Så här ser det ut under ytterdörren. Hur kan man åtgärda detta på enklast men effektivt vis?
Spricka och skadat material under ytterdörr med ljusinsläpp ovanifrån, sedd utifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inifrån
Tröskel under ytterdörr med slitet trä och matta; två par skor syns delvis.
Skapa konto

Utifrån
Skada under ytterdörren med synlig betong och sprickor, skapar en fråga om enkel och effektiv lagning, synlig dörrmatta och grönska intill.
Skapa konto

4774
Blir enklare att svara om du tar bilder från ett längre avstånd så att man kan se helheten

• Gilla
Dalahest
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Blir enklare att svara om du tar bilder från ett längre avstånd så att man kan se helheten
Det är alltså glipan under tröskeln som jag undrar över hur man bäst täpper igen. Siktar på nya bilder under morgondagen.
Glipa under en tröskel markerad med röd markering, solljus ovanifrån.
Skapa konto

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Ett förslag är att du köper en kvartstav i samma träslag som tröskeln

4774 4774 skrev:
Ett förslag är att du köper en kvartstav i samma träslag som tröskeln
Inte svårare än så alltså. Tänkte kanske spruta i någon form av skum eller liknande för att få det tätt?

Vad är det för material under tröskeln?

Det ser ut som antingen en spånskiva eller betong och i vilket fall är det kanske bra att åtgärda det.

MrJay
Fogskum under tröskeln, mjukfog i öppning för att förhindra fuktgenomsläpp och sedan trästav på det.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tar du fogskum så kommer dörren aldrig fungera bra igen...
Det borde förbjudas för privatpersoner..
Gör det ordentligt eller inte alls..

4774
P ptk skrev:
Inte svårare än så alltså. Tänkte kanske spruta i någon form av skum eller liknande för att få det tätt?
De flesta material mår bra av att kunna "andas". Fäst kvartstaven med genomskinlig silikon om du verkligen behöver fästa den. Mycket enklare att använda än skum.
Men sedan kommer vi till utsidan och där blir det lite svårare för mig att avgöra så jag avaktar kvällens bilder från avstånd 😀

4774 4774 skrev:
De flesta material mår bra av att kunna "andas". Fäst kvartstaven med genomskinlig silikon om du verkligen behöver fästa den. Mycket enklare att använda än skum.
Men sedan kommer vi till utsidan och där blir det lite svårare för mig att avgöra så jag avaktar kvällens bilder från avstånd 😀
Yttertrappa med öppen dörr och några föremål på trappstegen, sedd på avstånd.
Skapa konto

Här är en bild utifrån på lite längre avstånd. 🥳

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
På utsidan skulle jag täta med lite betong eller cement blandat med småsten för snyggast resultat

4774 4774 skrev:
De flesta material mår bra av att kunna "andas". Fäst kvartstaven med genomskinlig silikon om du verkligen behöver fästa den.
Att använda silicon är ingen vidare ide, bättre med en övermålningsbar fogmassa eller vanligt sättlim om man inte vill spika.

4774 4774 skrev:
På utsidan skulle jag täta med lite betong eller cement blandat med småsten för snyggast resultat
Jag skulle hellre putsa mot tröskeln än att använda betong, att gjuta emot karmar är sällan eller aldrig bra

4774
F fribygg skrev:
Att använda silicon är ingen vidare ide, bättre med en övermålningsbar fogmassa eller vanligt sättlim om man inte vill spika.
Maken använder silikon till allt mer eller mindre, tror det beror på vanan att använda det på jobbet. Han är glasmästare 😀

4774
F fribygg skrev:
Jag skulle hellre putsa mot tröskeln än att använda betong, att gjuta emot karmar är sällan eller aldrig bra
Jag tänker en lättarbetad med möjlighet att blanda i små sten från samma stenblock för en bra look. Men är puts så blandvänligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.