3 577 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Ni som startat föreningar
Sida 1 av 2
Hej
Står inför ett val att vara delaktig i uppstartandet av en förening. ( idrott/ kampsport ) .
Man har föreslagit mig som ordförande, dock så tvekar jag kring om min tid kommer att räcka till. Är inte intresserad av att välja bort något av mina andra aktiviteter. ( har småbarnsfamilj, husprojekt, heltidsjobb, eget företag och tränar ca 2x1,5 tim i veckan i denna idrott.
Vilka erfarenheter har ni som startat upp föreningar gällande tidsåtgång, ekonomi etc.
Jag ser även en risk att vara ordförande, speciellt under en uppstartsfas då jag uppfattar det som att ordföranden är den person som kan krävas på pengar.
För att få en ekonomi enligt en kalkyl som jag inte riktigt tror är realistiskt ska det vara mellan 30-50 deltagare och det ska då bära sig år2.
Nu är det ju inte så att man har med 30 deltagare från dag1 utan dessa kommer succesivt hoppa på, och en del kommer succesivt hoppa av, det får man räkna med.
Vilket innebär att en massa pengar för lokal och övriga utgifter ska in någonstans innan medlemsintäkterna väger upp.
Hur har ni löst det?
Står inför ett val att vara delaktig i uppstartandet av en förening. ( idrott/ kampsport ) .
Man har föreslagit mig som ordförande, dock så tvekar jag kring om min tid kommer att räcka till. Är inte intresserad av att välja bort något av mina andra aktiviteter. ( har småbarnsfamilj, husprojekt, heltidsjobb, eget företag och tränar ca 2x1,5 tim i veckan i denna idrott.
Vilka erfarenheter har ni som startat upp föreningar gällande tidsåtgång, ekonomi etc.
Jag ser även en risk att vara ordförande, speciellt under en uppstartsfas då jag uppfattar det som att ordföranden är den person som kan krävas på pengar.
För att få en ekonomi enligt en kalkyl som jag inte riktigt tror är realistiskt ska det vara mellan 30-50 deltagare och det ska då bära sig år2.
Nu är det ju inte så att man har med 30 deltagare från dag1 utan dessa kommer succesivt hoppa på, och en del kommer succesivt hoppa av, det får man räkna med.
Vilket innebär att en massa pengar för lokal och övriga utgifter ska in någonstans innan medlemsintäkterna väger upp.
Hur har ni löst det?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Man blir inte personligt ansvarig för föreningens skulder, även om man är ordförande. Det är ganska likt ett aktiebolag där styrelse och VD inte hamnar med bolagets skulder i knät om de bara har skött sig.
Emellertid är vissa hyresvärdar medvetna om detta och vill ha någon borgensman eller liknande för att hyra ut.
Tidsåtgången kan bli hur stor eller liten som helst.
Emellertid är vissa hyresvärdar medvetna om detta och vill ha någon borgensman eller liknande för att hyra ut.
Tack för ditt svar
Främst så är det väl ett licensgivaravtalet som jag är skeptiskt till, där står det att avtalspart ( mitt namn? ) skulle vara ersättningsskyldig under avtalstid oavsett föreningens intäkter.
Främst så är det väl ett licensgivaravtalet som jag är skeptiskt till, där står det att avtalspart ( mitt namn? ) skulle vara ersättningsskyldig under avtalstid oavsett föreningens intäkter.
Har suttit i några styrelser och det tar tid. Massor med tid. Visst kan man välja att inte lägga någon tid men då ska man fundera om man är lämplig. Jag anser att man behöver lägga tid och kraft om man åtar sig ett sådant uppdrag. Det kommer omgivningen kräva tyvärr. Framför allt sådana som inte har någon koll alls på att man ofta gör det ideellt.
Sitter och läser där nuemde skrev:
Lite lustig är att dom har krav på att föreningen ska arbeta efter att behandla könen lika men ger olika ersättningar för pojke / flicka ha ha
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 817 inlägg
Jag tror det viktigaste är ifall det finns tillräckligt antal aktiva medlemmar som täcker de sysslor som är aktuella här. Med tillräckligt menar jag kanske 3x det antal som skulle behövas... Faran med föreningar är att ger man lillfingret så åker hela handen med, och sedan får man ägna mer tid åt att jaga mer folk än att göra det man borde göra i föreningen. Som ordförande ska du egentligen bara behöva se till att det flyter på, men men, föreningar innebär nästan alltid tjafs pga motstridiga viljor och otydlig styrning. Budgeten är det ju bra att ha ordnad också.
