Hej!
Jag noterade inte att det var en annan skyltning där jag parkerade så jag fick en p-bot med Orsak "Parkerad på förhyrd/reserverad parkeringsplats" och anteckningen "Giltigt parkeringstillstånd saknas". Men när jag tittade på skylten i efterhand så undrar jag vad som egentligen gäller en lördag kl 14-16 om man parkerar till vänster på bilden. Tolkningshjälp tack.
Jag noterade inte att det var en annan skyltning där jag parkerade så jag fick en p-bot med Orsak "Parkerad på förhyrd/reserverad parkeringsplats" och anteckningen "Giltigt parkeringstillstånd saknas". Men när jag tittade på skylten i efterhand så undrar jag vad som egentligen gäller en lördag kl 14-16 om man parkerar till vänster på bilden. Tolkningshjälp tack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha något samröre med "MTR Keolis" och ha ett tillstånd.B BrunoK skrev:
Hade "5-17" stått inom samma ram/på samma skylt som texten ovan hade det varit allmän parkering från kl 17 till kl 5 morgonen därpå.
Som det är nu, med "5-17" inom separat ram, kan det vara så att parkering inte är tillåten alls mellan 17 och 5, inte ens för "MTRkeolisare"?
Men jag kan ha fel...
Tillägg:
"5-17", 5-17 vardagar
(5-17), 5-17 lördagar
(5-17), 5-17 söndagar.
Har för mig att klockslag inom parentes gäller även andra helgdagar än söndagar vid parkeringsskyltar, juldagen tex, men ej andra skyltar som tex hastighetsskyltar...men jag kan ha fel...
"5-17", 5-17 vardagar
(5-17), 5-17 lördagar
(5-17), 5-17 söndagar.
Har för mig att klockslag inom parentes gäller även andra helgdagar än söndagar vid parkeringsskyltar, juldagen tex, men ej andra skyltar som tex hastighetsskyltar...men jag kan ha fel...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 624 inlägg
Brukar man inte tilläggsskylta med gul parkering förbjuden samt texten "övrig tid"?
Eller det är de som vill vara tydliga, vilket parkeringsbolag sällan verkar vilja vara.
Här skulle jag inte ens lita på att parkeringsbolaget gjort rätt (men jag kan inte svära på det då jag inte vet exakt hur denna skylt ska tolkas)
Eller det är de som vill vara tydliga, vilket parkeringsbolag sällan verkar vilja vara.
Här skulle jag inte ens lita på att parkeringsbolaget gjort rätt (men jag kan inte svära på det då jag inte vet exakt hur denna skylt ska tolkas)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 624 inlägg
Så tolkar jag det med, om man ska följa vad som står här:Fotografen skrev:
Du ska ha något samröre med "MTR Keolis" och ha ett tillstånd.
Hade "5-17" stått inom samma ram/på samma skylt som texten ovan hade det varit allmän parkering från kl 17 till kl 5 morgonen därpå.
Som det är nu, med "5-17" inom separat ram, kan det vara så att parkering inte är tillåten alls mellan 17 och 5, inte ens för "MTRkeolisare"?
Men jag kan ha fel...![]()
https://www.korkort.nu/svar-om-kork...tar-med-tillaggstavlor-behover-du-kanna-till/
Men i så fall verkar böterna vara på felaktiga grunder..
Å andra sidan varför skulle man reservera en parkering under vissa tider och ha parkeringsförbud andra, då hade man likväl kunnat ha den reserverad hela tiden. Jag misstänker helt enkelt att man tänkt fel när man skyltat och att det ska vara fri parkering utanför den reserverade tiden.
Misstänker att man inte vill ha friparkerare som drar över så att de som ska stå där med tillstånd inte får plats? Fast då kunde det ju vara med tillstånd alltid?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 624 inlägg
Precis, då kunde det likväl varit tillstånd alltid, om man inte vill hindra sina egna anställda för att missbruka eventuella tillstånd?Fotografen skrev:
För att få friparkerare måste man väl tillåta friparkering? Skulle gissa att ändringen till 5 på morgonen egentligen är till för att låta en lappningsrunda på morgonen innan personalen ska komma vid 6?
Som du skriver måste den vara i samma ram där att definiera vad som faller bort efter en viss tid. Dvs som skylten ska tolkas juridiskt nu blir det P tillstånd MTR keolisare oavsett tid.Fotografen skrev:
Du ska ha något samröre med "MTR Keolis" och ha ett tillstånd.
Men jag kan ha fel...![]()
Det kan möjligen gå att överklaga och ange vilseledande som anledning och eventuellt få det prövat i rätten för 900kr.. men jag blir lite tveksam.
Tack för alla svar. Parkeringen ligger utanför en idrottshall vilket gör att man tycker (men man kan ju tycka mycket) att det borde vara parkering enligt den högra skylten övrig tid. Enligt Google Maps så sitter den här skylten när man åker in på området, både vid infarten till parkeringen och på vägen in till parkeringsytan.
Och för skojs skull ska jag gå in på trafikskolan som ligger i mitt kvarter och fråga hur de tolkar skylten nästa vecka. Alltid lär man sig något.
Och för skojs skull ska jag gå in på trafikskolan som ligger i mitt kvarter och fråga hur de tolkar skylten nästa vecka. Alltid lär man sig något.
B BrunoK skrev:Tack för alla svar. Parkeringen ligger utanför en idrottshall vilket gör att man tycker (men man kan ju tycka mycket) att det borde vara parkering enligt den högra skylten övrig tid. Enligt Google Maps så sitter den här skylten när man åker in på området, både vid infarten till parkeringen och på vägen in till parkeringsytan.
[bild]
Det betyder avgift, pskiva 2 timmar bilen får inte vara skriven på området.
Avsikten är nog 2 timmar fritt med pskiva därefter avgift..
Jag passade på och sprang förbi området när jag var ute och tränade och skyltningen in mot parkeringsområdet var ändrad mot Google maps bild så nu var det tydligt att det var 2 timmar med p-skiva på markerade platser. Alltså gäller inte det på de platser vi stod parkerad.
Men ingenstans är det skyltat att det är parkeringsförbud. Oavsett så känns grunderna för kontrollavgiften felaktiga som 13th Marine skriver.
Jag stötte på en parkeringsvakt som var där och kontrollerade 2-timmarsplatserna och frågade honom hur han tolkade skylten. Han sa att han "tror man inte får står parkerad där alls övrig tid". När jag sa: "Det är inte helt tydligt" så svarade han: "De gör det otydligt med flit". Det känns betryggande
.
Men ingenstans är det skyltat att det är parkeringsförbud. Oavsett så känns grunderna för kontrollavgiften felaktiga som 13th Marine skriver.
Jag stötte på en parkeringsvakt som var där och kontrollerade 2-timmarsplatserna och frågade honom hur han tolkade skylten. Han sa att han "tror man inte får står parkerad där alls övrig tid". När jag sa: "Det är inte helt tydligt" så svarade han: "De gör det otydligt med flit". Det känns betryggande