22 152 läst ·
75 svar
22k läst
75 svar
Pepparkakshus 2012
För några år sen lade jag in en tråd på ett båtforum som beskrev bygget av min pepparkaksbåt, från ax till limpa så att säga. Jag tänker inte upprepa hela proceduren här men tänkte lägga upp några väl valda bilder till er.
Here goes....
Here goes....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
ToRy skrev:
Det här var seriöst!
Inget "gå på vattnet" och så'nt religiöst trams på julkrubban.
En off-shore racer med Bertrambotten!
Vad är bottenvinkeln, det ser nästan ut som 35°
Och motorn ser kalas ut! (marsipan är gott).
Med de utblåsen måste det bli ett härligt muller över Genesarets sjö
Blir det de tre vise männen som bildar besättning:
Förare, navigatör och mekaniker.
Så till sist en allvarlig fråga:
På bild fyra, där friborden basas över pluggen
(antar att de läggs varma på pluggen direkt från ugnen för att få rätt krökning),
där ligger pluggen, eller mallstativet kanske det heter, på en skål med något.
Det ser ut som popcorn, är det det? Och i så fall varför?
Något jag har missat i mitt båtbyggeri kanske.
Nä, inga 35 grader här, körde 225 grader rätt över. (Det skämtet snodde jag från ursprungstråden, hoppas jag inte får copyrightproblem...
(Det var även någon som tyckte att akterspegeln var kexig
(En fackterm för en rutten och/eller delaminerad spegel. (För övrigt fick jag kommentaren "Detta är fan absolut på top 10 sjukast i BoatLife's historia!", något jag är mäkta stolt över
))))
Tanken var ju såklart att ha dubbelmontage (därav den spegelförsedda motorluckans utformning) men det visade sig att hon blev för tung i aktern då och jag riskerade reversion i systemet så det fick bli en herrejössesbigblockV8 med oversized luftburk och avloppsrör till utblås. Eftersom hon är vinterupplagd så har jag plockat av drevet....
Popcorn, alldeles korrekt! Tanken var att ha möjlighet att steglöst ändra läget på pluggen vid böjning och formning av respektive del. Jag kan dock så här i efterhand säga att just popcorn kanske inte var helt idealiskt då popcorn i större mängder än 1 får en närmast fluid karaktär. Stabilt var det inte! Tror att torkade ärtor hade funkat bättre. Hade dock inga sådana. Får bli nästa gång....
Ett annat tips för hugade; när man på detta sätt formar enkelkrökta (eller dubbel för den delen) ytor så har pepparkaksdegen en tendens att räta ut sig något när den kallnar. Det har förmodligen att göra med skillnaden i ytstruktur på pepparkakans ovan-och undersida. Så här i efterhand vet jag att jag även borde tyngt ner ovansidan med något lämpligt, kanske en tygpåse fylld med popcorn....
Tanken var ju såklart att ha dubbelmontage (därav den spegelförsedda motorluckans utformning) men det visade sig att hon blev för tung i aktern då och jag riskerade reversion i systemet så det fick bli en herrejössesbigblockV8 med oversized luftburk och avloppsrör till utblås. Eftersom hon är vinterupplagd så har jag plockat av drevet....
Popcorn, alldeles korrekt! Tanken var att ha möjlighet att steglöst ändra läget på pluggen vid böjning och formning av respektive del. Jag kan dock så här i efterhand säga att just popcorn kanske inte var helt idealiskt då popcorn i större mängder än 1 får en närmast fluid karaktär. Stabilt var det inte! Tror att torkade ärtor hade funkat bättre. Hade dock inga sådana. Får bli nästa gång....
Ett annat tips för hugade; när man på detta sätt formar enkelkrökta (eller dubbel för den delen) ytor så har pepparkaksdegen en tendens att räta ut sig något när den kallnar. Det har förmodligen att göra med skillnaden i ytstruktur på pepparkakans ovan-och undersida. Så här i efterhand vet jag att jag även borde tyngt ner ovansidan med något lämpligt, kanske en tygpåse fylld med popcorn....
Den har ju en väldigt traditionell botten, helt utan steg och luftsmörjning. Kan knappast ha blivit någon lussekattskiller av den va?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Steg?Korvgubbe skrev:
Finns inte på offshore racers. Det använde man på 1930-talet när man inte hade dagens potenta motorer (och kolfiber/epoxy skrovbyggnadsteknik).
En sådan här enskrovsbåt har högst 20% av bottenytan våt, så det får helt enkelt inte plats några "steg".
För övrigt har katamaranerna naturligtvis inte någon chans.
Deras fartprestanda bygger helt på ett stort längd/bredd-förhållande för skroven. De kan inte plana och går alltså långsammare än en välbyggd enskrovsbåt "by definition".
Jämför gärna med segelbåtar.
Tornado var snabb, ja, och C-kattor också, men har inget att erbjuda jämfört med planande jollar typ 14-fotare och bärplansbåtar.
Här är världens (i dag) snabbaste segelbåt >65 knop:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pipGWQmerEQ
Logga in
Skapa konto
Dina teorier om luftsmörjda stegbottnar är möjligen applicerbara på pepparkaks-powerboats, men för övriga räserbåtar blev det inte rätt.....!KnockOnWood skrev:Steg?
Finns inte på offshore racers. Det använde man på 1930-talet när man inte hade dagens potenta motorer (och kolfiber/epoxy skrovbyggnadsteknik).
En sådan här enskrovsbåt har högst 20% av bottenytan våt, så det får helt enkelt inte plats några "steg".
För övrigt har katamaranerna naturligtvis inte någon chans.
Deras fartprestanda bygger helt på ett stort längd/bredd-förhållande för skroven. De kan inte plana och går alltså långsammare än en välbyggd enskrovsbåt "by definition".
Jämför gärna med segelbåtar.
Tornado var snabb, ja, och C-kattor också, men har inget att erbjuda jämfört med planande jollar typ 14-fotare och bärplansbåtar.
Här är världens (i dag) snabbaste segelbåt >65 knop:
[länk]
[bild]
Guys, on topic, yes?
Finns ju BoatLife för dylika diskussioner. 
Men nä, ingen luftsmörjning. Däremot smorde jag plåten innan gräddning. BadaBOM!
Ingen lussekattskiller?!?!? :eek: Fan, lussekatterna har ju skrovform som en gravid snipa! Klart jag piskar dem!
Nu ska jag också hålla mig on topic...

Men nä, ingen luftsmörjning. Däremot smorde jag plåten innan gräddning. BadaBOM!
Ingen lussekattskiller?!?!? :eek: Fan, lussekatterna har ju skrovform som en gravid snipa! Klart jag piskar dem!
Nu ska jag också hålla mig on topic...
Kan inte låta bli att visa vårt pepparkakshus... Eller vad som är kvar av det.
Lärdom:
1:Bygg ditt hus på en plan yta
2:Lägg en sockerbit eller liknande i huset för att dra bort fukt
3: Ring Martin Timell eller Arge Snickaren för att få tips och råd
:wow:
Logga in
Skapa konto
Lärdom:
1:Bygg ditt hus på en plan yta
2:Lägg en sockerbit eller liknande i huset för att dra bort fukt
3: Ring Martin Timell eller Arge Snickaren för att få tips och råd
:wow:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Äsch, jag tycker det blev riktigt snyggt!
Det är väl bara att skicka in relationsritningar till byggnadsnämnden så är saken ur värden.
Var det alla Non-Stop som tyngde ner taket?
Det är väl bara att skicka in relationsritningar till byggnadsnämnden så är saken ur värden.
Var det alla Non-Stop som tyngde ner taket?