Jag har satt mina allmogelister med den tunna sidan mot öppningen på både fönster och dörrar men jag tycker att det blir lika snyggt vilket som.
Har även sett att Moelvens monteringsguide för lister föreslår båda monteringssätten runt dörrar (dock ej runt fönster?)
http://www.moelven.com/se/inspirasjon/byggbeskrivningar/Montering/Montering-av-list/
Vore intressant om någon vet hur det "ska" se ut? Är det olika tradition i olika delar av Sverige?
/Ingenjören
Har även sett att Moelvens monteringsguide för lister föreslår båda monteringssätten runt dörrar (dock ej runt fönster?)
http://www.moelven.com/se/inspirasjon/byggbeskrivningar/Montering/Montering-av-list/
Vore intressant om någon vet hur det "ska" se ut? Är det olika tradition i olika delar av Sverige?
/Ingenjören
Dagens allmogelister verkar vara tillverkade enligt principen att man ska kunna använda samma list som golvsockel och som foder. I vårt äldre hus så är det precis som i din bild att själva profileringen på fodret sitter ytterst (vilket jag även tycker ser snyggast ut) men på våra foder även detta den tjockaste delen. Den tunna delen sitter mot öppningen (ser inte utifrån bilden hur det är med den saken). Detta har att göra med att golvsockeln ska kunna möta dörrfodret med samma tjocklek. Dock kan man fixa detta genom att avsluta dörrfodret mot en "kloss" vid golvet.
jag som snickare har iaf lärt mig att allmogelister ska sitta med den tunna sidan in mot dörren/fönster men sedan är ju smaken som baken gör det som DU tycker är snyggast men gör det iaf enhetligt i hela huset så tänker man nog inte på det
Medlem
· Västragötaland
· 95 inlägg
jag sätter alltid den tunna änden in mot dörren, som ovan för att kunna möta golv sockeln, men med skurkloss funkar de ändå,, vi har smala änden mot dörren samt skurklossar hemma. allt går att fixa till, ja nästan allt kör hårt 
Tack för era inlägg! Nu är jag dock än mer osäker på om jag ska riva upp alla jag gjort "fel" på för att få det rätt. Jag tycker oxå att det ser snyggt ut som jag gjort.
Jag kontaktade ett såg/hyvleri företag och de sa att profilen skall vara mot öppningen, dvs tvärtemot det jag gjort
En tanke som slår mig för att spara pengar är att faktiskt lägga in skurklossar, foderklossar som föreslagits. Då kan jag ju vända på fodret och göra nya geringar!
Slutet gott allting gott antar jag...bara lite mer jobb...
Jag kontaktade ett såg/hyvleri företag och de sa att profilen skall vara mot öppningen, dvs tvärtemot det jag gjort
En tanke som slår mig för att spara pengar är att faktiskt lägga in skurklossar, foderklossar som föreslagits. Då kan jag ju vända på fodret och göra nya geringar!
Slutet gott allting gott antar jag...bara lite mer jobb...
Kör som din bild visar!M MelaninMan skrev:
Klicka här för att svara