Byggahus.se
Odlmag Odlmag skrev:
Hejsan!

Nybörjare på ämnet, och tänkte ställa några generella frågor!
Har precis köpt radhus, 50-tal (ej gavel), där det idag finns en olje/el-panna som bara gått på el senaste åren.
Energiklass F. 140+20m2

Tänkte på rekommendation av energideklarationen/energibesiktningsmannen, som säljarna gjorde, byta till en luft/vatten värmepump.
Huset drar idag ca 32000kwh totalt, och enligt energideklarationen kan man spara in ca 8000kwh på detta byte.
Uppskattad kostnad 120.000:-

Nu till frågorna!

- Köper man värmepump själv eller går via VVS firma? Ibland är det ju så att entreprenörerna har bättre priser osv.

- Kollade på de första alternativen på Polarpumpen. Så man lär sig vad man ska kika efter: Vad är det för skillnad på dessa två, Mitsubishi och NIBE. Mitsubishi är 30.000:- billigare och har enligt min översyn "bättre" värden, då den har större kapacitet kwh och vattentank, värmer större yta.
[länk]
[länk]

Mitsubishin har några tillval som kanske redan finns med i NIBE pumpen? Och är det viktiga tillval eller blir det bara "najsare".

- Själva fläkten skulle hamna en våning under ett sovrumsfönster, låter den mycket så det kan störa?

- Något mer jag borde tänkt på och frågat om ? :)

Mvh
Odlmag
Hej
Om du har möjlighet skulle jag rekommendera bergvärme då den är bäst när man behöver den!
Varm på vintern och frikyla på sommaren!
Ljudet är också en positiv fördel
Eftersom du har vattenburen värme !
Det som är lite knepigt är varmvattenberedaren då man gärna vill värma varmvattnet med VP !
Jag upplever de med inbyggd VVB som för klena och valde själv separat beredare och VP utan

I ett radhus kan det bli tight med utrymme så kanske bättre med inbyggd
Sedan bör du välja en VP med tillräcklig effekt
11 kW och välja ett hål så djupt som VP klarar
Dina grannar kommer uppskatta att slippa bullrig luftvatten anläggning
 
Odlmag Odlmag skrev:
Nuvarande ägarna har haft 32.000kWh enligt Energideklarationen (De har tre barn som badar badkar förklarar de...) Enligt samma deklaration skulle man kunna spara ca 8000kWh med LVVP. Men antar att det är en generell uppgift de använder.
Bra att man vet ort och DVUT -16,6°C. Elementen ser bra ut med hyfsat stora sektionsradiatorer och värmerör. Detta borde fungera bra med värmepump som helst vill ge max 55°C framledningstemperatur vid DVUT. Finns nya toppmodeller som klarar mer men verkningsgraden sjunker ändå med höjd temperatur för värmepumpar.

Angående energibesparingen undrar jag om inte 8000 kWh/år är ett skrivfel? I NIBE's dimensioneringsprogram (inte senaste versionen) får jag fram en potentiell energibesparing på ca 18.000 kWh/år med en nu något gammal modell av luftvattenvärmepump. Detta om man utgår från 32.000 kWh/år och drar bort 6000 kWh/år som hushålls-el för en familj på fem personer.
 
Har själv en Nibe F2120-12 utanför sovrumsfönstret. Gammalt hus med tunna väggar. Hör endast ett mycket svagt brummande när fönstret är öppet.
Var lite orolig över placeringen men den har aldrig stört min sömn.
 
Vi har en IVT airX90 som kostade 88kkr att installera. Vi har ett källarhus på 125 kvm per plan och förbrukar ca 10000 kWh per år beroende på hur vintern ser ut i södra Skåne. Är väldigt nöjda med vårt Lvvp.
 
Har några grannar som har LVVP och visst man kan helt klart höra dem när man är ute och går, särskilt på kvällen när det är tystare, men sen bor vi i en lite håla på landet så här är det verkligen tyst, till skillnad emot Täby.
Om vi bortser från den grannen där fläkten verkar vara på väg att skära så låter de ju dock inte så farligt mycket men jag hade nog inte velat ha en sån direkt utanför fönstret eller på uteplatsen. Är själv inne på att byta till just bergvärme av flera skäl men ljudet och den ganska fula och klumpiga uteenheten är helt klart en minuspost.
 
Men betänk att skaffar du bergvärme så har kompressorn som låter inne i huset.
Med en LVVP sitter den utomhus. Pest eller kolera valet är ditt :)
 
GoC GoC skrev:
Men betänk att skaffar du bergvärme så har kompressorn som låter inne i huset.
Med en LVVP sitter den utomhus. Pest eller kolera valet är ditt :)
Inomhus är det lätt att bygga bort ljud. Grannen har sin bergvärmepump i sitt gamla pannrum som han har ljudisolerat. Man måste öppna dörren till pannrummet för att lyckas höra bergvärmepumpen.
 
Det jag spontant tänker är om det är värt merkostnaden med bergvärme?

För bergvärme kostar la från ca 130k?

Det är alltså minst 30k mer än vad LVVP kostar, men är bergvärmen såpass effektiv att den någonsin kommer betala mellankostnaden? Eller är merkostnaden enbart för att slippa lyssna på en inte speciellt högljudd utedel?

