Har precis beställt ett Powermax Pro och har lite funderingar på placeringen av centralenheten, som är utformad för att sitta i anslutning till entrén (dvs. den innehåller även koddosan).

Vad man vill undvika är ju att någon lyckas ta sig in genom entrédörren som har 30 sekunders fördröjning för att man ska hinna knappa in larmkoden. Man har därmed 30 sekunder på sig att göra slarvsylta av centralen som ju även innehåller uppringningsfunktionen. Man kan förvisso köpa en separat larmdosa för att kunna placera centralen någon annanstans, men min erfarenhet av larm är att de flesta avger någon slags signal för att indikera hur lång tid du har på dig att larma av innan larmet drar igång. I vår enplansvilla är det därmed inte svårt att på 30 sekunder hinna lokalisera centralen även om jag placerar den någon annanstans.

Nu är sannolikheten inte så stor att någon skulle välja att forcera entrédörren som vätter mot tre grannhus, men ändå. Hur har ni andra löst den här problematiken?

Hej!

Jag rekommenderar att du kompletterar med separat manöverpanel.
MCM-140 alternativt MKP-150.
Även om det inte är troligt att tjuven går in den vägen så är det så enkelt att undvika problemet.Huvudenheten sätter du i skydd av en rörelsedetektor utan fördröjning. Gärna lite undangömd.

Du har rätt i att Centralen avger en indikering när inpassering påbörjas via magnetkontakten på entrédörren. Men fördröjningen gäller bara på den enhet som angivits som fördröjd samt eventuell passérsektion. Springer man in i en IR som är direktaktiverad startar siren och larmuppringning direkt.
OBS! Se till att du ändrar återkallelse tid till 0sek. Se meny 4 i installatörläget.

Lycka till!

Kan bara instämma med jonteman. Förpassa centralen till en klädkammare eller så och sätt som sagt en deckare som larmar direkt om någon försöker ta sig in i det utrymmet om inte larmet är deaktiverat

Tusen tack för svaren. Jag fick även svar på ett annan fråga jag grunnat på, nämligen hur man hanterar en rörelsedetektor som även når över området vid entrén. Tolkar jontemans inlägg som att man även kan välja att dessa ska vara fördröjda vid inpassering.

Att placera i en klädkammare var en tanke jag hade, men frågan är väl om medlyssningen stryker med därmed? Kan inte avgöra genom bilderna om manöverpanelen innehåller mikrofon. Placerar jag centralen i ett område där det ändå ska finnas rörelsedetektorer så slipper jag ju dessutom köpa ytterligare en deckare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.