3 592 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
PC 1616 + Nexa???
Hej,
Har lite funderingar på att försöka koppla ihop ett PC1616 med Nexasystemet. Tanken är att utnyttja en PGM-utgång till att "trycka" på en knapp på en nexa-sändare så fort larmet aktiveras. Problemet som jag behöver hjälp med är att PGM-utgången vid aktivering ständigt är aktiv, därmed skulle nexasändaren sända konstant.
Någon som har en idé på hur man kan få PGM-utgången att bara vara aktiv ett par sekunder?
Det borde inte vara några större bekymmer att slakta en nexa-sändare och löda på två trådar på en "knapp". Har gjort detta med "gamla" systemet och borde därmed gå bra på det "nya" också.
Tacksam för hjälp!
Andra förslag på hur man kan integrera Nexa med Teletecs larm?
Har lite funderingar på att försöka koppla ihop ett PC1616 med Nexasystemet. Tanken är att utnyttja en PGM-utgång till att "trycka" på en knapp på en nexa-sändare så fort larmet aktiveras. Problemet som jag behöver hjälp med är att PGM-utgången vid aktivering ständigt är aktiv, därmed skulle nexasändaren sända konstant.
Någon som har en idé på hur man kan få PGM-utgången att bara vara aktiv ett par sekunder?
Det borde inte vara några större bekymmer att slakta en nexa-sändare och löda på två trådar på en "knapp". Har gjort detta med "gamla" systemet och borde därmed gå bra på det "nya" också.
Tacksam för hjälp!
Andra förslag på hur man kan integrera Nexa med Teletecs larm?
Hej,
Du är på rätt spår.. Man kan få till förvånansvärt mycket med lite programmering och PGM-utgångarna. I de större systemen, typ MaxSys, kopplar man med KNX / X10 men det kräver denna larmtyp. (och mycket tid, pengar och huvudbry... pust)
Har inte riktigt i huvudet men med manualen listar du lätt ut det med följande ledtrådar;
009 - event (17)
501 - latchande
170 - pulstid
Lycka till!
Du är på rätt spår.. Man kan få till förvånansvärt mycket med lite programmering och PGM-utgångarna. I de större systemen, typ MaxSys, kopplar man med KNX / X10 men det kräver denna larmtyp. (och mycket tid, pengar och huvudbry... pust)
Har inte riktigt i huvudet men med manualen listar du lätt ut det med följande ledtrådar;
009 - event (17)
501 - latchande
170 - pulstid
Lycka till!
Använder PGM1 och har försökt med ett flertal olika programmeringar. Vid aktivering så aktiveras utgången under åtminstone hela utpasseringstiden (mäter med multimeter). Problematiken är att jag bara vill att utgången skall vara aktiv ett par sekunder.
Har bl.a. provat enligt ditt förslag:
(009) - 17
(501) - 3 4(tända) osäker på om det verkligen går att följa timer med händelse 17. Blir inte riktigt klok på manualen där. Det går iaf att tända 4, som avser timer.
(170) - 005
Testade även att programmera som styrd utgång med timer. Det funkade klockrent, men jag vill ha automatiken att så fort larmet aktiveras så aktiveras PGM ett par sekunder.
Under (022) finns option 5 "tidsbegränsning på PGM alt, 05,06,17 och 18. Default skall denna vara tänd och det bör väl stämma?
Förslag?
Har bl.a. provat enligt ditt förslag:
(009) - 17
(501) - 3 4(tända) osäker på om det verkligen går att följa timer med händelse 17. Blir inte riktigt klok på manualen där. Det går iaf att tända 4, som avser timer.
(170) - 005
Testade även att programmera som styrd utgång med timer. Det funkade klockrent, men jag vill ha automatiken att så fort larmet aktiveras så aktiveras PGM ett par sekunder.
Under (022) finns option 5 "tidsbegränsning på PGM alt, 05,06,17 och 18. Default skall denna vara tänd och det bör väl stämma?
Förslag?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det går bra att koppla ihop ditt larm med Nexa:s produkter. Jag har ett PC1684 där jag använder ett par av dom programmerbara utgångarna till att slå av alla lampor mm när jag larmar på. Jag tänder också några lampor när jag larmar av. Jag har löst detta med en PIC12F629 (Kjell.com 90602) + en 433MHz modul (Kjell.com 88901) + 7805 (Kjell.com 90061) som jag snurrat ihop på en experimentplatta.
Projektet blev lite fördröjt. Har dock löst det väldigt enkelt. Tog en Nexa magnetbrytare, lödde på två trådar parallellt över tungelementet. Anslöt dessa sedan över ett relä som i sin tur är kopplat till PGM-utgången. När larmet aktiveras sluter reläet och när jag avaktiverar släpper reläet. Nexabrytaren skickar då signal så fort tillståndet ändras.
