FInns det nån standardplacering av dessa?

/L

Det är en smaksak, men jag brukar sätta dem 3 cm både från ö.k och sida på skåpslucka. Men det beror även på utformning på handtaget.

Jo självklart är det en smaksak, men det bör väl finnas nån "byggnorm", likt att strömbrytare sitter 100cm över golv osv..

/L

Antar att det menas handtag till skåpsluckor.
IKEAs borrmall är riktigt smidig, antar att många har den som "Standard".
Sedan om man vill ha dem stående eller liggande är ju en annan sak. Det är upp till var o en. Själv har jag alla liggande på alla luckor.

Vart hittar jag då IKEA's borrmall?

/L

Borrmallen finns på köksavdelningen på IKEA.

Jag kollade detta en gång genom att provmäta alla luckor som såg bra ut. 4 cm in från kanten till centrum såg bäst i mina ögon och det var kanske 90% av luckorna som hade detta mått. Nu var det handtag som gällde och inte knoppar.

pinebar skrev:
Borrmallen finns på köksavdelningen på IKEA.
Tänkte om det fanns nån att tanka hem och skriva ut, men det är alltså en "fysisk" mall?

/L

Japps en plastmall som läggs emot luckorna och ritas på innan borrning.
Kostar typ 29:- eller så.

Borde väl finnas nå liknande på ställen som säljer kök och/eller handtag.

En borrmall är jättebra att ha när man väl har bestämt sig vart man vill ha handtagen, så att de hamnar på samma ställe på alla luckor.
Men du måste ju själv bestämma vart du vill placera handtagen, det gör ju inte borrmallen åt dig:)

Vi har våra 4,5 cm från kanten och samtliga liggande ner. Harmoniserar bra med handagen som sitter på alla lådfronter, tyckte vi, sätt som du tycker är bäst.

Kan vara bra att tänka på om dom slår i något när du öppnar luckorna.

Känns ju lite som att typ av handtag/lucka spelar in också. :)

Jag har liggande handtag typ långa, jag bestämde måttet genom att mäta ut mitten på en låg låda( lådfronten är 13cm hög) satte handtaget på mitten (6,5cm) sedan fick det måttet styra övriga lådor, dvs på högre lådfronter 6,5cm från ovankant och luckor 6,5cm från underkant.

• kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ande&Jeja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.