Hej, en vänn var och tittade på mitt nya hus jag köpt och nämnde att han trodde att det var parkslide på min tomt. När man läser om de på nätet så blir man ju livrädd... är det någon här på detta forum som kan säga med säkerhet att det är parkslide för läste även att den kan förväxlas med 17 andra olika växter. Titta gärna på bilderna, tack!

• Buskage med gröna blad som kan vara parkslide, behöver identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täta gröna buskar tänkta att identifieras som parkslide eller annan växt vid en tomtgräns.
    Skapa konto
  • Bladväxter med röda stjälkar som kan misstänkas vara parkslide, i en trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
  • Gröna löv på vad som misstänks vara parkslide med rödaktiga stjälkar och synlig jord i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gröna växtblad som misstänks vara parkslide på en tomt.
    Skapa konto
  • Täta gröna växtligheter med hjärtformade blad framför en röd byggnad som misstänks vara parkslide.
    Skapa konto
Den liknar definitivt parkslide. Men det finns ingen anledning att bli livrädd för det. Det finns många överdrifter om hur hemsk den är. Men visst har du fått lite mer jobb.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den liknar definitivt parkslide. Men det finns ingen anledning att bli livrädd för det. Det finns många överdrifter om hur hemsk den är. Men visst har du fått lite mer jobb.
Ok, har haft ont i magen senaste veckan efter jag var inne och läste på nätet. Men du tycker det är överdrivet och jag kan vara lugn?

Det är ju ett rätt rejält bestånd du har. Men den är inte i närheten av då hemsk som det beskrivs på många ställen. Klipp ner den totalt med några veckors mellanrum så tappar den kraften med tiden.

Vad vill du ha på ytan?

Var i landet är det?

• Gilla
hlph och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker tyvärr också att det påminner om parkslide, särskilt bild 3 uppifrån. Stammen ska likna bambu om det är parkslide. Jag hade fått lite lätt panik om det är så mycket som bilderna visar, men jag har inte erfarenhet av att bekämpa den själv, kanske är det inte så svårt som det beskrivs överallt (?) Hoppas det är något annat och att den inte vill bre ut sig för mycket, men jag skulle nog försöka få lite proffshjälp för avgöra vad det är så att du slipper undra. Påbörja inget grävande bara innan du vet hur du bäst går tillväga ...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Pippi12 skrev:
Jag tycker tyvärr också att det påminner om parkslide, särskilt bild 3 uppifrån. Stammen ska likna bambu om det är parkslide. Jag hade fått lite lätt panik om det är så mycket som bilderna visar, men jag har inte erfarenhet av att bekämpa den själv, kanske är det inte så svårt som det beskrivs överallt (?) Hoppas det är något annat och att den inte vill bre ut sig för mycket, men jag skulle nog försöka få lite proffshjälp för avgöra vad det är så att du slipper undra. Påbörja inget grävande bara innan du vet hur du bäst går tillväga ...
Ge den en rejäl dos med rund upp

Skånepöjk
Det där är inte parkslide. Parkslide har mycket grövre stammar och de är ihåliga.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
1. Ta det lugnt, det är en växt och inget monster.
2. Fråga tidigare ägare om hur länge beståndet stått där. Har den spridit sig eller hållt sig på sin plats.
3. Bestäm om du vill bli av med beståndet.
4. Om ja, beställ glysofat och injicera i stammarna.
5. Repetera

Glysofat finns det flera trådar om, sök och du hittar köpinfo.

Punkt tre har bara ett svar. Man vill bli av med parkslide.
Punkt fyra är däremot inte så rak. Att använda glyfosat utan tillstånd är otillåtet från och med i höst. Det finns dessutom andra metoder att angripa parkslide.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
1. Ta det lugnt, det är en växt och inget monster.
2. Fråga tidigare ägare om hur länge beståndet stått där. Har den spridit sig eller hållt sig på sin plats.
3. Bestäm om du vill bli av med beståndet.
4. Om ja, beställ glysofat och injicera i stammarna.
5. Repetera

Glysofat finns det flera trådar om, sök och du hittar köpinfo.
Ska försöka förklara så utförligt som möjligt: vi har precis köpt en tomt som blivit avstyckad(3000kvm), huset står på plats och vi skulle egentligen kört hit matjord förra veckan. Problemet är att de va en kompis här som sa att han trodde att de va parkslide, jag har vart runt hela tomten och plockat bort lite olika växter och min känsla är att det är lite bebis parkslide lite här och var över hela tomten, jag misstänker att jorden man använt och kört runt hela tomten kan ha spridit parkslide till många olika ställen?

Just de stora parkslidena är knappt på min tomt, dom är precis i tomtgräns och hänger in på min tomt kan man säga. De är jag inte super orolig över men tänker att jorden markkillarna jobbat med har varit kontaminerad och att dom möjligtvis spridit det över hela tomten.

• Nyavstyckad tomt med stenar och sparsam vegetation, möjlig parkslide, solig dag.
    Skapa konto
  • Nyavstyckad tomt med grus, stenar och lite växtlighet, misstänkt parkslide nära tomtgräns.
    Skapa konto
  • Tomt med nytt hus i bakgrunden, grusad mark i förgrunden och omgivande grönska.
    Skapa konto
Ja, det är inte osannolikt att det kommer att titta upp lite här och där. Men om den inte tillåts etablera sig är det inget större problem. Ska du ha gräsmatta så kommer normal klippning att lösa problemet.

Det skulle nog inte vara fel att prata med grannarna om en strategi att bli av med den. Jag kan tänka mig att de inte är sugna på att lägga resurser på det. Men skulle uppskatta om du vill ta tag i det. Tex köra över det med gräsklipparen. Eller klippa ner det några gånger om året.

Dessa är de små "baby" parksliden jag hittat runt huset. (Inte säker på om det är parkslide ens, det är min frågeställning)

• Ung planta med gröna blad i jord, misstänkt vara parkslide, vid husgrund.
    Skapa konto
  • Uppgrävd planta med röda stjälkar och gröna blad mot en jordbakgrund, misstänkt vara baby parkslide.
    Skapa konto
Nej, det där är inte parkslide.

Edit: Jo den andra kan vara det. Men inte den första.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:

jag tror faktiskt inte att nån av de två bilderna är Parkslide.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:

D Daniel 109 skrev:

• Ung växt med gröna blad som växer ur mörkbrun jord.
    Skapa konto
  • Hand håller i en planta med synliga rötter framför jordig mark.
    Skapa konto
  • Hand håller en planta med rötter och jord mot sprucken markbakgrund.
    Skapa konto
  • Hand håller ett ogräs med rötter framför jord och gräs med solens skuggor på marken.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.