Går naturligtvis att koppla direkt till vanliga Nexaströmbrytare, men jag skall nu köra detta mot en Tellstick Duo för att aktivera "bortaläge" på mina Nexabrytare.
Går naturligtvis att koppla direkt till vanliga Nexaströmbrytare, men jag skall nu köra detta mot en Tellstick Duo för att aktivera "bortaläge" på mina Nexabrytare.
Kanske lite OT men jag såg "Tellstick" nämnas.
Jag använder Tellstick själv tillsammans med Nexahome http://hem.bredband.net/hekj/nexahome/
MVH Stickan
Jag använder Tellstick själv tillsammans med Nexahome http://hem.bredband.net/hekj/nexahome/
MVH Stickan
Har monterat ihop allt men kan beskriva i ord hur jag gjort. Du behöver en Nexa-magnetbrytare.mats_o skrev:
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...sjalvlarande/sandare-med-magnetkontakt-p50291
Du behöver även ett valfritt 12V relä. Jag körde med detta.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-12v-(15a-125v)-p36102
Öppna upp Nexabrytaren. Under klistermärket på baksidan sitter en skruv. Bänd försiktigt upp plasten när du skruvat ur skruven. På ovansidan av kretskortet sitter tungelementet. Parallellet med detta löder du på två sladdar, en på var sida om tungelementet. Jacka ur plasten så att sladdarna går att dra ur innan du skruvar ihop detta.
Andra ändan av den sladdan skall du löda på reläet som har fem anslutningspunkter. Om du använder ovanstående relä skall du på den sidan som har tre anslutningspunkter löda på mittenpunkten samt på något av de två andra stiften på andra sidan reläet beroende på NC/NO funktion. Kommer inte ihåg vilket jag lödde på, men det är bara att testa, kan inte skada något.
Från de två anslutningspunkterna som är betecknade med en spole löder du på två sladdar som skall gå till larmet. Anslutningspunkterna är de två yttersta på den sidan med tre stift, betecknat med en spole.
I larmskåpet ansluter du sedan dessa mot AUX + och PGM om du har ett Teletec-larm.
Om jag inte har helt fel för mig är PGM1 defaultkonfigurerad så att du kan köra direkt, dvs när du larmar på aktiveras PGM utgången och reläet drar. När du sedan avaktiverar larmet avaktiveras PGM utgången och reläet släpper. Magnetbrytaren skickar helt enkelt bara en signal så fort tillståndet för tungelementet, i detta fall reläet, ändrar tillstånd.
Hade kanske varit lättast med en skiss, men hinner inte det nu.
Har du frågor kan jag svara på dem.
Lycka till!
Det är ett par år sedan men om jag minns rätt provade jag att köra Switchking men fick aldrig det att fungera fullt ut.Rena skrev:
Jag har ingen Iphone och ingen annan Apple-produkt:x heller (jag tillhör en annan tro).
MVH Stickan
Är rädd för att jag inte heller får till allt, men det är värt att testaStickan56 skrev:
Tack. Detta ska räcka med marginalRena skrev:Har monterat ihop allt men kan beskriva i ord hur jag gjort. Du behöver en Nexa-magnetbrytare.
[länk]
Du behöver även ett valfritt 12V relä. Jag körde med detta.
[länk]
Öppna upp Nexabrytaren. Under klistermärket på baksidan sitter en skruv. Bänd försiktigt upp plasten när du skruvat ur skruven. På ovansidan av kretskortet sitter tungelementet. Parallellet med detta löder du på två sladdar, en på var sida om tungelementet. Jacka ur plasten så att sladdarna går att dra ur innan du skruvar ihop detta.
Andra ändan av den sladdan skall du löda på reläet som har fem anslutningspunkter. Om du använder ovanstående relä skall du på den sidan som har tre anslutningspunkter löda på mittenpunkten samt på något av de två andra stiften på andra sidan reläet beroende på NC/NO funktion. Kommer inte ihåg vilket jag lödde på, men det är bara att testa, kan inte skada något.
Från de två anslutningspunkterna som är betecknade med en spole löder du på två sladdar som skall gå till larmet. Anslutningspunkterna är de två yttersta på den sidan med tre stift, betecknat med en spole.
I larmskåpet ansluter du sedan dessa mot AUX + och PGM om du har ett Teletec-larm.
Om jag inte har helt fel för mig är PGM1 defaultkonfigurerad så att du kan köra direkt, dvs när du larmar på aktiveras PGM utgången och reläet drar. När du sedan avaktiverar larmet avaktiveras PGM utgången och reläet släpper. Magnetbrytaren skickar helt enkelt bara en signal så fort tillståndet för tungelementet, i detta fall reläet, ändrar tillstånd.
Hade kanske varit lättast med en skiss, men hinner inte det nu.
Har du frågor kan jag svara på dem.
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden