Byggahus.se
Har hyrt ut atterfalshuset i 8 månader.

Dessa revor i hällen är väll inga normala slitage?
Alt var nyttt när denflyttade in.

Har blivit hotade med att han skall brännan ner våra hus skada våra fordon om depositionen inte betalas tilbaka i dag.
Detta inför hans moder och en vän till mig
Vidare att vänernskulle driva in fodral.
 
  • Slitna revor på en kökshäll, vilket ser ut att vara onormalt slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha en lite mer utzoomad bild så ser man bättre.
Tycker hällar snabbt ser "använda ut".
Jag menar tyckte du personen inte skulle använda hällen?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ha en lite mer utzoomad bild så ser man bättre.
Tycker hällar snabbt ser "använda ut".
Jag menar tyckte du personen inte skulle använda hällen?
De två sista Motsvarande bilder på vår häll efter 9 år!
Detta är som de dragit en stekpnna med kanten .
 
  • Sliten svart induktionshäll med tydliga repor och skador efter användning av stekpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Induktionshäll med repor och slitage efter nio års användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna repor på en 9 år gammal häll med "IN boost"-dekal, där stekpannor har dragits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyresgästen har inte polerat hällen med skyddande polermedel dvs underhållit och skött hällen som man egentligen bör. Är detta det enda synliga slitaget är det vettigaste att låta det bero. Man får krasst räkna med sådant och förhoppningsvis har TS lagt på en reservsumma i hyresbeloppet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Andra bilden har kasst fokus så svårt att se, men eftersom märkena/skadan precis följer vart värmeelementet ligger så gissar jag på att det inte handlar om en induktionshäll utan en vanlig glaskeramikhäll. Brännmärken på sådana är inte ovanliga.

Lite fett kvar på kastrullbotten från gårdagsdisken när du kokar upp pastavattnet? Brännmärke.

Kokar potatisen/riset över? Brännmärke.

Slarvigt avtorkad häll efter att köttbiten stektes igår? Brännmärke.

Testa med rakbladsskrapa och hällrengöring, det kan få bort det mesta.

Är det en induktionshäll så ska det mycket till för att det ska bli så där illa, det kräver att man aldrig gör rent hällen så som man kan förvänta sig att den ska göras rent.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Andra bilden har kasst fokus så svårt att se, men eftersom märkena/skadan precis följer vart värmeelementet ligger så gissar jag på att det inte handlar om en induktionshäll utan en vanlig glaskeramikhäll. Brännmärken på sådana är inte ovanliga.

Lite fett kvar på kastrullbotten från gårdagsdisken när du kokar upp pastavattnet? Brännmärke.

Kokar potatisen/riset över? Brännmärke.

Slarvigt avtorkad häll efter att köttbiten stektes igår? Brännmärke.

Testa med rakbladsskrapa och hällrengöring, det kan få bort det mesta.

Är det en induktionshäll så ska det mycket till för att det ska bli så där illa, det kräver att man aldrig gör rent hällen så som man kan förvänta sig att den ska göras rent.
Induktion
Den stora frågande är de djupa revorna i glaset.
 
B
Det blir en del slitage när man hyr ut, även om det här ser ut att vara mer än normalt. Hur ser.resten av huset it, märken i vägg och golv?

Men om man leker med tanken lite, vad kostar ett nytt glas på hällen? 1/3 av den kostnaden kanske skulle kunna hållas inne. Eller möjligen nån tusenlapp på depositionen som jag ser det. Det kan ju inte vara tal om kostnad motsvarande byte av hela hällen, den fungerar ju, och är fullt rimlig att hyra ut till nästa hyresgäst.

Otroligt trist med hot från hyresgästen. Alltid svårt hur sådant ska hanteras, har själv en bekant i en liknande situation som inte fick betalt ordentligt..extremt viktigt med arbetet att undersöka en hyresgäst inför kontrakt.
 
Ska man ta någons pengar ska det vara uppenbart vanvårdat. Det är inte det här, jag skulle också blivit sur om någon vill ta mina pengar för sådant. Men att hota med mordbrand är naturligtvis inte okej.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Andra bilden har kasst fokus så svårt att se, men eftersom märkena/skadan precis följer vart värmeelementet ligger så gissar jag på att det inte handlar om en induktionshäll utan en vanlig glaskeramikhäll. Brännmärken på sådana är inte ovanliga.

Lite fett kvar på kastrullbotten från gårdagsdisken när du kokar upp pastavattnet? Brännmärke.

Kokar potatisen/riset över? Brännmärke.

Slarvigt avtorkad häll efter att köttbiten stektes igår? Brännmärke.

Testa med rakbladsskrapa och hällrengöring, det kan få bort det mesta.

Är det en induktionshäll så ska det mycket till för att det ska bli så där illa, det kräver att man aldrig gör rent hällen så som man kan förvänta sig att den ska göras rent.
Instämmer i att prova med hällskrapa (rakblad).
Sedan häll rengöring.

Gissar hällen blir är se en hel del bättre ut efter detta. Vår häll kan se snarlik ut efter att barnen lagat och skvätt stekflott.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Som sagt börja med att skrapa med "rakblad" och sen milt polerade rengöring och lägg upp ny bild.
Men den är dåligt skött men inte vanvårdad.
Så egentligen de enda du kan göra är att säga till gästen att städa den bättre eller ta betalt för rengöringen. Men inte slitaget som sådant
Vem stod för kastrullerna?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
En städkostnad på 1000 kr för dålig flyttstädning på hällen är kanske vettigt? Helt ny häll känns inte rimligt. Men du kommer ju behöva lägga mkt tid för att få hällen ok till nästa hyresgäst...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En städkostnad på 1000 kr för dålig flyttstädning på hällen är kanske vettigt? Helt ny häll känns inte rimligt. Men du kommer ju behöva lägga mkt tid för att få hällen ok till nästa hyresgäst...
Bra timpenning på 5min jobb😉
 
En deposition kan man int hålla inne med för att man känner för det. Det ska vara riktiga fel och skador för att man ska kunna hålla inne med pengar.
 
Unikt namn
Saker slits när man hyr ut. Tveksamt att man kan göra avdrag på repor och normalt slitage?

Men det där är ju smuts som borde kunna städas bort, av hyresgästen eller på dennes bekostnad. En flaska hällrengöring och lite gnugg så är nog lejonparten av sorg-ringen borta.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Repona ser visserligen ut att vara lite mer än man vanligen får efter några års användning. Men även mindre olyckor som ger någon repa, avslaget hörn på någon vägg, någon repa i parketten hör till vanligt användande av en bostad.

OM denna repa fanns, och det dessutom finns åtskilliga skador på parkettgolv, djupa skador på målade/tapetserade väggar osv. DÅ skulle jag nog också ta av depositionen om jag hyrde ut. Men någon enstaka olyckshändelse får man acceptera.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.