Ser flera trådar om liknande problem som min uråldriga men oanvända Nilfisk högtryckstvätt e 135-15. Min högtryckstvätt verkar vara från 2004 och har fått den av familjen sen den har stått oanvänd sedan ngn vann den för längesedan i en golftävling tror jag.
Problemet är att det inte händer någonting när jag har kopplat in den och startat den. Eller det kommer lite vatten men inte mycket och inget tryck. Jag har plockat isär den och hittat tryckvakten och tagit i sär även den. Microswitchen klickar när jag trycker på den med en mejsel men cylindern som går in i tryckvakten går väldigt trögt. Ska den göra det?
Har beställt och ny fjädersak från Clas Ohlson men den passar in på min gamla högtryckstvätt. Min gamla har <1mm smalare diameter.
https://www.clasohlson.com/se/Start-stop-ventil-Nilfisk/p/51-2139
Fjädern på min ser väldigt ren och fräsch ut och inget som ärgat där.
Kanske en väldigt dum fråga men vågar jag koppla in högtryckstvätten till enbart ett eluttag och starta den utan att ha vatten inkopplat (eller kommer allt bara sprängas💥 )? (Fattar att det inte kommer att sprängas men tja, ngt att gå sönder).
Problemet är att det inte händer någonting när jag har kopplat in den och startat den. Eller det kommer lite vatten men inte mycket och inget tryck. Jag har plockat isär den och hittat tryckvakten och tagit i sär även den. Microswitchen klickar när jag trycker på den med en mejsel men cylindern som går in i tryckvakten går väldigt trögt. Ska den göra det?
Har beställt och ny fjädersak från Clas Ohlson men den passar in på min gamla högtryckstvätt. Min gamla har <1mm smalare diameter.
https://www.clasohlson.com/se/Start-stop-ventil-Nilfisk/p/51-2139
Fjädern på min ser väldigt ren och fräsch ut och inget som ärgat där.
Kanske en väldigt dum fråga men vågar jag koppla in högtryckstvätten till enbart ett eluttag och starta den utan att ha vatten inkopplat (eller kommer allt bara sprängas💥 )? (Fattar att det inte kommer att sprängas men tja, ngt att gå sönder).
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 923 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 923 inlägg
Tryckswitchen verkar vara en känslig del på Nilfisk. Så fort tvätten blir stående några månader krånglar den och man måste hålla på med tryckstötar via handtaget för att få gång den igen och ge fullt tryck. Kommer antagligen bli tvungen att demontera tvätten och byta eller laga. Min modell är en lite mer avancerad med elektronisk trådlös styrning via handtaget, men switchen verkar fortfarande vara samma gamla krångelpryl.
En kompis nyköp kom med trasig switch från fabrik, men han fick en ny direkt.
En kompis nyköp kom med trasig switch från fabrik, men han fick en ny direkt.
Klicka här för att svara