktionen inte tillåter det. Så då är frågan var man ska placera dem.

Vårt hus har endast fönster på två sidor (tänk radhus utan att det är radhus) och när jag inte kan placera ventilerna på de sidorna där fönstrena sitter (som tar upp stora delar av väggen) så kanske det är ok att sätta dom på väggarna utan fönster, så nära fönsterväggarna som möjligt.

Att placera ventilerna längre från elementen är självklart inte bra ur energisynpunkt, men då vi har luft/luftvärmepumpar som fungerar väldigt bra så är inte elementen igång många timmar / år, så det borde inte göra någon stor skillnad.

Vidare så undrar jag om det gör stor skillnad om man i en uppen planlösning placerar två ventiler relativt nära varandra, för att sedan inte ha någon annan i utrymmet (bottenvåning på 67m2 är helt öppen och då skulle 2 ventiler ev. placeras nära varandra så långt bort från köket som det var möjligt).

Tackar på förhand om någon har tid att svara.
 
Under fönstren? Det har ju varit poppis under perioder at göra så.
 
I mitt hus så har vi placerat ventiler i vardagsrummet (50m2) vid sidan av fönstren. Eftersom ingen sitter där så blir det inget störande kalldrag. Att sätta den på den väggen som inte har fönster "i vinkel" torde inte heller ge några större problem. Sitter de i rimlig närhet till radiatorerna så skall det väl mycket till. (Särskilt om de nästan aldrig är igång.)

Dock, i sovrummen så hade jag någon ide om att sätta dem i bortre hörnet av rummet för att få ventilation tvärs igenom. Det var en miss. Blev tråkigt drag ner på sängarna fast de står en bit ifrån. (Här önskar jag att snickaren *inte* hade gjort som hen blev tillsagd. "Kunden har alltid rätt, jo pyttsan!" :))

Sedan ju färre ventiler du har, desto större genomströmning måste du ha igenom dem, så att ha få på ett ställe är väl inte idealt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.