Hej!

Jag funderar lite på NCS systemet då vi ska köpa väggfärg för att måla inomhus. Om jag hittar en färg med specifik färgkod som jag gillar, hur påverkar det sedan vilken bas jag väljer?
Till exempel:
Jag vill ha S2002-Y50R
Kommer färgen att bli lika oberoende om jag väljer Nordsjö Orginal Väggfärg helmatt 5 eller Nordsjö Orginal Väggfärg halvmatt 20?

Hoppas frågan går fram. Jag förstår så klart att det blir en annan glans och att färgen kanske upplevs annorlunda för det. Jag inser även att det kan vara olika svärta i baserna men detta borde väl kompenseras med olika recept för olika baser så att man hamnar på samma resultat?
 
Förutom glansen ska dom vara lika.
 
Säg bara vilken Ncs kod du vill ha och vilken glans du vill ha den i. Resten sköter färgbutiken när de bryter till den!
 
Tackar för svar!
 
garvin garvin skrev:
Förutom glansen ska dom vara lika.
Nej, så är det väl ändå inte? Bas C är nästintill pigmentlös och används till färgstarka/mörka kulörer. Hade du brutit en mörk petrol i bas a hade du fått någon blaskig turkos.
 
Varför ska du bryta från en a-bas. Om receptet säger c-bas.
 
Att prata a och c- bas blir väl lite missvisande och har svårt att tro att det är det trådskaparen menar? Givetvis väljs den bas som är korrekt utifrån kulören. Men visst, precis som ni skriver så blir ju en stark kulör i en a-bas väldigt svag i nyansen.
Däremot verkar trådskaparen fundera kring hur glanstal kan påverka kulören och en viss inverkan har den skulle jag säga. En väldigt glansig färg reflekterar mer ljus än en matt. Vanligast på inomhusväggar är glans 7.
 
Kan ni förklara bas a och c?
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.