Hej alla och tack för den underbar forum. Jag har lärt mig mycket och jag ber om ursäkt i förväg om ni hittar stavfel här eller fel grammatik där. Jag har varit här kanske länge men håller på att lära mig mer och mer.
Nu till saken, vi köpte en fin gammal fritidshus i Strängnäs och den är första gång äger vi ett hus som a dream come true .
Lite bilder om stugan och tomten med utsikt på Mälaren. Stugan byggdes -68
Vi bor i bostadsrätt och ohh boy jag hade ingen aning om hur mycket renovering behövdes.
Jag gäller göra saker själv och bygga och sånt och när köpte vi stugan, sa jag till min fru, ja.. den fixar jag, och det här och det där men glömde att vi hade två små barn .
Bra med att det är mindre en timme resa mellan hem och stugan så jag kommer på helger och lov.
Planen som den är nu
1- Inreda källaren som är fuktig och luktar och allt (outsourca stora uppdrag till en lokal byggfirma, lite dyra men dem kan jobbet bra)
- Städa och kasta allt samt gamla pellets banna
- Bila ur golvet- Done
- gräva ner 50 cm - Done
- Upptäckte vatten när vi nå 30 eller 40 cm ner, dem har lagt dräneringsrör inne för att leda bort vatten ute till en brunn - 50% done
- Gjuta med vattenburen golvvärme
- Riva gamla trä väggskivor. de är ruttna med mögel i några delar
- Dränera utomhus runt stugan
- Klä väggarna med oorganisk material och plåt reglar
- Vi har inte bestämt vad ska bli för slut golv i källaren
- Renovera badrum och bastu senare
- Byt avloppsrör och vattenledning
- Bygga en ny liten trappa. VI har rivit den gamla och hoppas vi kan göra lite bättre än den gamla
lite bilder för källare före och nu
Nu till saken, vi köpte en fin gammal fritidshus i Strängnäs och den är första gång äger vi ett hus som a dream come true .
Lite bilder om stugan och tomten med utsikt på Mälaren. Stugan byggdes -68
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi bor i bostadsrätt och ohh boy jag hade ingen aning om hur mycket renovering behövdes.
Jag gäller göra saker själv och bygga och sånt och när köpte vi stugan, sa jag till min fru, ja.. den fixar jag, och det här och det där men glömde att vi hade två små barn .
Bra med att det är mindre en timme resa mellan hem och stugan så jag kommer på helger och lov.
Planen som den är nu
1- Inreda källaren som är fuktig och luktar och allt (outsourca stora uppdrag till en lokal byggfirma, lite dyra men dem kan jobbet bra)
- Städa och kasta allt samt gamla pellets banna
- Bila ur golvet- Done
- gräva ner 50 cm - Done
- Upptäckte vatten när vi nå 30 eller 40 cm ner, dem har lagt dräneringsrör inne för att leda bort vatten ute till en brunn - 50% done
- Gjuta med vattenburen golvvärme
- Riva gamla trä väggskivor. de är ruttna med mögel i några delar
- Dränera utomhus runt stugan
- Klä väggarna med oorganisk material och plåt reglar
- Vi har inte bestämt vad ska bli för slut golv i källaren
- Renovera badrum och bastu senare
- Byt avloppsrör och vattenledning
- Bygga en ny liten trappa. VI har rivit den gamla och hoppas vi kan göra lite bättre än den gamla
lite bilder för källare före och nu
Logga in
Skapa konto
2- Övreplan.
Planen var att renovera köket men men
- Gamla köket rivit Done
- Golvet i köket var lite fuktig och gamla vinylgolv var i jätte dålig skick så har rivit den men golvspån under vinylgolv var också fuktig under kyl frys och diskho så bestämde jag att öppna golvet till bjälkarna och hela övreplan- Done
- Ser ut isolering var som ett hotel till några insekter silverfisk och spindle och kanske även mus JÄTTE ÄKLIGT så jag tog bort hela glasull isolering och gick på väg till tippen
Gamla köket
Jag gillar riving
Planen var att renovera köket men men
- Gamla köket rivit Done
- Golvet i köket var lite fuktig och gamla vinylgolv var i jätte dålig skick så har rivit den men golvspån under vinylgolv var också fuktig under kyl frys och diskho så bestämde jag att öppna golvet till bjälkarna och hela övreplan- Done
- Ser ut isolering var som ett hotel till några insekter silverfisk och spindle och kanske även mus JÄTTE ÄKLIGT så jag tog bort hela glasull isolering och gick på väg till tippen
Gamla köket
Jag gillar riving
En trevlig granne kom förbi hälsade och frågade om någon kvar inne
Det var dags att passa på och köpa släp från Bauhaus när de hade rabatt på släpen. Jag var tvungen att fixa dragkrok till bilen också
Det var dags att passa på och köpa släp från Bauhaus när de hade rabatt på släpen. Jag var tvungen att fixa dragkrok till bilen också
Tack.boihus123 skrev:
Jag vet inte riktig om det ska bli billigare men kanske ja. Några har föreslog samma men jag gillar att återvinda så mycket så möjlig och göra grejer själv. Bygga nytt har jag inte den kunskap och tid men fixa och reparera mindre sakar, tror jag kan hantera den
Ja jag tänkte ju något färdigt modulhus, hur stort är det? Tänkte det se ut som sylarna är vattenskadade?S salahunreal skrev:
Grund arbete ser ju bra ut, ska du dränera och isolera och nytt tätskikt runt källaren också, så du kan bebo källaren?
Yes, det är tanken att inreda källaren. Ytan på övervåning är 52 kvm och samma yta på källaren. Det finns två rum i källaren, en med trappa och en med ytterdörr med badrum och bastu.boihus123 skrev:
Ja faktiskt, källaren och sylarna är vattenskadade och vi borde börja med dränering först men byggfirma sa att det går om man börja med bila ur källargolv och gräva ner för att isolera med 30cm cellplast och när det bli lite varmare,dem kan fixa dränering. Jobbet började i mars och det var fortfarande frost i marken.
Vi ska dränera och isolera med isodrän med två lager, 20cm.
Om du hade skrivit här innan ni började riva hade du fått rådet att riva och bygga nytt, göra mycket jobb själva invändigt och målning mm utvändigt. Nu blir du tvungen att jobba som en häst för att spara pengar men det går om du är tjurig som en åsna! Lycka till!