Frikyla är en fördel med bergvärme, men om man inte har den fasta utrustningen redan för att kunna ha detta, så som konvektorer... ja då är det ju ytterligare tusenlappar som ska letas fram. :thinking:


Jag kan förstå att ljudnivå och liknande är en faktor och jag vet inte hur ert radhus ligger men för vår egna del så är LVVP (som mer eller mindre alla grannarna här har) inte det som stör, snarare 16 åringarna med A-traktorer som ska "sladda", ungdomar som gör natten osäker osv ;)


Sätt upp en pro's and con's lista är mitt tips (y) Det ena låter lite mer, men är billigare, den andra är tyst men kostar istället mer osv.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Inomhus är det lätt att bygga bort ljud. Grannen har sin bergvärmepump i sitt gamla pannrum som han har ljudisolerat. Man måste öppna dörren till pannrummet för att lyckas höra bergvärmepumpen.
Det kräver alltså en extra åtgärd och ljudisolering hjälper inte om du får stomljud i huset. Då behöver du även vibrationsisolera.
Men man vänjer sig, min står i källaren och det låter lite i tv-rummet våningen över
 
GoC GoC skrev:
Det kräver alltså en extra åtgärd och ljudisolering hjälper inte om du får stomljud i huset. Då behöver du även vibrationsisolera.
Men man vänjer sig, min står i källaren och det låter lite i tv-rummet våningen över
Så är det ju. Men det går att bygga bort. Att bygga bort något som står utomhus där det är krav på cirkulation av luftmängd är svårt. Har själv LVVP på både landet och hus. Personligen störs jag inte av det ljudet. Men ena grannen har gnällt några gånger, speciellt när fläktlagret gett vika. Har försökt med att olika sätt att dämpa fläktljudet, bla en bullerskärm och vibrationsfri markplatta. Vad man än gör blir det marginell skillnad. Dock är det ändå under gränsvärdena, även från början, hos grannen så allt jag har gjort har inte varit enligt lagtvingande åtgärder utan endast för en god grannsämja. Däremot så har jag fått byta fläktlagret två gånger sedan 2014. Håller verkligen dessa inte mer än ett par år? Det har varit likadant med den på landet. Modellen är Mitsubishi Ecodan 112.
 
Du får köpa en dyrare och mer hållbar VP.
Då jag har en kusin som säljer Thermia VP så hävdar han att den gamla Atec är en LVVP med få problem. Den är ca.10.000kr dyrare än den nyare ”asiaten” ITec som dom haft betydligt mer problem med.
 
J Jarlsgård skrev:
Det jag spontant tänker är om det är värt merkostnaden med bergvärme?

För bergvärme kostar la från ca 130k?

Det är alltså minst 30k mer än vad LVVP kostar, men är bergvärmen såpass effektiv att den någonsin kommer betala mellankostnaden? Eller är merkostnaden enbart för att slippa lyssna på en inte speciellt högljudd utedel?

Frikyla är en fördel med bergvärme, men om man inte har den fasta utrustningen redan för att kunna ha detta, så som konvektorer... ja då är det ju ytterligare tusenlappar som ska letas fram. :thinking:


Jag kan förstå att ljudnivå och liknande är en faktor och jag vet inte hur ert radhus ligger men för vår egna del så är LVVP (som mer eller mindre alla grannarna här har) inte det som stör, snarare 16 åringarna med A-traktorer som ska "sladda", ungdomar som gör natten osäker osv ;)


Sätt upp en pro's and con's lista är mitt tips (y) Det ena låter lite mer, men är billigare, den andra är tyst men kostar istället mer osv.
Livslängden är dubbel med bergvärme!
Fördelen med frikyla tjänar du mycket el på!
Värmesystemet fungerar även om kompressorn går sönder
När det är som kallast fungerar bergvärme
Om du kompletterar med solanläggning och batteri så kommer VP fungera vid elavbrott
Bergvärme är tryggare
 
B byggarätt skrev:
Fördelen med frikyla tjänar du mycket el på!
På vilket sätt sparar du el med frikyla? Frikyla ökar ju elförbrukningen?
När det är som kallast fungerar bergvärme
Det gör även en LVVP i stor omfattning idag. Ja, längst upp i norr kanske det börjar påverka men i övrigt skulle jag säga nej. Har haft min anläggning i 2 år nu och den har aldrig behövt gå på elpatron(y)
Om du kompletterar med solanläggning och batteri så kommer VP fungera vid elavbrott
Det gäller vilken anläggning man än väljer, bara som ett litet förtydligande till alla.
 
B byggarätt skrev:
Värmesystemet fungerar även om kompressorn går sönder
Hurdå? via en elpatron i så fall, men den kan man väl oavsett om man har bergvärme, luftvärme eller oljepanna?


B byggarätt skrev:
Om du kompletterar med solanläggning och batteri så kommer VP fungera vid elavbrott
I så fall är oljepannan mycket bättre eftersom det bara krävs en litet batteri för att driva pumpar och brännare...
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hurdå? via en elpatron i så fall, men den kan man väl oavsett om man har bergvärme, luftvärme eller oljepanna?




I så fall är oljepannan mycket bättre eftersom det bara krävs en litet batteri för att driva pumpar och brännare...
Visst men alla LVP löser inte problemet med om kompressorn löser ut för fel!
Oljepannor har en mängd problem som VP saknar
Har IVT bergvärme som gått utan några problem sedan 1996 dvs 24 år utan ett problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.