3 006 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Nya termostater
Har nyligen köpt vårt första hus och i energideklarationen som gjordes i samband med köpet fick vi rekommendationen att byta alla termostater för att på så sätt sänka förbrukningen med upp till 1500kwh.Vi har fjärrvärme.
Sagt och gjort har jag skickat ut en förfrågan till ett par lokala vvs-firmor.
Fick frågan om det var hela ventilen jag ville byta eller enbart termostatvredet. Mig veterligen fungerar elementen som de ska så frågan är det om det räcker med termostatvreden eller man ska byta hela kitet när man ändå håller på? Är det visserligen bara vredet som måste bytas kan man väl göra detta själv?
Många frågor men ingen erfarenhet av element, hoppas ni kan hjälpa mig
Sagt och gjort har jag skickat ut en förfrågan till ett par lokala vvs-firmor.
Fick frågan om det var hela ventilen jag ville byta eller enbart termostatvredet. Mig veterligen fungerar elementen som de ska så frågan är det om det räcker med termostatvreden eller man ska byta hela kitet när man ändå håller på? Är det visserligen bara vredet som måste bytas kan man väl göra detta själv?
Många frågor men ingen erfarenhet av element, hoppas ni kan hjälpa mig
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det saknas fakta för att motivera bytet? Hur ska man spara så pass? Är de gamla trasiga?
Om värmeregleringen fungerar bra idag (det vill säga att du har önskad innertemperatur) så kommer de med största sannolikhet inte att spara något nämnvärt. Det går ju trots allt åt lika mycket energi för att värma huset till samma temperatur oavsett vilka termostater som används.
Många förordar att styra fjärrvärmen utan termostater på radiatorerna. Då justerar man in värmekurvan på fjärrvärmecentralen och stryper flödet i kopplet på respektive radiator för att få jämn värme i huset. Med hjälp av en utesensor, och eventuellt även en innesensor så ska det gå att få ett bra fungerande värmesystem.
Jag gjorde ett halvhjärtat försök på den lösningen men lyckades inget vidare. Jag hade ingen smidig möjlighet att strypa flödet per radiator och dessutom var flera av ventilhusen dåliga. När vi flyttade in satt det en blandning av vred, gamla trasiga termostater och nån som var bytt. Så för mig blev det byte av samtliga gamla ventilhus och så köpte jag enhetliga termostater till hela huset. Det har fungerat utmärkt i 7-8 år nu.
Många förordar att styra fjärrvärmen utan termostater på radiatorerna. Då justerar man in värmekurvan på fjärrvärmecentralen och stryper flödet i kopplet på respektive radiator för att få jämn värme i huset. Med hjälp av en utesensor, och eventuellt även en innesensor så ska det gå att få ett bra fungerande värmesystem.
Jag gjorde ett halvhjärtat försök på den lösningen men lyckades inget vidare. Jag hade ingen smidig möjlighet att strypa flödet per radiator och dessutom var flera av ventilhusen dåliga. När vi flyttade in satt det en blandning av vred, gamla trasiga termostater och nån som var bytt. Så för mig blev det byte av samtliga gamla ventilhus och så köpte jag enhetliga termostater till hela huset. Det har fungerat utmärkt i 7-8 år nu.
@Stefan1972 @Dheri
Tack för svar!
Elementen blir varma men har läst på flertalet sidor att termostaterna förlorar sin verkning efter cirka 15 år.
Enligt energideklarationen stod det att alla termostater var äldre än 15 år och byte av dessa skulle ge en energibesparing på upp till 1500kwh, mer än så stod det inte.
Har nu gått igenom alla element och ventilerna ser intakt ut och stiften går att röra på utan problem på samtliga element. Varit i kontakt med Danfoss då de som sitter på nu är av det märket.
Han sa att Danfoss RA/VL 2950 ska passa på befintlig ventil men att jag samtidigt, när jag byter termostat, ska byta packboxen. Men är det nödvändigt att byta packboxen om den som sitter nu inte kärvar?
Tack för svar!
Elementen blir varma men har läst på flertalet sidor att termostaterna förlorar sin verkning efter cirka 15 år.
Enligt energideklarationen stod det att alla termostater var äldre än 15 år och byte av dessa skulle ge en energibesparing på upp till 1500kwh, mer än så stod det inte.
Har nu gått igenom alla element och ventilerna ser intakt ut och stiften går att röra på utan problem på samtliga element. Varit i kontakt med Danfoss då de som sitter på nu är av det märket.
Han sa att Danfoss RA/VL 2950 ska passa på befintlig ventil men att jag samtidigt, när jag byter termostat, ska byta packboxen. Men är det nödvändigt att byta packboxen om den som sitter nu inte kärvar?
Kärvar den inte så rör inte i det. Sen kan du ju byta enstaka termostat på de ställen du drar nytta av dem. Tex där du har andra källor som ger värme eller rum du vill hålla lägre temp i. Du kan nog anta att de gamla inte är helt utan funktion också.
Du kanske sparar upp till 1 500 kWh per år, men det får du ju sätta i relation till vad det kostar att byta alla termostater var 15:e år.D d0tnet skrev:
Tror inte man kan vara så kategorisk vad gäller termostaternas livslängd, och samma sak gäller radiatorventilerna.
