Byggahus.se
Hej! Jag har en bra plats för ett växthus som tyvärr ligger precis utanför vår tomtgräns. Det är kommunens mark. Ingen kommer störas för det ligger i utkanten av en skog. Jag tänker ett litet växthus på 4,5kvm. Hur illa kan det gå om jag skulle placera det där?
 
Menar du inte att du saknar bra plats för ett växthus och undrar vad som händer om du ställer det utanför tomten?
Jag föreslår att du hör med markägaren om du kan få köpa/arendera/hyra eller låna den mark du önskar bygga på innan du bygger.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
För att svara på hur illa det kan gå, så får du först ett föreläggande om att ta bort växthuset och återställa marken, och du får som regel några månader på dig. Gör du inte detta i tid får du en sanktionsavgift (”böter”) regelbundet tills du tar bort växthuset.

Men det är givetvis ett oskick att ta någon annans mark i anspråk för sina egna behov.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Ö Ölin skrev:
Hej! Jag har en bra plats för ett växthus som tyvärr ligger precis utanför vår tomtgräns. Det är kommunens mark. Ingen kommer störas för det ligger i utkanten av en skog. Jag tänker ett litet växthus på 4,5kvm. Hur illa kan det gå om jag skulle placera det där?
Du riskerar att få ta ned byggnaden och betala en sanktionsavgift
Avgiften kan du beräkna på länken nederst, jag får det för ett 15kvm växthus till ca 13000 kr


Nedan på boverket om byggnader på "allmän plats":

Om byggnaden inte uppfyller villkoren för lovbefrielse

Om byggnaden inte uppfyller villkoren för att vara bygglovsbefriad är den en olovlig åtgärd, ett så kallat svartbygge. Byggnadsnämnden ska då ta ut en byggsanktionsavgift. Byggnadsnämnden ska även förelägga byggherren att söka bygglov i efterhand om det är sannolikt att lov kan ges. Om bygglov inte kan ges i efterhand får byggnadsnämnden förelägga om rättelse. Rättelse sker genom att byggnaden tas bort.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lningsplikt/byggnader/nybyggnad/allman-plats/

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/
 
Hamnar man i straffregistret eller är det mer som att köra för fort en gång, dvs endast böter? Risken att behöva riva och böter kan man ju kalkylera in i projektets risker. Dock gissar jag att det kan bli problem om man sedan vill sälja sin fastigheter och man inte river och återställer växthuset innan man säljer eller? Finns det för övrigt preskriptionstid på det eller är det ett fel som aldrig kommer kunna godkännas då det inte är på egen tomt?
 
B BobbyMel skrev:
Hamnar man i straffregistret eller är det mer som att köra för fort en gång, dvs endast böter? Risken att behöva riva och böter kan man ju kalkylera in i projektets risker. Dock gissar jag att det kan bli problem om man sedan vill sälja sin fastigheter och man inte river och återställer växthuset innan man säljer eller? Finns det för övrigt preskriptionstid på det eller är det ett fel som aldrig kommer kunna godkännas då det inte är på egen tomt?
Nej ngt straffregister kommer du inte hamna i - det är inte ett sådant lagbrott.
Sälja fastigheten tror jag int eheller (iaf inte din) - den olovliga byggnaden står ju på en nanan fastighet så den har väl egentligen inget med den fastigheten att göra ?
Du kan ju inte ta med den i prospektet rimligtvis dock...

Vet int eom den 10 åriga preskriptionstiden gäller detta: Rimligen bör ingen kunna bygga på någon annans tomt (kommunen i detta fall) tomt och sen efter tio år så är det "ok" ?
 
Skulle inte alls vara förvånad som det redan finns tjänster där en AI kollar på flygfoton för att jämföra och se byggnader eller andra större förändringar och markera och kategorisera dessa så att en tjänsteman på kommunen enkelt kan kolla över vilka som byggt till saker utan lov. Hade alltså inte lagt tid och energi på att försöka uppföra någonting utanför min mark (om min moraliska kompass hade varit ur spel).
 
