Byggahus.se
Kvalar väl in som verktyg. Alla byggbeskrivningar tycker 32mm järnrör är perfekta som avdragsbanor. Men vilken sorts järnrör pratar man om och var köper man dem? Har dom nån annan beteckning?
 
H
De jag använder tror jag är gjorda för värmeledning. Det ska vara hårda stålrör som tåler lite tuff behandling. Tror mina är c:a 3 mm i godset. Se till så du har lite olika längder och gärna någon kort om du behöver flytta eller "skarva" ett rör. 32 mm stämmer bra.
 
Raka träreglar 45x45 mm funkar också. :)
 
H
skulle inte rekomendera trä till avdragningsbanor. Använder man stenmjöl så vill man ha något hårt att dra emot. Dessutom så kan reglen ligga och slå sig medan man arbetar. Sanden är ju inte helt torr.
 
Träreglar brukar inte vara raka för evigt, är min erfarenhet :) JAg vill nog skaffa järnrör, ska lägga nästan 200kvm och kommer göra det lite pö om pö så låna kommer funka dåligt.

Finns passande järnrör på Byggmax/K-Rauta/XL-Bygg/Beijer?
 
H
Tror att du ska söka i en VVS butik som t.ex. Ahlsells eller liknande.
 
Vanliga blårör från rinkaby rör kanske? Torde bli försvarligast prismässigt iaf, men då är det 27 eller 34mm ytterdia, inte 32 om nu det har nån större betydelse, och 27 är betydligt billigare per meter.
 
H
ja de ska väl passa bra. hade själv tagit 34 mm då dessa är lite stabilare men det beror lite på längde du ska använda.
 
Dåligt med Rinkaby i Umeå tyvärr. Och Ahlsell är ju knöligt komma åt som privatperson. Lustigt hur ovanliga dessa rör är, som så många ändå använder. Är det fem uppsättningar per stad som lånas runt något alldeles oerhört månne :)

Hmm, undrar om Elfa konsoll-skenorna är tillräckligt raka och tåliga, dom skulle ju bli väldigt lindriga att fylla igen efter när man dragit av.
 
H
Låt dem skicka det till dig. tror de tar 128:- per kollie. Priserna är bra mycket lägre än vad du som privatperson får ge hos VVS handlarna, om du nu skulle få handla där. Har själv beställt saker därifrån och det funkar mycket bra. Tror att jag fick sakerna dagen efter betalningen hade kommit till dem.
 
importensketsig skrev:
Dåligt med Rinkaby i Umeå tyvärr. Och Ahlsell är ju knöligt komma åt som privatperson.
Ahlsells är grossist, vanliga rörmokare är återförsäljare - gå till en rörmokare och beställ.
Rinkaby rör finns på två orter och internet + postorder. Blå värmeledningsrör kostar 52 kr /meter, Frakt kostar typ 150 kr oavsett mängd och vikt. Dimension 25 är 34 mm utterdiameter, dimension 32 är 42mm ytterdiameter.

Mvh
 
Redigerat:
hokanp skrev:
Låt dem skicka det till dig. tror de tar 128:- per kollie. Priserna är bra mycket lägre än vad du som privatperson får ge hos VVS handlarna, om du nu skulle få handla där. Har själv beställt saker därifrån och det funkar mycket bra. Tror att jag fick sakerna dagen efter betalningen hade kommit till dem.
128kr i expeditionsavgift per order och fraktfritt är det, 3 pipor a´6m med yd 34mm har du hemma för totalt 1064kr inkl moms och 3 pipor med yd 27 kostar 776 kr. Har funkat finfint att beställa från dem även för mig.
 
Tack för input, alla. Det blidde Ahlsell-köp i slutändan, vill gärna hinna lägga lite sten i helgen och var inte ute snabbt nog för att känna mig trygg i att det skulle hinna fram från Rinkaby.

Jag högg 3x6m blårör 25 internt, dom låg på ~300+moms per styck. Kränger dom efter avslutat jobb tänkte jag.
 
Följdfråga! Var hittar jag en "raka"? Har lånat tidigare och dom är ju otroligt smidiga att jobba med. Har nog aldrig sett till en i vanlig butik dock tror jag ..?
 
H
Du menar en asfaltsraka, eller. Köpte min hos IMAB vilka säljer maskiner och tillbehör. Kostar c:a 400:- En rättskiva för att dra av med köper du på Biltema.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.