448 läst ·
11 svar
448 läst
11 svar
Oljefläckar på uppfarten
Uppfart med 25 år gammal asfalt. Har haft en oljeläckande ford sedan i vintras så det ser förjävligt ut nu. Fläckarna har ju torkat in och gått ner i asfalten, har försökt med absol och tvätta med högtryck utan effekt. Tror inte det finns något sätt att få bort intorkade oljefläckar ur asfalt va?
Jänkeland håller ju på nåt jävulskt mycket med "asfaltförsegling" och att smörja på nån skit som ska förnya asfalten, gör den svart och fin igen. Finns olika produkter att köpa här med, men funkar det? Eller är det typ svart färg som nöts bort på några månader och sen ser det ännu värre ut?
Vad ska jag göra för att få en hyfsad uppfart igen
Jänkeland håller ju på nåt jävulskt mycket med "asfaltförsegling" och att smörja på nån skit som ska förnya asfalten, gör den svart och fin igen. Finns olika produkter att köpa här med, men funkar det? Eller är det typ svart färg som nöts bort på några månader och sen ser det ännu värre ut?
Vad ska jag göra för att få en hyfsad uppfart igen
Kanske Absol kan funka?K Karl Heinz skrev:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...g-och-absorberingsstro/saneringsmedel-002419/
Testa att lägga på det en stekhet sommardag då solen lyser rakt på fläcken 🤔
Asfalten är ju olja. Jag tror inte att du kan tvätta bort fläckarna. Men de bleknar med tiden. Täcka asfalten med ett jämnt tunt lager spillolja gör den nog svart och snygg. Men jag skulle inte rekomendera det.
Absol, eller kattsand, tar bort en del. På lite tid brukar fläckarna blekna.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Läskunskap är en fördel. Han har ju försökt med absol!
Finns inga mirakelmedel vare sig här eller i jänkelandet.
Avemo har helt rätt. Olja som olja fast med olika färg. Olja löses i olja (om det är mineralolja). En ljus lättflytande mineralolja skulle kunna sudda ut skillnaderna. Exempelvis en mineralisk vinterolja för bil (ej syntetiskt). Kolla färgen.
Påför sparsamt med diskborste.
Finns inga mirakelmedel vare sig här eller i jänkelandet.
Avemo har helt rätt. Olja som olja fast med olika färg. Olja löses i olja (om det är mineralolja). En ljus lättflytande mineralolja skulle kunna sudda ut skillnaderna. Exempelvis en mineralisk vinterolja för bil (ej syntetiskt). Kolla färgen.
Påför sparsamt med diskborste.
Ingen som har erfarenhet av asfaltförsegling?
Kan inte se att det ger skillnad då det fortfarande är kemins lika löser lika - dvs. två väldigt närbesläktade ämnen (motorolja och asfalt) kommer att lösa in sig i varandra. Olika plaster och många typer av lacker är också oljebaserade och också gärna vill blanda sig eller suga i sig delar av varandra och kommer troligen inte att skydda mot framtida oljeläckage och det blir åter igen kulörskillnader.
Skall man behandla alls så är det nog Tomas_Blekingens förslag men kanske med den läckande fordens motorolja ;-)
Sedan kommer det ljusna med tiden av solens blekning och sakta torkande effekt och dammet som gnuggas in i ytan
Skall man behandla alls så är det nog Tomas_Blekingens förslag men kanske med den läckande fordens motorolja ;-)
Sedan kommer det ljusna med tiden av solens blekning och sakta torkande effekt och dammet som gnuggas in i ytan
Fick oljefläckar på ljusa betongplattor och de brände jag bort med en gasolbrännare. Funkade bra men var lite tidskrävande då jag bara hade en liten minibrännare men elda är ju kul.
https://www.biltema.se/verktyg/svet...904A6bXz0vBnEpZ0Xij0XHk7ZlWg9dfkaAqbAEALw_wcB
https://www.biltema.se/verktyg/svet...904A6bXz0vBnEpZ0Xij0XHk7ZlWg9dfkaAqbAEALw_wcB
Jo men varför skulle det skilja sig att stryka ut något för asfaltsrenovering avsett bitumenblandning, jämfört med tomas_blekinges hyllande förslag om att hälla motorolja över hela uppfarten? Verkar ju i så fall klokare att använda en för ändamålet avsedd produkt för att få en homogen yta, än att söla motorolja över hela uppfarten? Fattar inte alls hur du tänker eller resonerat som gör att du kommer fram till ditt förslag?X xxargs skrev:Kan inte se att det ger skillnad då det fortfarande är kemins lika löser lika - dvs. två väldigt närbesläktade ämnen (motorolja och asfalt) kommer att lösa in sig i varandra. Olika plaster och många typer av lacker är också oljebaserade och också gärna vill blanda sig eller suga i sig delar av varandra och kommer troligen inte att skydda mot framtida oljeläckage och det blir åter igen kulörskillnader.
Jo jag har läst om det, men tänker att det är svårt att bränna bort ur asfalt kanske, eftersom det gått ner i asfalten nu. Skillnad mot betong som är ett helt annat materialG g.kraft skrev:
Afalten smälter ganska så snabbt medan betong inte brinner med någon eld man skapar hemma.
Jag skulle måla (borsta) med asfaltprimer för att få på ett lager bitum över hela ytan. Lösningsmedlet kommet också lösa upp en del av oljan så eventuellt kommer oljan spridas ut över en större yta. Sen hällar man på fin sand och dagen efter borstar man ytan med en billig piasava (ställ undan den så den bara används för asfalt). Sanden som blir över är miljöfarligt avfall.
Det finns ingen garanti att det blir en bra yta och har du mörk asfalt så blir den ljusare.
Fast det är en oljefläck som kommer försvinna bland alla andra fläckar på en asfaltsuppfart och mängden lösningsmedel som går åt är stor. Om 25 år är det ändå dags att lägga om den så man kan vänta ett tag och se hur det ser ut om ett år.
Jag skulle måla (borsta) med asfaltprimer för att få på ett lager bitum över hela ytan. Lösningsmedlet kommet också lösa upp en del av oljan så eventuellt kommer oljan spridas ut över en större yta. Sen hällar man på fin sand och dagen efter borstar man ytan med en billig piasava (ställ undan den så den bara används för asfalt). Sanden som blir över är miljöfarligt avfall.
Det finns ingen garanti att det blir en bra yta och har du mörk asfalt så blir den ljusare.
Fast det är en oljefläck som kommer försvinna bland alla andra fläckar på en asfaltsuppfart och mängden lösningsmedel som går åt är stor. Om 25 år är det ändå dags att lägga om den så man kan vänta ett tag och se hur det ser ut om ett år.
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Klicka här för att svara