Visste inte riktigt var på nätet jag skulle ställa denna fråga men eftersom byggahus.se är outstanding så testar jag här även om det kanske är lite OT. Jag söker en kniv som "släpper" bra. Eftersom jag har flera Globalknivar sedan tidigare och dom passar mig bra så har jag tittat på deras sortiment. Dom har en serie "olivslipade" knivar (G-60-64) med gropar i men det framgår inte riktigt vad syftet med dessa gropar är. Min gissning är att det är för att det ska släppa bättre men då borde väl inte groparna sitta på vänster sidan för en högerhänt, eller? Har dom någon annan funktion? Andra tips på bra grönsakskniv där man inte får spetta bort potatisskivorna...

Det är väl som du säger men kanske då för att släppa från det du skivar istället för det som har blivit skivat.
Nackdelen är den att kniven ganska självklart blir mindre hållfast. Det är trots allt tunnare gods där slipningen är gjord.

OK. Det finns även en modell som bara är slipad på en sida (G-7). Detta ska också göra att det släpper bättre, samtidigt som det ger bättre skärpa och kanske också håller bättre då.

Gilgo skrev:
Det är väl som du säger men kanske då för att släppa från det du skivar istället för det som har blivit skivat.
Nackdelen är den att kniven ganska självklart blir mindre hållfast. Det är trots allt tunnare gods där slipningen är gjord.
Nåja - vilka grönsaker brukar du skära där hållfasthet är ett problem ?!?

G7 har alltså släpp på högersidan ? Det vill säga, för en högerhänt, den sida där skivan är ? Vore perfekt - jag behöver kompletera med en bra grönsakskniv och mina global släpper inte.

Men, vet ni om det finns en i ett asiatiskt stuk - lite mera fyrkantig sisådär ? Typ G56

Såg att G7 nog är nått för mig - det är tydligen snedslipat på ena sidan - och så inte slipat alls på andra sidan, rakt med andra ord - så att skivan läggs ner - men släpper den ?

Enligt uppgift ska den släppa bättre än andra "normalt" slipade knivar, men hur bra det är vet inte jag. G7 finns även för vänsterhänta (G7-L).

Hållfastheten är inte för skärandet utan snarare för att man råkar tappa kniven eller hanterar den något ovarsamt.
Knivar som går sönder är inget ovanligt, speciellt inte när det är lite sprödare stål som det normalt är när man kommer upp i pris. Just Global har jag hört att många råkat ut för att dom går av.

På gamla jobbet hade vi Satake "No Vac" (som finns i några olika varianter):
http://www.tretti.se/prodimg/500/SCP0003.jpg

Mac har knivar med motsvarande gropar just för att skära grönsaker med.

Sanelli som jag själv föredrar har valt att göra hela bladet tunnare för att skära genom grönsaker lättare.

Och sen finns det dem som istället föredrar att använda knivar med lite lägre knivblad (ungefär som fileknivar) för att skivorna inte fastnar lika lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.