Byggahus.se
Hej!

I min gamla kåk som piffats upp och ska fortsätta piffas upp i stor skala inom kort finns det i nuläget ett öppet expansionskärl. Enplans med källare, radiatorer bägge plan, där det är ett enkretssystem per våning.

Jag har sedan ett par år en luft-vattenpump istället för vedeldat, och rörkrökarn som var här vispade ihop en intrikat rörlösning som innebär följande:
- när elementen låter knasigt eller är kallt så är det luft i systemet. Då ska jag slå av pump och avbryta flödet genom en ballofix (typ) och tömma elementet.
- därefter så ska jag med ett annat vrede / ballofix vrida till så att det rinner in vatten från vad jag antar är bruksvattenrören till värmesystemet som tidigare var fyllt med luft.
- vredet är igång tills det att ett gammalt anrikt rör vid fotknölarna slutar fräsa luft och istället börjar spotta ur sig vatten.
- vrid tillbaks allting till rätt öppet/stängt och slå på pumpen igen.

Ok, so far so good.

Kruxen är att jag dels gör detta ganska frekvent och har börjat undra varför i h-vete det ska behöva göras ens en gång per år, och dels att jag ska installera golvvärme på hela övervåningen inom kort och därmed döda befintlig rörlösning med radiatorerna på entréplan.

Mina frågor är:
- låter detta normalt? Är det standard att ett öppet kärl innebär pysning en eller flera ggr/år?
- finns det en enda fördel med ett öppet jämfört med ett slutet? Vad kostar det att göra om, ca?
- är det rimligt att anta att problemet kommer att fortsätta vara ett problem om öppet kärl kvarstår i samband mes golvvärmen som ersätter radiatorerna?
- eller finns det en universell regel kring kärl och golvvärme? I have no clue.
Tack!
 
Att tappa ur är inget bra och fylla med nytt vatten som är syrerikt, systemet rostar. Är det luft så fylls vatten på tills det skvalar i röret från vinden. Det kan aldrig bli tal om någon hög tryckvisning på manometern. kanske 0,3 bar. När du får GV så se till att du får dit ett exspansionskärl, då kan du hålla trycket på ca 1,0 - 1,2 bar konstant och inte fylla på och är allt tätt då så behöver du inte fylla på , på flera år.Sommertid kan trycket gå ner till kanske 0,5 bar , men bry dig inte , fullt normalt.
Det sitter/ska vara ett filter på returen från elementen som ska ta hand om skit som kommer från dom och inte hamna i värmeväxlaren som kan täppas till. och VP storknar och löser på högtryck när den inte blir av med värmen
PS är det långt fram med GV så se till att få dit ett kärl ca 40 liters räcker , det kan kopplas på var som helst på returledningen, där det är svalaste vatten.
 
J jonaserik skrev:
Att tappa ur är inget bra och fylla med nytt vatten som är syrerikt, systemet rostar. Är det luft så fylls vatten på tills det skvalar i röret från vinden. Det kan aldrig bli tal om någon hög tryckvisning på manometern. kanske 0,3 bar. När du får GV så se till att du får dit ett exspansionskärl, då kan du hålla trycket på ca 1,0 - 1,2 bar konstant och inte fylla på och är allt tätt då så behöver du inte fylla på , på flera år.Sommertid kan trycket gå ner till kanske 0,5 bar , men bry dig inte , fullt normalt.
Det sitter/ska vara ett filter på returen från elementen som ska ta hand om skit som kommer från dom och inte hamna i värmeväxlaren som kan täppas till. och VP storknar och löser på högtryck när den inte blir av med värmen
PS är det långt fram med GV så se till att få dit ett kärl ca 40 liters räcker , det kan kopplas på var som helst på returledningen, där det är svalaste vatten.
Hej, tack för svar!

Det låter ju som ett fel av grabbarna grus som installerade och efteråt gick igenom dessa steg med mig i så fall.

