Om det är så, så klara ni detta själv.

Sätt då in et spjäll i öppningen till skorstenen.
Den nåt bra av en lite ventillation, även om den inte används

A Argastesnickaren skrev:
Jag blir inte riktigt klok på detta.
Du skriver att rören ska bort men skorstenen ska vara kvar.
Går rören in i en skorsten någonstans längre upp?
Bild?
Nej kaminen ska bort och rören.
Själva kåpan ska vara kvar

H Hybro skrev:
Om det är så, så klara ni detta själv.

Sätt då in et spjäll i öppningen till skorstenen.
Den nåt bra av en lite ventillation, även om den inte används
Vågar inte göra det själva så firman kommer får ta det 🙂

Alltså, det var det djävligast...

Så mycket pengar för att bära ut en pyttekamin, fyra stenar och ett skorstensrör.

Bjud in några grannar på lägger, så fixar Ni detta själva.

Grannens Häck
L Lveronica skrev:
är detta en rimlig kostnad?
Vi ska ta bort vår Jötul kamin från 2009
Isolerat rör genom två våningsplan och upp.
Skulle ta någon timme , två man.
Närliggande firma som bara sysslar med kaminer.
Helt orimligt. 16tim för det jobbet som knappt innehåller något material. Alltså vad ska de egentligen göra i 16timmar eftersom det knappt finns något material som ska monteras?

Demtonera och få ut kaminen tar knappast särskilt lång tid för en erfaren. En timme eller två kanske.

Rimligt hade varit 8tim. Alltså två personer som en halv dag demonterade och forslade bort samt monterade det efterfrågade.

Nej det är ju själva jobbet som kommer kosta att dom ska upp på taket och plocka ner den uppifrån.. hade önskat att jag kunde göra det själv faktiskt

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Helt orimligt. 16tim för det jobbet som knappt innehåller något material. Alltså vad ska de egentligen göra i 16timmar eftersom det knappt finns något material som ska monteras?

Demtonera och få ut kaminen tar knappast särskilt lång tid för en erfaren. En timme eller två kanske.

Rimligt hade varit 8tim. Alltså två personer som en halv dag demonterade och forslade bort samt monterade det efterfrågade.
Räknar väl med att inte behöva arbeta hårt.

Sälj eller skänk bort mot att dom tar ner den.
Ett simpelt jobb för en händig person.

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Helt orimligt. 16tim för det jobbet som knappt innehåller något material. Alltså vad ska de egentligen göra
Det är det här som blir Problemet med att få ett fast pris på mindre jobb..
Och väldigt många okända faktorer..
Dom klarar det säkert på 8 timmar tillsammans, men minsta lilla krångel kan ju snabbt bli tid..bara att täcka för att det inte ska bli sot överallt kan ju ta en stund...
Men jag hade åxå gjort det själv..

plåtrickard plåtrickard skrev:
Det är det här som blir Problemet med att få ett fast pris på mindre jobb..
Och väldigt många okända faktorer..
Dom klarar det säkert på 8 timmar tillsammans, men minsta lilla krångel kan ju snabbt bli tid..bara att täcka för att det inte ska bli sot överallt kan ju ta en stund...
Men jag hade åxå gjort det själv..
Hade också gjort det själv. Däremot hade jag ALDRIG satt ut en annons och låtit valfri tomte komma in i mitt hem och riva ut kamin och skorsten. Om jag inte bodde i ett skjul förstås. Fanken så mycket som kan bli fel och skadat när nån skrotnisse ska upp på taket o röja

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hade också gjort det själv. Däremot hade jag ALDRIG satt ut en annons och låtit valfri tomte komma in i mitt hem och riva ut kamin och skorsten. Om jag inte bodde i ett skjul förstås. Fanken så mycket som kan bli fel och skadat när nån skrotnisse ska upp på taket o röja
Tack för alla svar.
Vi ska inte göra det här själva utan vi ska betala en firma för att göra det här.

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Satans tjat om att göra de själv. Ts vill ju uppenbarligen att en firma ska göra de, Om de beror på hälsa, ålder eller okunskap spelar ingen roll så diskutera ämnet istället för banka er på bröstet och säga att ni minsann hade klarat de utan problem.

2gubbar på en dag är fullt rimlig tid för de där jobbet. Restid till och från huset, täckning av golv och väggar och montera ner ett tung kaminrör som eventuellt jävlas och slutligen städa ihop efter sig. De är en hel arbetsdag.
Bra pris har du fått också.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
J Jävligtlat skrev:
Satans tjat om att göra de själv. Ts vill ju uppenbarligen att en firma ska göra de, Om de beror på hälsa, ålder eller okunskap spelar ingen roll så diskutera ämnet istället för banka er på bröstet och säga att ni minsann hade klarat de utan problem.

2gubbar på en dag är fullt rimlig tid för de där jobbet. Restid till och från huset, täckning av golv och väggar och montera ner ett tung kaminrör som eventuellt jävlas och slutligen städa ihop efter sig. De är en hel arbetsdag.
Bra pris har du fått också.
Tack..
ja vi har ingen kunskap i det och vågar oss inte på det plus fem barn hemma så vågar inte chansa på att förstöra för oss.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
J Jävligtlat skrev:
Satans tjat om att göra de själv
Man skulle ju kunna tänka sig att det kan bli en sådan effekt på ett gör det själv forum.....😂

Ja jag önskar att jag vågade men insåg att jag inte gör det 😅😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.