MrJay
Ö Ölin skrev:
Hej! Jag har en bra plats för ett växthus som tyvärr ligger precis utanför vår tomtgräns. Det är kommunens mark.
Du har ingen bra plats, någon annan har.
Fundera inte ens tanken…
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du riskerar att få ta ned byggnaden och betala en sanktionsavgift
Avgiften kan du beräkna på länken nederst, jag får det för ett 15kvm växthus till ca 13000 kr


Nedan på boverket om byggnader på "allmän plats":

Om byggnaden inte uppfyller villkoren för lovbefrielse

Om byggnaden inte uppfyller villkoren för att vara bygglovsbefriad är den en olovlig åtgärd, ett så kallat svartbygge. Byggnadsnämnden ska då ta ut en byggsanktionsavgift. Byggnadsnämnden ska även förelägga byggherren att söka bygglov i efterhand om det är sannolikt att lov kan ges. Om bygglov inte kan ges i efterhand får byggnadsnämnden förelägga om rättelse. Rättelse sker genom att byggnaden tas bort.

[länk]

[länk]
Är nog inte så säkert/troligt att man får en sanktionsavgift. Det är mer att markägaren kan stämma dig. Men det normala är nog bara att man får ta bort byggnaden och återställa marken.

Bygglovsmyndigheten bryr sig inte så mycket om du bygger på din egen tomt eller någon annans.

Har en släkting som äger ett skogsskifte där en europaväg skär igenom utkantern av skiftet. Så han äger några hundra kvm gräsmatta framför en bensinmack. Macken ville bygga en liten glasskiosk där.

Bygglovsmyndigheten skickade ut grannehörande eftersom halva kiosken skulle komma nära gränsen. Men den andra halvan som ligger på andra sidan av gränsen och på hans mark hade myndigheten inga synpunkter på. Släktingen gillade att de byggedes en kiosk där, så han har inte ens brytt sig om att påpeka för mackägaren att han byggt över tomtgränsen.
 
H hempularen skrev:
Är nog inte så säkert/troligt att man får en sanktionsavgift. Det är mer att markägaren kan stämma dig. Men det normala är nog bara att man får ta bort byggnaden och återställa marken.

Bygglovsmyndigheten bryr sig inte så mycket om du bygger på din egen tomt eller någon annans.

Har en släkting som äger ett skogsskifte där en europaväg skär igenom utkantern av skiftet. Så han äger några hundra kvm gräsmatta framför en bensinmack. Macken ville bygga en liten glasskiosk där.

Bygglovsmyndigheten skickade ut grannehörande eftersom halva kiosken skulle komma nära gränsen. Men den andra halvan som ligger på andra sidan av gränsen och på hans mark hade myndigheten inga synpunkter på. Släktingen gillade att de byggedes en kiosk där, så han har inte ens brytt sig om att påpeka för mackägaren att han byggt över tomtgränsen.
I detta fallet gällde det ju kommunens mark dock - så lite intresse brukar dom då ha :)
 
Jo men kanske inte bygglovsavdelningen. Som skulle kunna utfärda sanktionsavgift.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ö Ölin skrev:
Hej! Jag har en bra plats för ett växthus som tyvärr ligger precis utanför vår tomtgräns. Det är kommunens mark. Ingen kommer störas för det ligger i utkanten av en skog. Jag tänker ett litet växthus på 4,5kvm. Hur illa kan det gå om jag skulle placera det där?
Se upp om du har en Ove som granne, räkna med anmälan till kommunen dyker upp för eller senare…
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för alla svar! Kommer inte bli något växthus på den platsen. Inser utifrån era svar att det var en väldigt dålig idé. Jag får skylla på stor okunskap i ämnet
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Du skulle ju kunna höra med kommunen om du skulle kunna få arrendera den lilla ytan. Eller köpa. Men köp ger en orimligt hög förrättningskostnad hos lantmäteriet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Här hade man önskat att följande skulle hänt. TS kontaktar kommunen som gissningsvis inser att den biten mark som TS önskar nyttja för sitt växthus inte är av något intresse just nu för kommunen som gladeligen godkänner bygglov men med tillägget att om kommunen av någon anledning i framtiden behöver denna bit mark för sig själv eller för sin invånare så kan det bli så att TS får riva och återställa.

Så som jag tolkat beskrivningen som TS gör så handlar det om en bit mark som inte alls ligger i tätbebyggt område och nu kommer denna bit mark istället för att skänka oerhörd glädje för TS och dess närstående stå helt oanvänd och bortglömd. Vad är poängen med det?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.