Hur kommer det sig att det blir så ordentligt med luft i systemen i så tillfälle? Jag hade inte gjort det på ett längre tag men nu tror jag att jag pyste ut luft i säkert två minuter, och dessförinnan så "porlade" Och liksom plaskade varmvattenberedare/inomhuscentralen kontinuerligt.

Tack för tips inför GV! Det kommer om 6-8veckor beroende på hur smidigt det går med stegen dessförinnan.
 
D Davion skrev:
- när elementen låter knasigt eller är kallt så är det luft i systemet. Då ska jag slå av pump och avbryta flödet genom en ballofix (typ) och tömma elementet.
- därefter så ska jag med ett annat vrede / ballofix vrida till så att det rinner in vatten från vad jag antar är bruksvattenrören till värmesystemet som tidigare var fyllt med luft.
Om du byter plats på de stegen så blir det bättre - Dvs, fyll på vatten först och lufta sen. Det går inte att få ut luften om det inte är vatten i systemet...
 
useless useless skrev:
Om du byter plats på de stegen så blir det bättre - Dvs, fyll på vatten först och lufta sen. Det går inte att få ut luften om det inte är vatten i systemet...
Jag tyckte samma sak, men det var tydligen dumt. Fick ingen mer vettig förklaring än så. Tydligen dö-viktigt att vredet gick från öppet till stängt och cirkulationspump av innan jag pyste, men jag testar gärna option nr 2, varför inte!

Edit: Tack!
 
Varför ska du stänga ett vred innan du luftar?
 
Skulle vara kul att se bilder på denna installation
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det låter som en vanlig gammal installation med öppet expansionskärl på vinden och ett skvallerrör i källaren.
 
Jag tycker det där stämmer bättre överens med min erfarenhet av tryckexpansionskärl på husets lägsta våning. Då blir i praktiken radiatorerna på översta våningen expansionskärl som fylls med luft så småningom, och behöver luftas med jämna mellanrum. Luften stiger ju till systemets högsta punkt(er).
När jag haft öppet expansionskärl på vinden har luften samlats där istället, och inte i radiatorerna.
 
V Vector skrev:
Skulle vara kul att se bilder på denna installation
Varsågod!
 
  • Nyinstallerade kopparrör och ventiler på en vitmålad källarvägg med synliga eluttag och en termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsventil och kopparledningar på en vit vägg med tidsstämpel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemsanslutning med mässingskopplingar, filter, manometer och rör mot vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör installerade längs en vägg med en mätare och ventil nära toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Det låter som en vanlig gammal installation med öppet expansionskärl på vinden och ett skvallerrör i källaren.
Skvallerrör... Är det vad den här rörbiten kallas alltså.. Man lär sig ständigt.

För övrigt så är det samma sak idag igen. Så jag ska kanske testa vice versa.
 
  • En rörbit fästad längs en vit vägg, eventuellt ett skvallerrör, med tvetydig beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är för övrigt en videosnutt vars ljud (utöver surret av skåpet) litegrann avslöjar det där porlandet i varmvattenberedare/innedelen, vilket är nytt för mig.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tycker det där stämmer bättre överens med min erfarenhet av tryckexpansionskärl på husets lägsta våning. Då blir i praktiken radiatorerna på översta våningen expansionskärl som fylls med luft så småningom, och behöver luftas med jämna mellanrum. Luften stiger ju till systemets högsta punkt(er).
När jag haft öppet expansionskärl på vinden har luften samlats där istället, och inte i radiatorerna.
Så pass. Innebär det månne att jag har en regelrätt läcka eller hål någonstans då, tro
 
D Davion skrev:
Skvallerrör... Är det vad den här rörbiten kallas alltså.. Man lär sig ständigt.
Vartifrån kommer röret?
 
useless useless skrev:
Vartifrån kommer röret?
Ovaifrån, med den andra ändens hemvist någonstans till den icke-inredda "vinden" a la 30-talets enplans med källare. Jag har i ärlighetens namn aldrig explicit följt den hela vägen upp till vad som nu är anslutet där, även om jag har roat mig med att krypa runt lite i vindsutrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.