Så länge ventilerna fungerar som den ska och eventuella nya termostater passar ser jag ingen anledning att byta packboxar. Spontant kan jag kan tänka mig två vettiga anledningar till att Danfoss tycker att man ska byta. Den ena är helt enkelt att de vill sälja mer. Den andra är att de vill ha nöjda kunder. Byter man packboxen är risken för problem närmsta tiden mycket mindre och du är då nöjd kund och kan tipsa om hur du gjort, och Danfoss kan då sälja mer...D d0tnet skrev:
Så länge du är medveten om att ventilerna kan börja kärva och är beredd att fixa med det när eventuell problem uppstår ser jag inga problem att fortsätta med de gamla, det fungerar sannolikt bra i flera år till.
Om dina nuvarande termostater håller inställd rumstemperatur +-1 grad så förstår jag ej hur du kan spara 1500kWh om din uppvärminig för nuvarande är under 30000kWh. Låter som någon vill sko sig på dig....
EDIT: Har varit med och bytt nålventilerna på ett 30 år gammalt hus, flödet blev bättre med ett resultat att framledningstemperaturen kunde sänkas, har bara betydelse om det är jordvärme och ingen om det är fjärrvärme
EDIT: Har varit med och bytt nålventilerna på ett 30 år gammalt hus, flödet blev bättre med ett resultat att framledningstemperaturen kunde sänkas, har bara betydelse om det är jordvärme och ingen om det är fjärrvärme
Nä, det tror jag inte. Det utgår ju från den obligatoriska energideklarationen som tas fram från något skrivbord vid husförsäljningar. Tveksam om de brukar ge någon vettig information.R rasse123 skrev:
När vi köpte vårt hus kunde vi enligt energideklarationen spara massa pengar på att montera perlator på kranarna. Problemet var bara att det redan satt perlator på varenda kran förutom till badkaret, och ska man fylla badkaret spelar det ju ingen roll för vattenförbrukningen hur snabbt vattnet kommer ut kranen.
Det är framförallt under vår och höst du kan spara den energin. Då har du stora värmetillskott soliga dagar och det är inte säkert värmekurvan hinner med att reglera efter temperatursvängningarna natt och dag. Detta kan även skilja sig från rum till rum.
Har du då inte fungerande termostater så kommer radiatorn fortsätta värma trots att du har uppnådd temperatur i rummet.
Sen kan det även vara att man har tillfälliga interna laster såsom vid matlagning eller kalas/fester när man har mycket personvärme (gratisvärme).
Så fungerade termostater sparar energi! Schablonmässigt kan man säga 4-5 % så i ditt fall borde energianvändningen för värme vara run 30 000 kWh. Annars låter den beräknade besparingen lite hög.
Sen kan jag inte svara på om alla dina termostater fungerar eller ej. Du kan vrida ner dem och se om de fortfarande ger värme om det är 21-22 grader inne. Men är termostaterna 15 år gamla så är de troligt att iaf någon/några är trasiga.
Man kan såklart bara byta dessa men man kanske vill ha identiska termostater runt om i huset och då är det kanske lika bra att byta alla när man ändå håller på.
Man behöver oftast bara byta termostaten, ventilen håller mycket längre men der kan eventuellt behövas en adapter till den nya termostaten. Termostater är såpass billigt och det kan man lätt byta själv så byt om du har icke fungerande!
Sen kan självklart termostater hålla betydligt längre än 15 år, så mitt tips är att utreda statusen på aktuella termostater innan du tar ett beslut.
Har du då inte fungerande termostater så kommer radiatorn fortsätta värma trots att du har uppnådd temperatur i rummet.
Sen kan det även vara att man har tillfälliga interna laster såsom vid matlagning eller kalas/fester när man har mycket personvärme (gratisvärme).
Så fungerade termostater sparar energi! Schablonmässigt kan man säga 4-5 % så i ditt fall borde energianvändningen för värme vara run 30 000 kWh. Annars låter den beräknade besparingen lite hög.
Sen kan jag inte svara på om alla dina termostater fungerar eller ej. Du kan vrida ner dem och se om de fortfarande ger värme om det är 21-22 grader inne. Men är termostaterna 15 år gamla så är de troligt att iaf någon/några är trasiga.
Man kan såklart bara byta dessa men man kanske vill ha identiska termostater runt om i huset och då är det kanske lika bra att byta alla när man ändå håller på.
Man behöver oftast bara byta termostaten, ventilen håller mycket längre men der kan eventuellt behövas en adapter till den nya termostaten. Termostater är såpass billigt och det kan man lätt byta själv så byt om du har icke fungerande!
Sen kan självklart termostater hålla betydligt längre än 15 år, så mitt tips är att utreda statusen på aktuella termostater innan du tar ett beslut.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Såna där energideklarationer lär väl bygga på en massa faktorer och det primära är nog förväntad livslängd. Är de typ 20 år gammalt så har de passerat teknisk livslängd och man utgår ifrån att alla är "defekta" eller kommer att bli. Lika med fönster, är de gamla så utgår man bara ifrån att de är kalla och dragiga. Sen att de är kärnfriska och underhållna av en husägare är antagligen ingen faktor man räknar in.
Dylika deklarationer är antagligen bra i sig men den som är medveten husägare vet såklart att man antagligen kan ta det med en nypa salt om en lättare undersökning visar att de troligen är felfria och att ett byte inte ger nå mervärde.
Dylika deklarationer är antagligen bra i sig men den som är medveten husägare vet såklart att man antagligen kan ta det med en nypa salt om en lättare undersökning visar att de troligen är felfria och att ett byte inte ger nå mervärde.
Klicka här för att svara