kricken_ skrev:
Ja det är ju roligt att det fungerar bättre för dig med denna panna än vainland.
Sen så har denna vinter varit väldigt mild tycker jag inte många dagar som det ens varit ner mot -20 annars brukar det alltid ha varit ner mot -30 långa perioder i december och januari.
Är det någon som har tipps på hur jag kan förbättra verkningsgraden på systemet så skulle jag vara tacksam tycker att det blir drygt att byta panna igen efter bara 5-6mån men som det ser ut nu finns det ingen annan lösning tycker jag.
Vet ifan om man ska gnälla. har inte varit nån natt mer än -10.Ett tips är att ringa till Ruben på Transtemper och han vet vad han pratar om när det gäller överförbränningspannor.:)

Jag har iofs min rökgas termometer före dragbegränsaren jag trodde att det skulle vara så.
Det var ju tråkigt att det finns fler pannor än min som fungerar dåligt tänkte på den där på äfabs hemsida.

Nej det är sant man skall väl inte gnälla då det är bra temperatur ute. det är ju förj**igt drygt när det är -35-40c i någon vecka

Det finns inget som är tråkigt!Vi ska få ordning på din panna istället.

Men hur jag kan ju inte sänka draget mer för då ryker det in så förbenat jag skulle heldre öka det.
Kanske att det gör skilland om jag gör turbulatorer som passar precis i rökkanlen och är full längd dom jag har nu är bara lite över halva längden gjorde dom ca 1dm längre än orginal turbulatorerna från viadrus.
Läste något om baffel plåtar är det något som går att använda vid ved eldning dessa skulle tydligen vara till pellets eldning för att öka verknings graden.
Har pratat med flera på lindquist heating och dom har inte direkt något att bidraga med för att öka effektiviteten, dom säger bara att de flesta andra är nöjda men vad hjälper det mig med min panna.

kricken_ skrev:
Hejsan alla!!
Jag funderar på att byta panna från en viadrus till en orlan 25kw.
Nu undrar jag hur stor acktank värmer man med en sådan panna på ett ilägg.
Anledningen till att jag undrar är att jag får olika siffror om jag frågar tillverkaren, räknar med svanen metoden, eller räknar eldstadsvolym * 1.3kw * effektivitet /60.
Säljaren för orlan pannan säger att det räcker med 1000l ack och är det så då är det lugt för jag har 1500l nu men om jag räknar med svanen eller det andra sättet blir det mellan 2100l och 2300l ack tank jag behöver.
Tja om alla siffror stämmer (både vedens energiinnehåll samt verkningsgrad på pannan) så ska man få ut runt 140 kWh från 120 liter väl staplad björkved i pannan vilket då gör att det behövs 2400 l acktank med 50° diff, Man rymmer 58 kWh/1 m3 vatten med 50° diff... Detta är vad som sägs men de jag sätt hos kompisar som har nyare pannor så kan man snarare räkna med 1 kWh/liter eldstad vilket då skulle göra 120 kWh från orlan 25 el fylla 2 m3 50° men om pausblåsningen funkar som det sägs så gör det ju inget om tanken blir full.. Pannan ska ju ge mellan 5-31 kW.. :)
Det va ju nån här på forumet som körde med Orlan som laddade fullt morgon o kväll utan att tända om pannan, Såg tydligen ok ut då ingen sot/tjärbilning blev men men så får man ju inte elda..

Men då huset har ett visst uttag så kan man ändå ladda fullt med 1500 l tank..

Har gjort nya turbulatoer nu som passar exaxt i rök gångarna och det vart faktiskt bättre rökgas temp pannan har inte gått över 300c än, tror även att effektiviteten steg en aning är iaf ca 10c större temp diff på laddomaten nu mellan tryck från panna och retur till panna .
Det kanske går att få till denna panna ändå trots att det såg mörk ut det är tur att dessa forum finns med denna otroliga kompetens som dom innehar.
Det är snart bättre att titta på forumen än att ringa till tillverkaren/återförsäljaren.

Vad roligt att det blev skillnad!Det var nån här i nån tråd som hade satt in stenar på insidan på övre luckan såna som man murar öppna spisar med.Dom ska visst suga åt sej värme så att gaserna äntänds bättre.Ska prova själv med såna till se om det blir nån skillnad.

men jag tror inte att jag nått up till 75% i verkningsgrad än även fast jag har gjort en ställning med keramik precis under tuberna man kan ju tycka att detta skall räcka men jag var tvungen att göra tubulatoer plus som detta inte var nog så installerade jag en dragbegränsare för att hålla effektiviteten på min sida.
Men fortfarade så tycker jag att viadrus pannan inte nått upp till mina behov

Jag måste ta ett långt samtal med lindquist heating.
Det måste ju gå att reklamera pannan när den bevisligen inte håller vad dom lovar.
Man kan undra hur dom fått fram 75% verkningsgrad

Precis vad ja skulle säga.Ja är iallafall jävligt nöjd att ja köpt en 90cm panna slipper man ialláfall hacka sönder veden så in i h-vete.

knekten skrev:
Det står även på Äfabs hemsida att man laddar 1500liter vatten på vintern med en solo pluspanna på 2 ilägg 230liter ved .Vad får man för verkningsgrad då??
Ja och soloplus tillverkas fortfarande?

Staffans2000
Hejsan Allesammans.
Jag har en Orlan panna25KV.

Överlag fungerar den alldeles utmärkt, på knappt två inlägg värmer jag upp min ackumulatortank på två kubik. det tar sex timmar.

Om Orlanskifabriken höjt priset med tusen kr. Då skulle denna panna efter div. kompletteringar ang tilluftssjusteringar och fläcktreglering kvalificerat sig i klassen PREMIUMPANNOR. (Baxi solo innova är naturligtvis inte ens en medtävlare, då den är byggd av kolfibrer och titan och därmed står i en klass för sig ).

P.S.:Jag har en liten stuga. 70kvm. med hel källare. Eldar var fjärde dag.

Staffan2000 skrev:
Hejsan Allesammans.
Jag har en Orlan panna25KV.

Överlag fungerar den alldeles utmärkt, på knappt två inlägg värmer jag upp min ackumulatortank på två kubik. det tar sex timmar.

Om Orlanskifabriken höjt priset med tusen kr. Då skulle denna panna efter div. kompletteringar ang tilluftssjusteringar och fläcktreglering kvalificerat sig i klassen PREMIUMPANNOR. (Baxi solo innova är naturligtvis inte ens en medtävlare, då den är byggd av kolfibrer och titan och därmed står i en klass för sig ).

P.S.:Jag har en liten stuga. 70kvm. med hel källare. Eldar var fjärde dag.

Är det en panna att rekomendera? Skulle den funka bra mot en 1000 liters tank?

Staffans2000
Jag är nöjd!

Man får mycket pannna för pengarna. Som jag skrev ovan så har fabriken snålat när det gäller luftjusteringen och fläktvarvtalsregleringen men det är inget stort problem.
Keramiken är billig och pannan verkar robust.
Den tryckande fläkten som en del klagar på har jag inte något negativt att säga. Jag har sagt det förut, och jag säger det igen - min uppfattning är att de som klagar mest på pannan är de som äger något annat märke.

Det går säkert utmärkt med en 1000l tank

Hälsningar: Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.