Byggahus.se
useless useless skrev:
Hur många kommuner kör egna slambilar i dag? Min personliga begränsade erfarenhet baserad på ett tiotal kommuner säger att det är 0%.
Just slamtömning ligger ganska ofta på entreprenad, det är vanligare med entreprenad för slammet jämfört med insamlingen av hushållsavfall.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S speed296 skrev:
Jag brukar inte lägga så mycket energi på Slammtömningen, men i år kollade jag hur mycket som sugits ur min 3m3 trekammarbrun, det var knappt synbar sänkning av nivån.
Inte lätt att bråka om detta.Har det gått 3 veckor har ni ju redan hunnit fylla den igen om ni är em familj på ex.4 personer, Är du ensam kanske du har rätt.Men som många skriver så skickar man tillbaks avloppsvattnet igen,utan slam som blir kvar i bilen.Har du kollat deras system hur dom gör med slam-vatten?Tar dom hand om bara slammet så har dom ju tömt dina 3 m# och sen återfyllt ditt gråvatten.....
Sen när räkningen kom, så står det att dom hade tömt 3m3, alltså hela tankens volym?

Givetvis är detta en skitsak, men jag gillar inte att bli blåst..... även om det bara kostar 159kr+m /m3

Vad är praxis när det kommer till tömning av trekammarbrunnar, ska dom tömmas helt eller ska do bara suga bort bottenslammet och "kakan" uppepå
Har haft en diskussion med Vafab här i Västerås, som menar på att jag ljuger?! och vill att jag ska bevisa motsatsen.



Nedan mail konversation med Vafab.

Svar: Ang slam tömning

Hej,
Vi har nu fått återkoppling i ditt ärende och de önskar få in en bild för bedömning. Tack!
De meddelar att givetvis kan de sända ut en chaufför på nytt men bedömer dom på plats att brunnen blivit tömd ordentligt förra gången på slam så kommer en budningsavgift tas ut på 314kr.
Önskar du att vi lägger en bud order eller vill du inkomma med en bild först?
Ha en fortsatt fin dag och välkommen åter!


Mitt svar

Bilder på 3 kammarbrunnen kommer inte att visa någonting, eftersom den inte tömdes och det tog 3 veckor innan fakturan kom...... så då är trekammarbrunnen fylld igen.
ni kan skicka en ny faktura på 1m3 bortforsling istället för dom 3 som debiterats
Gör ni inte det kommer vi att bestrida fakturan och vi ses i tinget.
kanske lite overkill för 400-500 kr
Men som jag skrev så betalar vi inte för något som inte blivit hämtat.
S speed296 skrev:
Jag brukar inte lägga så mycket energi på Slammtömningen, men i år kollade jag hur mycket som sugits ur min 3m3 trekammarbrun, det var knappt synbar sänkning av nivån.

Sen när räkningen kom, så står det att dom hade tömt 3m3, alltså hela tankens volym?

Givetvis är detta en skitsak, men jag gillar inte att bli blåst..... även om det bara kostar 159kr+m /m3

Vad är praxis när det kommer till tömning av trekammarbrunnar, ska dom tömmas helt eller ska do bara suga bort bottenslammet och "kakan" uppepå
Har haft en diskussion med Vafab här i Västerås, som menar på att jag ljuger?! och vill att jag ska bevisa motsatsen.



Nedan mail konversation med Vafab.

Svar: Ang slam tömning

Hej,
Vi har nu fått återkoppling i ditt ärende och de önskar få in en bild för bedömning. Tack!
De meddelar att givetvis kan de sända ut en chaufför på nytt men bedömer dom på plats att brunnen blivit tömd ordentligt förra gången på slam så kommer en budningsavgift tas ut på 314kr.
Önskar du att vi lägger en bud order eller vill du inkomma med en bild först?
Ha en fortsatt fin dag och välkommen åter!


Mitt svar

Bilder på 3 kammarbrunnen kommer inte att visa någonting, eftersom den inte tömdes och det tog 3 veckor innan fakturan kom...... så då är trekammarbrunnen fylld igen.
ni kan skicka en ny faktura på 1m3 bortforsling istället för dom 3 som debiterats
Gör ni inte det kommer vi att bestrida fakturan och vi ses i tinget.
kanske lite overkill för 400-500 kr
Men som jag skrev så betalar vi inte för något som inte blivit hämtat.
 
A Alexn72 skrev:
Hur vet du hur mycket slam du hade innan de tömde och hur vet du hur mycket slam du hade efter.
Utan att varit nere i brunnen med något så tror jag du är skyldig dem en ursäkt.
Den mest relevanta frågan I hela tråden är fortfarande obesvarad...
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Den mest relevanta frågan I hela tråden är fortfarande obesvarad...
Få se, vad var den nu igen :)
 
K Kurtivan skrev:
Få se, vad var den nu igen :)
Hur mycket slam fanns innan de tömde och hur mycket slam fanns efter.
 
A Alexn72 skrev:
Hur mycket slam fanns innan de tömde och hur mycket slam fanns efter.
ut med hink och hushållsvåg nästa gång
 
Denna tråden fick mig att faktiskt för första gången kolla efter slambilen varit här och tömt :)

Här får man ett meddelande ett par veckor innan med det vanliga att de kommer komma någon gång den veckan och att de vill att man ser till att det är fritt fram till brunnen m.m.
Så tidigare år har jag bara gått ut och skottat fram de 3 brunnslocken eller som i år krattat bort massa löv och tagit bort löst som ligger runt.

