Byggahus.se
Hej, nu är det dags för ny bänkskiva och blandare här hemma i köket, och då tänkte jag köpa en fm mattson 9000 II
Så finns den i två utförande, slät ände 10mm eller lekande G3/8

Vilken skulle passa bäst ihop med den anslutning som syns på bilderna?

Kopparrören som går upp till befintliga blandaren är 10mm

Kopparledning med kopplingsdetaljer och kablar på en vitmålad väggbakgrund, inomhus VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparrör, vita plaströr, ruffig väggtextur, skuggor, del av en apparat, hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Räcker verkligen anslutningar på kranen ner till kopplingarna?
 
Vad är det för märke på kopplingen? Om kopplingen inte har planända så är det väl lämpligast att ta slätända, om du får tag på en klämring av rätt märke.
 
Slätända (eller lekande). Sen kapar man bort kopplingarna om det inte är ett känt märke och ersätter med ballofixer (eller vatette eller annat kvalitetsmärke). Ena änden med klämring mot rören neråt och andra med klämring eller yttergänga till den lekande muttern. Är kopplingarna vatette tar man förstås dessa och slipper kapa bort denna.

Sen har du servicevänlig och bra installation till den dagen du ska byta ventilpaket eller göra något annat med grejorna. Dessutom, börjar du med detta och sätter ballofixerna så kan de sitta där medans du i lugn och ro monterar bänkskivor osv utan att ha vattnet avstängt i hela huset.
 
"Flowflex" står det på kopplingarna som sitter nu.
Så då byts dom ut till vatette istället då?

Och om jag förstår rätt så väljer jag då antingen 10mm klämanslutning eller G3/8 på den anslutningen, beroende på vilken anslutning som är på blandaren.
Är någon av dom att föredra eller spelar det ingen roll?
Ballofixer sitter på andra sidan väggen, i badrummet
 
M mulle.meck skrev:
"Flowflex" står det på kopplingarna som sitter nu.
Så då byts dom ut till vatette istället då?

Och om jag förstår rätt så väljer jag då antingen 10mm klämanslutning eller G3/8 på den anslutningen, beroende på vilken anslutning som är på blandaren.
Är någon av dom att föredra eller spelar det ingen roll?
Ballofixer sitter på andra sidan väggen, i badrummet
Har du på andra sidan väggen som även stänger av denna blandare så är det ju lite overkill att sätta här också. Då kan det ju räcka om du hittar nya ferruler och mutter till en Flowflex koppling och slätände på blandaren.

Alternativt kapa och montera dit vatette eller någon annan kvalitetskoppling. Fördelen med standard-märke är ju att man vid byte kan köpa enbart de små delar man behöver.
 
M mulle.meck skrev:
Och om jag förstår rätt så väljer jag då antingen 10mm klämanslutning eller G3/8 på den anslutningen, beroende på vilken anslutning som är på blandaren.
Är någon av dom att föredra eller spelar det ingen roll?
Ballofixer sitter på andra sidan väggen, i badrummet
Ja byter du till vatette så spelar det ingen roll vilken blandare du väljer, då funkar båda, en 10mm koppling om båda rören är 10, annars 12x10 om det förkromade är grövre
 
Och så behöver du 2st stödhylsor också!
 
  • Gilla
mulle.meck
  • Laddar…
Jättebra, nu känner jag att jag har koll på läget.
Tack ska ni ha
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Och så behöver du 2st stödhylsor också!
Jag pratade med en rörmokare på bygget jag hamnade på nu, och jag nämnde att jag skulle sätta stödhylsor i rören. Han sa att det kan jag ju göra men att det absolut inte behövs. Är det som hängslen och livrem eller?
 
Rickard.
M mulle.meck skrev:
Jag pratade med en rörmokare på bygget jag hamnade på nu, och jag nämnde att jag skulle sätta stödhylsor i rören. Han sa att det kan jag ju göra men att det absolut inte behövs. Är det som hängslen och livrem eller?
Stödhylsor i halvhårda rör är ett relativt nytt påhitt och rörmokare som monterat klämringskopplingar i år och dagar brukar inte helt plötsligt läsa montageanvisningarna eller för den delen förändra något som redan fungerar för dom.
 
M mulle.meck skrev:
Jag pratade med en rörmokare på bygget jag hamnade på nu, och jag nämnde att jag skulle sätta stödhylsor i rören. Han sa att det kan jag ju göra men att det absolut inte behövs. Är det som hängslen och livrem eller?
Som vanligt i vvs ska monteringsanvisningarna följas, i princip är det alltid stödhylsa i mjuka och halvhårda rör, medan hårda inte behöver, (kanske finns undantag), men det finns ingen nackdel att använda stödhylsa. Huruvida vanligt det är att det läcker eller inte om man skippar stödhylsa vet jag inte, jag har själv demonterat rör som borde ha haft men varit utan, och de har klarat sig, men med tanke på att du antagligen inte vet hårdheten på dina rör, och de få kronor de kostar för stödhylsor, hade jag använt stödhylsor alla dagar i veckan.
 
Två snabba svar direkt 👏
Då förstår jag hans tankesätt också, han har kört så alla år helt enkelt 😁
 
Ska man följa vatettes guide helt och hållet dvs dra med fingrarna sedan 1 1/4 varv ?
Ibland hör jag att man ska dra åt "lagom" sen lossa lite sen dra åt lite hårdare
 
Rickard.
Du ska dra enligt deras tabell och om du vill får du släppa och dra åt lagomt igen. Det står i beskrivningen att det kan motverka spänningskorrosion men det känns egentligen inte som något som normalt behöver motverkas, gör som du vill ;)
 
  • Gilla
mulle.meck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.