Hej,
Vi har nyligen köpte ett hus som har NIBE vvw 300 i värmesystem. Nu har det slutat fungerar som den ska. I displayen står 15 som framspelningen temperaturen inom parante , dvs att den värmer inte upp så som den ska. Samt blinkar det i displayen. Vad kan detta beror på?
OBS! Det har blivit en lite hög bit av is under fläkten F2025.
 
Det är värmepumpen ute, F2025, som är värmesystemet. Funkar inte den blir det inte varmt.

Lägg upp bilder med alla aktuella temperatur på displayen.
 
Är det pga isen som har bildat under?
 
Kanske. Omöjligt att veta utan bilder och mer detaljer.
 
här är lite bilder, sen under i där det läcker vatten ifrån är full med is
 
  • Stenar och is på marken under ett rör; isen bildas under ett ställe med vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläcka under maskin med is på marken och sten i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusdel av värmepump med isbildning och vattenläckage under enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Blinkar displayen så ligger det aktivt larm, att det är is under utedelen kan säkert beror på att det är stopp i avrinning från kondensvattentråget.
 
Såhär blir det, vad är för åtgärder man kan gör här i så fall?
 
  • Display på en värmepump visar framledningstemperatur på 32,7 °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
H Hosin Mohamed skrev:
Såhär blir det, vad är för åtgärder man kan gör här i så fall?
Väder inom parantes är vad panna vill ha för framledningen och värdet utan parantes är aktuell temperatur.

Så just nu vill anläggningen ha en framledningen på 15grader.

Om du bläddrar till meny 4 så ser du aktuell utetemperatur, stämmer den ?
 
Ja, det gör det ute temperaturen är 0,7 grader.
 
T
H Hosin Mohamed skrev:
Ja, det gör det ute temperaturen är 0,7 grader.
Vilket driftläge står pannan i,Sommar, vår/höst eller vinter ?
Du får fram driftläget om du trycker på knappen med en radiator/blixt
 
Det står inte om det är sommar eller vinter
 
T
H Hosin Mohamed skrev:
Det står inte om det är sommar eller vinter
Finns meny 5 tillgänglig ? 🤔
 
Såhär ser den ut
 
  • Styrpanel för värmepump med display som visar inställningar och tid, samt ratt och knappar för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.