Jag har erfarenhet av ordförandepost i en förening med ca 50-60 medlemmar. Hur mycket jobb beror helt på hur engagerade övriga styrelsen är, i mitt fall så är det omöjligt att få nån annan att känna och ta ansvar så jag har fått gjort en hel del själv, jag är på g att "avsätta" mig själv då jag är den som får gå runt och känna mig stressad och pressad, det är få som är intresserade av att göra nåt och vill dom göra nåt så nog fan försöker dom lasta över det på mig. Det är kul med, men roligare om man är flera som är engagerade och framförallt intresserade.
EDIT: Som tidigare skribent skrev, det tar mycket tid.
EDIT: Som tidigare skribent skrev, det tar mycket tid.
Hur mycket tid lägger du?xdigger skrev:Jag har erfarenhet av ordförandepost i en förening med ca 50-60 medlemmar. Hur mycket jobb beror helt på hur engagerade övriga styrelsen är, i mitt fall så är det omöjligt att få nån annan att känna och ta ansvar så jag har fått gjort en hel del själv, jag är på g att "avsätta" mig själv då jag är den som får gå runt och känna mig stressad och pressad, det är få som är intresserade av att göra nåt och vill dom göra nåt så nog fan försöker dom lasta över det på mig. Det är kul med, men roligare om man är flera som är engagerade och framförallt intresserade.
Denna förening startar isåfall med 4 st, men bör vara det 10 dubbla om man räknar bort "prova på folk" etc bara för att gå runt.Bo.Siltberg skrev:Jag tror det viktigaste är ifall det finns tillräckligt antal aktiva medlemmar som täcker de sysslor som är aktuella här. Med tillräckligt menar jag kanske 3x det antal som skulle behövas... Faran med föreningar är att ger man lillfingret så åker hela handen med, och sedan får man ägna mer tid åt att jaga mer folk än att göra det man borde göra i föreningen. Som ordförande ska du egentligen bara behöva se till att det flyter på, men men, föreningar innebär nästan alltid tjafs pga motstridiga viljor och otydlig styrning. Budgeten är det ju bra att ha ordnad också.
Det kommer att krävas en del tid och jag ser svårigheten i att engagera mig såpass utan att inkräkta på familj, jobb, företag..
Känns inte rätt att ta på sig en ordförandepost och samtidigt inte ha tid för att ragga medlemmar.
Sen vill jag inte komma i en sits där jag personligen krävs på pengar på grund av att föreningens ekonomi inte bär sig.
Alldeles för mycket.. :/ Svårt att uppskatta, men skulle tro några hundra timmar om året, ibland har jag suttit hela kvällar med massa jobb, det har varit jättekul, inget snack om saken. Dock tröttnade jag nu när folk tyckte att jag skulle lägga ännu mer tid, då blev det tvärstopp istället tråkigt nog.
gäller det även när ordföranden tecknar avtal?Fred vom Jupiter skrev:Man blir inte personligt ansvarig för föreningens skulder, även om man är ordförande. Det är ganska likt ett aktiebolag där styrelse och VD inte hamnar med bolagets skulder i knät om de bara har skött sig.
Dålig jämförelse men vet en förening som fick kommunen på sig isamband med en utbyggnad. Entreprenören som anlitades gjorde fel på bygget och styrelsen fick hem brev om att dom var personligt ansvariga för att återställa.
Känner igen det där när lilltjejen börja spela boll. Helt plötsligt var man tränare. Sen ringde det hela tiden.xdigger skrev:Alldeles för mycket.. :/ Svårt att uppskatta, men skulle tro några hundra timmar om året, ibland har jag suttit hela kvällar med massa jobb, det har varit jättekul, inget snack om saken. Dock tröttnade jag nu när folk tyckte att jag skulle lägga ännu mer tid, då blev det tvärstopp istället tråkigt nog.
Slutade helt enkelt svara på samtal som jag lärt mig inte vara relevanta för laget. 1 person ringde 1 gång om dagen och skulle prata i 1 timme varje gång... 😳
Grät ju inte direkt efter att ha insett att hon var egentligen inte intresserad av fotboll på den nivån ha ha
Har tyvärr en förmåga att bli så.
Det tråkiga är att dom övriga inte förstår att det är ideell verksamhet, dvs man får normalt sett inget betalt/arvode utan tror att man gladjeligen lägger ner all sin vakna tid på föreningen.