Hej,

Plötsligt började det läcka från vattenlåset när diskmaskinen tömmer som suttit i cirka 4 år utan rensning. Plockade isär det, rengjorde allt och satte tillbaka men fortfarande samma problem. Tänkte att det antagligen var slitna packningar så jag köpte ett exakt likadant och monterade men det läcker vid samma ställe ändå. Se blå markeringen på bilden. Hur är det möjligt? Sitter problemet i utloppet?

Händer alltså endast när diskmaskinen tömmer, inte när jag använder diskhon.

• IMG_3011.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser du att det läcker därifrån eller kan det vara från slangen ett par centimeter upp?

D D_Anders skrev:
Ser du att det läcker därifrån eller kan det vara från slangen ett par centimeter upp?
Ser att det läcker där, slangklämman sitter ordentligt

Då gissar jag att någon skarv inte sitter 100% perfekt, montera isär en gång till och titta.

Rinner vattnet undan riktigt fort från diskhon?

D D_Anders skrev:
Då gissar jag att någon skarv inte sitter 100% perfekt, montera isär en gång till och titta.

Rinner vattnet undan riktigt fort från diskhon?
Det är ett helt nytt vattenlås som jag monterade igår så jag hoppas att skarvarna ska vara bra från början. Det märkliga är ju att det läckte från samma ställe på förra vattenlåset som var 4 år gammalt.

Ja inga problem med diskhon.

Pumpen tömmer med rejält tryck. Kan det vara så att det lodräta röret under din blå ring som sticks in i den andra biten är för långt och därmed täpper till en del av utloppet?

Jag hade provat att lägga den rillade slangen efter vattenlåset i en hink och sen köra diskmaskinen för att se om det fortfarande läcker på samma ställe.

Skruva fast vattenlåset i skåpsväggen eller i väggen bakom skåpet, detta för att inte belasta anslutningen mot diskhon.

Jag menar så här, men det kanske inte är möjligt på ditt vattenlås:

• IMG_20260818_221027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.