Byggahus.se

NCS och bas

1. S
    Medlem · 65 inlägg

stalf

Medlem
    Hej!

Jag funderar lite på NCS systemet då vi ska köpa väggfärg för att måla inomhus. Om jag hittar en färg med specifik färgkod som jag gillar, hur påverkar det sedan vilken bas jag väljer?
    Till exempel:
    Jag vill ha S2002-Y50R
    Kommer färgen att bli lika oberoende om jag väljer Nordsjö Orginal Väggfärg helmatt 5 eller Nordsjö Orginal Väggfärg halvmatt 20?

Hoppas frågan går fram. Jag förstår så klart att det blir en annan glans och att färgen kanske upplevs annorlunda för det. Jag inser även att det kan vara olika svärta i baserna men detta borde väl kompenseras med olika recept för olika baser så att man hamnar på samma resultat?

2. garvin
    Medlem · 416 inlägg

garvin

Medlem
    Förutom glansen ska dom vara lika.

3. F
    Medlem · södemanland · 701 inlägg

Freddy_kruger

Medlem
    Säg bara vilken Ncs kod du vill ha och vilken glans du vill ha den i. Resten sköter färgbutiken när de bryter till den!

4. S
    Medlem · 65 inlägg

stalf

Medlem
    Tackar för svar!

5. Mikaela Drugge
    Medlem · 1 inlägg

Mikaela Drugge

Medlem
    Nej, så är det väl ändå inte? Bas C är nästintill pigmentlös och används till färgstarka/mörka kulörer. Hade du brutit en mörk petrol i bas a hade du fått någon blaskig turkos.

6. garvin
    Medlem · 416 inlägg

garvin

Medlem
    Varför ska du bryta från en a-bas. Om receptet säger c-bas.

7. B
    Medlem · 103 inlägg

bergigtomt

Medlem
    Att prata a och c- bas blir väl lite missvisande och har svårt att tro att det är det trådskaparen menar? Givetvis väljs den bas som är korrekt utifrån kulören. Men visst, precis som ni skriver så blir ju en stark kulör i en a-bas väldigt svag i nyansen.
    Däremot verkar trådskaparen fundera kring hur glanstal kan påverka kulören och en viss inverkan har den skulle jag säga. En väldigt glansig färg reflekterar mer ljus än en matt. Vanligast på inomhusväggar är glans 7.

8. S
    Medlem · 65 inlägg

stalf

Medlem
    Kan ni förklara bas a och c?

9. B
    Medlem · Stockholms län · 19 130 inlägg

BirgitS

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.