Men i år öppnade jag locken och tittade ner för att få en förebild i huvudet. sen när de var här i förrgår så var allt slam borta och man ser att de sugit i alla 3 brunnarna samt lämnat eller fyllt på med vatten upp till ca halva mängen i brunn 1 och lite sådär godtyckligt 1/4-1/2 i de 2 andra brunnarna.

Jag hade inga tankar på att bråka med någon gällande mängd eller tillvägagångssätt utan betalar gladeligen någon att fixa med brunnarna så jag slipper :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
S speed296 skrev:
Jag brukar inte lägga så mycket energi på Slammtömningen, men i år kollade jag hur mycket som sugits ur min 3m3 trekammarbrun, det var knappt synbar sänkning av nivån.

Sen när räkningen kom, så står det att dom hade tömt 3m3, alltså hela tankens volym?

Givetvis är detta en skitsak, men jag gillar inte att bli blåst..... även om det bara kostar 159kr+m /m3

Vad är praxis när det kommer till tömning av trekammarbrunnar, ska dom tömmas helt eller ska do bara suga bort bottenslammet och "kakan" uppepå
Har haft en diskussion med Vafab här i Västerås, som menar på att jag ljuger?! och vill att jag ska bevisa motsatsen.



Nedan mail konversation med Vafab.

Svar: Ang slam tömning

Hej,
Vi har nu fått återkoppling i ditt ärende och de önskar få in en bild för bedömning. Tack!
De meddelar att givetvis kan de sända ut en chaufför på nytt men bedömer dom på plats att brunnen blivit tömd ordentligt förra gången på slam så kommer en budningsavgift tas ut på 314kr.
Önskar du att vi lägger en bud order eller vill du inkomma med en bild först?
Ha en fortsatt fin dag och välkommen åter!


Mitt svar

Bilder på 3 kammarbrunnen kommer inte att visa någonting, eftersom den inte tömdes och det tog 3 veckor innan fakturan kom...... så då är trekammarbrunnen fylld igen.
ni kan skicka en ny faktura på 1m3 bortforsling istället för dom 3 som debiterats
Gör ni inte det kommer vi att bestrida fakturan och vi ses i tinget.
kanske lite overkill för 400-500 kr
Men som jag skrev så betalar vi inte för något som inte blivit hämtat.
Ibland får man nog bara krypa till korset och inse att man inte vet hur saker fungerar.
De hämtar slammet, återfaller vattnet för att du inte ska tappa bakteriekulturen.
Eller har du lust att köpa material för att återfå din bakteriekultur?
När man tömmer ett reningsverk får man mata det med tex hundfoder, (organiskt material), för att starta upp processen igen.
Tror du är skyldig dem en ursäkt.
 
H Heby78 skrev:
Hur debiteras din granne?
inte frågat grannarna än, om denna skitsak än. ;-)
 
P patrik13 skrev:
När man tömmer ett reningsverk får man mata det med tex hundfoder, (organiskt material), för att starta upp processen igen.
Innehåller hundfoder de bakterier som behövs för att bryta ned avloppsslammet?
 
P patrik13 skrev:
Ibland får man nog bara krypa till korset och inse att man inte vet hur saker fungerar.
De hämtar slammet, återfaller vattnet för att du inte ska tappa bakteriekulturen.
Eller har du lust att köpa material för att återfå din bakteriekultur?
När man tömmer ett reningsverk får man mata det med tex hundfoder, (organiskt material), för att starta upp processen igen.
Tror du är skyldig dem en ursäkt.
Idag har jag pratat med Recover som gör tömningarna här i Västerås åt Vafab.
Han sa att dom ska tömma hela tanken, i mitt fall 3m3. Dom har inte återfyllning med "renat skitvatten" i Västerås bilarna.
Så han skulle kolla upp med chauffören, vad som har gått snett.
Dom ska även suga ur båda öppningarna, vilket inte heller var gjort.
Ps Dom får betala per m3 skit som döm tömmer hos reningsverket. Ds
Så var det med det
 
  • Gilla
Nick 72
  • Laddar…
Så va de med det....
Om du som du själv sagt använt avloppet så kan du mycket väl själv fyllt på.
Vill du ha relevant hjälp så lägg upp bilder.
Eller svara på frågor du får.
 
P patrik13 skrev:
De hämtar slammet, återfaller vattnet för att du inte ska tappa bakteriekulturen.
Eller har du lust att köpa material för att återfå din bakteriekultur?
Menar du på allvar att det finns någon som köper material för att få igång en bakteriekultur i en trekammarbrunn. Det var det dummaste jag hört. Om man nu oroar sig för bakteriernas väl och ve så är jag övertygad att tillräckligt många bakterier överlever tömningen då det alltid lär vara lite skit kvar i brunnen. Sen förökar de sig nog frodigt när de matas med nya toaspolningar.
 
useless useless skrev:
Innehåller hundfoder de bakterier som behövs för att bryta ned avloppsslammet?
Man tillsätter inte bakterierna, utan maten till bakterierna.☝️
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
P patrik13 skrev:
Man tillsätter inte bakterierna, utan maten till bakterierna.☝️
Förr slängde man ner en död höna efter tömning för att få fart på det :)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.