Hej alla experter!

Till våren är det dags att förverkliga min dröm om orangerie på gjuten platta. Jag planerar att bygga i lösvirke och hoppas jag kan få lite hjälp av er vad gäller dimensioner och annat.

Som ni ser på ritningen är yttermått ca 7x4m. Total ska platta och tak vara större än så för det ska in ett utekök under tak också..

Till att börja med undrar jag om dimensionerna på virket. Jag har inte tänkt använda limträ (om det inte är nödvändigt?) utan ”vanligt” virke.

spännvidden på takstolarna blir ju ca 4m så de är rätt långa. Tänker mig CC mellan takstolar och väggreglar på ca 70cm och dimensioner såsom jag ritat på bilden.

undrar också om ni tror det blir stabilt och bra med så långa glas i främre väggen, de blir ju ca 3m utan avbrott. Många växthus man ser bryter ju av i nivå med dörren så man isåfall har två glas, ett på 2m och ett på 1m. Påverkar det stabilitet eller annat?

? Handritad skiss av takstol för orangerie med dimensioner angivna på träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ritning över ett planerat orangerie med dimensioner och layout på 7x4 meter.
    Skapa konto
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Kul projekt!
Jag vill själv bygga något liknande. Det föll dock på att det stod för nära grannarna och därmed omfattades av brandskyddsregler, och därmed blev konstruktionen för fönsterpartierna väldigt tung, och det ledde till en väldigt dyr konstruktion… Jag hamnade också allt för långt ifrånbmin grundidé.

Förhoppningsvis har du inte samma problematik :)

Vad gäller regelavstånd så får det ju anpassas till de fönster du skall ha. Vad är det för fönster du skall sätta? Jag letade själv efter måttbeställda härdade rutor (innan jag tänkte om hela designen) och det var varken enkelt eller billigt. Berätta gärna mer kring fönsterna och hur du tänkt där, infästning osv :D

Jag hade tittat på någon form av låsning för sidobelastning. Det kan vara lämpliga järn som svetsas i kryss på insidan (eller utsidan för den delen)

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Kul projekt!
Jag vill själv bygga något liknande. Det föll dock på att det stod för nära grannarna och därmed omfattades av brandskyddsregler, och därmed blev konstruktionen för fönsterpartierna väldigt tung, och det ledde till en väldigt dyr konstruktion… Jag hamnade också allt för långt ifrånbmin grundidé.

Förhoppningsvis har du inte samma problematik :)

Vad gäller regelavstånd så får det ju anpassas till de fönster du skall ha. Vad är det för fönster du skall sätta? Jag letade själv efter måttbeställda härdade rutor (innan jag tänkte om hela designen) och det var varken enkelt eller billigt. Berätta gärna mer kring fönsterna och hur du tänkt där, infästning osv :D

Jag hade tittat på någon form av låsning för sidobelastning. Det kan vara lämpliga järn som svetsas i kryss på insidan (eller utsidan för den delen)
kul att du tycker det låter som spännande projekt!! Jag såg din tråd med attefallshuset - imponerande!

jag har inte gjort bygganmälan ännu men räknar med att slippa problem då det är mindre än 4m till tomtgräns.

jag tänker att jag ska beställa härdat måttbeställt 6mm glas (ev 8mm)… sen ska jag fräsa ut ett spår i väggregeln (tror inte att 45mm regel räcker så ska nog måttbeställa tex 55mm från sågeri) och lägga i glaset mot en gummilist och sen klämma fast glaset med gummi på utsidan och en list som lock. Se illustration.

jag är lite i valet och kvalet angående tak.. antingen blir det glastak men just nu lutar det åt oisolerat trätak i råspont.

• Handritad skiss av fönsterinstallation med markerade delar som glas, gummilist och regel.
    Skapa konto
Det finns nog till och med gummilist med u-profil avsedd för just detta.

jag hade som sagt, funderat på några strävor i någon form så du får lite stabilitet i sidled. Kanske ett kryss på var sida om dörrpartiet? Jag tror svetsade runda järn syns minst.

Häftigt projekt! Vad finns det för budget för något sånt här?

Det finns nog till och med gummilist med u-profil avsedd för just detta.

jag hade som sagt, funderat på några strävor i någon form så du får lite stabilitet i sidled. Kanske ett kryss på var sida om dörrpartiet? Jag tror svetsade runda järn syns minst.
ja, strävor är nog värt att tänka.. ibland ser man mer markerade strävor i trä som också ser bra ut. Värt tänka på.

vad tror du om dimension på takstolarna? Räcker min infästning - att helt enkelt lägga takbalken på bakre och främre hanmarband eller krävs någon typ av kraftigare konstruktion med bärlina?

AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Häftigt projekt! Vad finns det för budget för något sånt här?
tack! Jag har inte räknat exakt eftersom det är så många delar jag ännu inte bestämt… jag har fått offert på På markarbete och räknar med ca 100k innan plattan är klar… sen beror det väldigt mycket på vilka val jag gör. Vill eventuellt sätta in kanon, val av golv, etc. Som alltid kan man bränna hur mkt pengar som helst… jag hoppas klara mig på 300k allt som allt

K kv05lama skrev:
tack! Jag har inte räknat exakt eftersom det är så många delar jag ännu inte bestämt… jag har fått offert på På markarbete och räknar med ca 100k innan plattan är klar… sen beror det väldigt mycket på vilka val jag gör. Vill eventuellt sätta in kanon, val av golv, etc. Som alltid kan man bränna hur mkt pengar som helst… jag hoppas klara mig på 300k allt som allt
Häftigt! Ja kanoner kan dra iväg i pengar. Tycker det är bra att du markerar mot grannar direkt. ”Kom inte här och gnäll på mitt bygge liksom” ;)

Häftigt! Ja kanoner kan dra iväg i pengar. Tycker det är bra att du markerar mot grannar direkt. ”Kom inte här och gnäll på mitt bygge liksom” ;)
Haha ja ibland behöver man de tunga kanonerna. I detta fall skulle det dock stå kamin.

45x170 är alldeles för klent mht spännvidd, c/c-avstånd och snözon. Använd 45x220 C 24. Om bakre långsidan ska vara fönsterlös kan du stabilisera orangeriet på följande sätt: Bakre långsidan stabiliseras med hjälp av skivmaterial. Lägg sedan diagonaler i takets plan, då behöver främre långsida inga diagonaler. Jag skulle fundera på om det inte vore bra med tung isolering i taket för att minska på värmebelastningen sommartid.

De som byggde orangerier hade oftast koll på det som de flesta av dagens husbyggare missar. Långsidorna mot norr och söder, tjocka väggar för att jämna ut temperaturen och tak som skydd mot solen på sommaren men som släpper in solen på vintern. Gärna några tjusiga lövträd på västsidan av byggnaden för skugga sommartid. Den formklippta barrträhäcken på norrsidsn för lä på vintern förekom också.
Relevansen för det aktuella projektet är att fundera på när det går att använda en glasbyggnad och om det är den önskvärda tiden.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
45x170 är alldeles för klent mht spännvidd, c/c-avstånd och snözon. Använd 45x220 C 24. Om bakre långsidan ska vara fönsterlös kan du stabilisera orangeriet på följande sätt: Bakre långsidan stabiliseras med hjälp av skivmaterial. Lägg sedan diagonaler i takets plan, då behöver främre långsida inga diagonaler. Jag skulle fundera på om det inte vore bra med tung isolering i taket för att minska på värmebelastningen sommartid.
tack! Bra input!! Bakre långsidan har mycket riktigt inga fönster… eventuellt kommer även halva kortsidorna (den halvan som sitter mot bakre långsidan) också vara i trä utan fönster.

vad menar du med diagonaler i takets plan? Menar du den lilla biten i varje fack mellan yttre takbalk och den första takbalken?

Diagonaler i takets plan sicksackar mellan takbjälkarna. De gör så att taket blir helt styvt i sitt eget plan.

Hur tänker du kring ventilationen? Vi byggde ett mindre, 3m x 5m orangeri och såhär i efterhand är ventilationen med mekanisk frånluft och 2 mindre öppningsbara fönster alldeles för klen.

Våra fönster börjar 60cm från mark och är dubbelglaskassetter. Muren under fönstren är gjuten i staplade cellplastblock.

• Kvällsbild av ett mindre orangeri med upplysta fönster omgiven av en trädgård och en träbro.
    Skapa konto
  • Gilla
kv05lama
  • Laddar…
D Daniel_M_ skrev:
Hur tänker du kring ventilationen? Vi byggde ett mindre, 3m x 5m orangeri och såhär i efterhand är ventilationen med mekanisk frånluft och 2 mindre öppningsbara fönster alldeles för klen.

Våra fönster börjar 60cm från mark och är dubbelglaskassetter. Muren under fönstren är gjuten i staplade cellplastblock.
fint orangerie!! Ursprungstanken var tak av glas och då ha öppningsbara luckor i taket. Nu lutar det åt tak i trä och då jag ärligt talat inte tänkt så mkt på ventilationen… men det lär behövas då långsidan med stora fönsterpartiet i promcip ligger i rakt söderläge.

en annan sak - hur har ni gjort med uppvärmning, har ni golvvärme eller annan värmekälla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.