Har skissat fram och tillbaka på hur allt ska läggas upp för att få ihop hemmanätet med TV, tele, Internet och hemövervakning på ett så flexibelt och heltäckande sätt som möjligt. Nu är frågan - har jag har missat nåt?
Målet med arkitekturen har varit att:
- dela en fast uppkoppling till olika nätverksuttag
- kunna se på parabolkanalerna på sex platser samtidigt som program spelas in till disk
- kunna ha fast telefoni på två valfria platser
- vid behov även kunna använda även de vanliga nätverksuttagen för 1-wire övervakning
Hemlarmet finns inte med. Är det bra eller dåligt? Andra synpunkter? I dagsläget är allt klart för kabeldragning och installation i mediaskåpet. De enda som saknas är en plan att hålla sig till.
Målet med arkitekturen har varit att:
- dela en fast uppkoppling till olika nätverksuttag
- kunna se på parabolkanalerna på sex platser samtidigt som program spelas in till disk
- kunna ha fast telefoni på två valfria platser
- vid behov även kunna använda även de vanliga nätverksuttagen för 1-wire övervakning
Hemlarmet finns inte med. Är det bra eller dåligt? Andra synpunkter? I dagsläget är allt klart för kabeldragning och installation i mediaskåpet. De enda som saknas är en plan att hålla sig till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 035 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 035 inlägg
Jag tycker det ser ok ut, kanske behöver man inte patcha in fiberboxen om den står nära mediaskåpet, men så kanske inte är fallet eftersom du gjort som du gjort.
Det står "trådlös router (med ip-telefoni)", är ska den i termer av internet agera router eller bara switch? (att den sen ska vara accesspunkt för wifi och SIP-box är kanske en sidosak) om den ska vara router ska väl "fiberboxen" kopplas direkt till den och inte via switchen?
Nu var det länge sedan jag körde 1-wire, men jag minns det som att man parallellkopplade dessa, och i så fall behöver du väl inte skilja alls på nätverk, tele och 1-wire-uttag? (de måste givetvis vara åtskilja i driften, men rent strukturellt kan de väl vara kopplade likadant, och då får man bara bestämma att uttag 1-4 för tillfället är ett nätverksuttag och 5-6 är 1-wireuttag)
Jag kan inte så mycket om sattelittv, men några frågor mest för att jag är intresserad: Hur kommer man åt innehållet på den inspelningsbara digitalboxen? den är ju nätverkskopplad, strömmar man det? stödjer dina TV-apparater det? eller de övriga boxarna? (Hur byter man för övrigt kanal på dina centralmonterade digitalboxar?)
/U
Det står "trådlös router (med ip-telefoni)", är ska den i termer av internet agera router eller bara switch? (att den sen ska vara accesspunkt för wifi och SIP-box är kanske en sidosak) om den ska vara router ska väl "fiberboxen" kopplas direkt till den och inte via switchen?
Nu var det länge sedan jag körde 1-wire, men jag minns det som att man parallellkopplade dessa, och i så fall behöver du väl inte skilja alls på nätverk, tele och 1-wire-uttag? (de måste givetvis vara åtskilja i driften, men rent strukturellt kan de väl vara kopplade likadant, och då får man bara bestämma att uttag 1-4 för tillfället är ett nätverksuttag och 5-6 är 1-wireuttag)
Jag kan inte så mycket om sattelittv, men några frågor mest för att jag är intresserad: Hur kommer man åt innehållet på den inspelningsbara digitalboxen? den är ju nätverkskopplad, strömmar man det? stödjer dina TV-apparater det? eller de övriga boxarna? (Hur byter man för övrigt kanal på dina centralmonterade digitalboxar?)
/U
Det skulle gå att ha ett gemensamt cat6-nät till data och 1-wire, men 1-wire ska om möjligt kopplas som ett bussnät, med en enda lång kabel med korta utstick till sensorerna. Det går att lösa med väldigt speciella kopplingar i RJ45-sensoränden men det blir svårt att få det att funka i patchpanelen. Om en sensor kopplas från måste den byglas någonstans istället.
Tror att det är enklare att bara ha tomrör för framtida 1-wire, och en egen kopplingspanel
Tror att det är enklare att bara ha tomrör för framtida 1-wire, och en egen kopplingspanel
Microsoft visio är ju lite av ett standard program för att rita nätverk.OpiMaza skrev:
http://office.microsoft.com/sv-se/v...2013-programvara-for-diagram-FX103796044.aspx
Visio blir väl lite väl dyrt för att rita en nätverksritning. Jag tycker det funkar bra med ritfunktionen i MS Powerpoint och Word. Excel går också bra och vill man ha bra stödlinjer så kan man krympa cellerna till små kvadrater.
Annars kan man väl använda Open Cad.
Annars kan man väl använda Open Cad.
Annars finns det alltid Dia om man ska rita något litet. Kör själv Visio på jobbet... Men det är för betydligt större nät. 
Dia hittar man gratis här: https://wiki.gnome.org/action/show/Apps/Dia
Dia hittar man gratis här: https://wiki.gnome.org/action/show/Apps/Dia