Har en 1 år gammal Nilfisk som över vintern slutat fungera. Först pumpade den hela tiden efter jag kopplade in den, stängde då av den och satte på igen, då är den tyst. Vattnet rinner bara igenom, får inget tryck.
Vad kan ha hänt?
Den har stått i garage som hållit minst 5 plus.

• Gilla
Christer Söderberg1
  • Laddar…
Jag har samma problem med min nilfisk e145 som jag köpte förra året, verkar inte vara någon superkvalitet direkt.

Jag har öppnat upp min och hittat en microswitch som styrs av en fjäderbelastad liten plastkolv. Det är den som startar och stoppar maskinen.

Ska beställa hem en ny och se om det hjälper...

Denna är till min:
http://www.ocsab.se/product.asp?product=7342

alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag har samma problem med min nilfisk e145 som jag köpte förra året, verkar inte vara någon superkvalitet direkt.

Jag har öppnat upp min och hittat en microswitch som styrs av en fjäderbelastad liten plastkolv. Det är den som startar och stoppar maskinen.

Ska beställa hem en ny och se om det hjälper...

Denna är till min:
[länk]
Missade svaret...
Har du bytt? Funkade det? Har du samma problem som jag?

Jag har bytt min och nu funkar tvätten igen.
Den svarta cylindern innehåller en kolv som trycker på en microswitch i den svarta lilla lådan.
Svart cylindrisk komponent med vit kolv på en verktygslåda, möjligt byttdel för tvättmaskinsreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en svart cylinder och en microswitch inuti en demonterad maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske räcker med att ta isär och fetta in delarna ....

Toppen, då ska jag beställa hem en sådan.
Hänger dock inte med på var den sitter, har skruvat isär den sedan tidigare men såg ingen del liknande den.

E emde skrev:
Toppen, då ska jag beställa hem en sådan.
Hänger dock inte med på var den sitter, har skruvat isär den sedan tidigare men såg ingen del liknande den.
Nej plocka isär och gör rent. Smörj med vaselin eller liknande. Det är aluminiumet som ärgar.

alm82 Andreas La Motte skrev:
Jag har bytt min och nu funkar tvätten igen.
Den svarta cylindern innehåller en kolv som trycker på en microswitch i den svarta lilla lådan.
[bild]

[bild]

Det kanske räcker med att ta isär och fetta in delarna ....
Jag hittar verkligen var den sitter? Lust att beskriva?

Hittade det nu! :) ska vi se om jag kan få ordning på den också...

Kan någon ta ett foto som visar var den sitter?

Immobil Immobil skrev:
Kan någon ta ett foto som visar var den sitter?
På nedersta bilden som Andreas publicerade så är det innanför dekalen det står tested på. Bara trycka ut den delen och sedan skruva ut ventilen med skiftnyckel.

OK, nu ser jag. Tackar!

Håller också på med det här.
Kom så långt som till att ta bort den svarta boxen.
Går inte att få loss resten med skiftnyckel. Sitter som berget och det som nyckeln greppar om är av plast som lite ger med sig.
Tips?

Prova slå på en hylsa

Hur menar du?
Sätta på en hylsa och slå på den med hammare?

Jag tänker att det är lättare att få bra grepp om plastmuttern med en hylsa än med en skiftnyckel. Om sen muttern blivit lite deformerad kan man slå på hylsan så den sitter tajt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.