Byggahus.se
Bellsanhifi
Tänkte kolla intresset på våran Ngenic Tune som bara ligger och dammar nu efter bostadsbyte.

Kartong, kvitto och självklart alla tillbehör

Finns att hämta i Kramfors Stad eller skickas på köparens bekostnad.

Köp den till dig själv eller till någon du känner som julklapp.

2800:- Förpackning med tre vita enheter, märkta "NGENIC TUNE", placerade i kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktillbehör och bok med texten "Välkommen hem" på ett mörkt bord. Kablar, adaptrar och nätverksenheter syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bellsanhifi
2500:- endast idag.
 
F
Bellsanhifi Bellsanhifi skrev:
2500:- endast idag.
Kan du säga nåt om hur den fungerar? Man kopplar in den mellan utegivaren och pannan, hur funkar det om man också har innegivare?
 
F fsn skrev:
Kan du säga nåt om hur den fungerar? Man kopplar in den mellan utegivaren och pannan, hur funkar det om man också har innegivare?
Då får du stänga av innegivare, Ngenic Tune har en egen.

En viktig fråga är om den är friköpt eller behöver prenumeration.
 
Bellsanhifi
13th Marine 13th Marine skrev:
Då får du stänga av innegivare, Ngenic Tune har en egen.

En viktig fråga är om den är friköpt eller behöver prenumeration.
Den är friköpt, dvs helt utan abonemang och liknande.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Då får du stänga av innegivare, Ngenic Tune har en egen.

En viktig fråga är om den är friköpt eller behöver prenumeration.
Utveckla gärna. Jag har bergvärmen i garaget och har ca 15m in till min innegivare. Ny tråddragning är uteslutet.

Och vad kan jag få ut av den på en bergvärmepump med snabb ( i spårfräst frigolit och alltså inte ingjuten i trög betong) lågtempererad golvvärme med rätt begränsad volym Kräver det en volymförstorare för att vara effektivt?
 
F fsn skrev:
Utveckla gärna. Jag har bergvärmen i garaget och har ca 15m in till min innegivare. Ny tråddragning är uteslutet.

Och vad kan jag få ut av den på en bergvärmepump med snabb ( i spårfräst frigolit och alltså inte ingjuten i trög betong) lågtempererad golvvärme med rätt begränsad volym Kräver det en volymförstorare för att vara effektivt?
Nya innegivaren pratar trådlöst så inget behöver dras om.
 
F fsn skrev:
Utveckla gärna. Jag har bergvärmen i garaget och har ca 15m in till min innegivare. Ny tråddragning är uteslutet.

Och vad kan jag få ut av den på en bergvärmepump med snabb ( i spårfräst frigolit och alltså inte ingjuten i trög betong) lågtempererad golvvärme med rätt begränsad volym Kräver det en volymförstorare för att vara effektivt?
Ah, systemet består av gateway, innegivare och styrbox, allt pratar trådlöst med varandra (gateway behöver trådat nätverk för att komma åt internet).

Innegivare placerar du i det rum du vill reglera på, styrboxen på kabeln mellan utegivare och värmepump, och gatewayen på lämpligt ställe.

Prylen styr ditt värmesystem genom att berätta en annan temperatur än den faktiska. Den är främst avsedd för att reglera för en jämnare innetemperatur men kan även reglera på elpris, vilket jag använder vår till.

Jag kör vår på en jordvärmepump men har vanliga radiatorer, inga tankar eller liknande.
Bilden nedan är ur mitt hemautomationssysten och visar faktisk utetemp (lila) och vilken utetemp värmepumpen tror det är (mörkblå).

Graf över temperaturförändringar för utomhus, Ngenic kontroller och avgående vattentemperatur över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
B
@13th Marine snyggt! Har du fått in det från ngenics api?

Vad betyder ngenic controller temperature? Den visar ju i princip 0C plus minus en halv grad hela dygnet. Är det så jämn temp ute hos dig?
 
B BSOD skrev:
@13th Marine snyggt! Har du fått in det från ngenics api?

Vad betyder ngenic controller temperature? Den visar ju i princip 0C plus minus en halv grad hela dygnet. Är det så jämn temp ute hos dig?
Finns en integration i HA som jag kör.

Just den dagen var temperaturen så jämn, men skalan gör det svårt att se detaljer.
Här kommer lite mer:
Två grafer som visar temperaturvariation och elförbrukning över fyra dagar i december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Finns en integration i HA som jag kör.

Just den dagen var temperaturen så jämn, men skalan gör det svårt att se detaljer.
Här kommer lite mer:
[bild]
Förstår. Så hur slår det mot innertemperaturen den 14:e tex när den ”luras” att det är 20 grader ute? Finns det nån inbyggd schema som är standard och lättilgängligt där man kan ange tider/datum då man accepterar lägre temperaturer trots att man styr mot elpris?
 
F fsn skrev:
Förstår. Så hur slår det mot innertemperaturen den 14:e tex när den ”luras” att det är 20 grader ute? Finns det nån inbyggd schema som är standard och lättilgängligt där man kan ange tider/datum då man accepterar lägre temperaturer trots att man styr mot elpris?
Den ska ju lära sig lite hur värmetrögt ditt hus är. Men blir det för kallt drar den igång värmen, den laddar ju också in extra värme när det är billigare.

Det finns en schemaläggningsfunktion för om man är på semester, men inget jag provat.

Graf som visar utomhus, korridor temperaturer över tid i december; några spikar, mestadels stabilt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var det inte en Ngenic Tune här i köp och sälj som någon blev blåst på? Varan skickades aldrig och säljaren gick under jorden.

Kanske därför nyreggade medlemmar inte får lägga ut annonser här?

Edit: hittade tråden.
Beteendet om sänkt pris påminner om hur Nizze123 gjorde senast.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ngenic-tune.471769/
 
Redigerat:
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
K
Luktar skumrask här också. Skrivit med personen men verkar finnas en viss ovilja mot att avsluta affären, vilket man normalt inte brukar uppleva med andra som faktiskt vill sälja sina prylar. Och nu är profilsidan begränsad, det var den inte innan. Kan i princip bara betyda att man har något att dölja och vill undvika att folk ska få mer info som tyder på scam
 
  • Ledsen
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Luktar skumrask här också. Skrivit med personen men verkar finnas en viss ovilja mot att avsluta affären, vilket man normalt inte brukar uppleva med andra som faktiskt vill sälja sina prylar. Och nu är profilsidan begränsad, det var den inte innan. Kan i princip bara betyda att man har något att dölja och vill undvika att folk ska få mer info som tyder på scam
Sidan var inte begränsad innan mitt inlägg. Sedan vad spelar det för roll, sidan innehöll bara 'inlägg 1, 2, 3' och inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.