2 305 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
När ska man binda elavtalet?
Hej!
Funderar på att binda elavtalet efter flera år av rörligt avtal. Det har ju varit så de senaste åren att elen varit svindyr under ett par vintermånader då mitt eluppvärmda hus förbrukat en väldigt stor del av sin årsförbrukning. Jag har inte så stor nytta av att min el är billig på sommaren då jag inte förbrukar något.
Men, finns det någon typisk årstid då det brukar vara som bäst att binda (på ett år)? Brukar fasta priserna sjunka lite under vår/sommar så att det är som bäst att binda på sensommaren exempelvis?
Mvh Pagge
Funderar på att binda elavtalet efter flera år av rörligt avtal. Det har ju varit så de senaste åren att elen varit svindyr under ett par vintermånader då mitt eluppvärmda hus förbrukat en väldigt stor del av sin årsförbrukning. Jag har inte så stor nytta av att min el är billig på sommaren då jag inte förbrukar något.
Men, finns det någon typisk årstid då det brukar vara som bäst att binda (på ett år)? Brukar fasta priserna sjunka lite under vår/sommar så att det är som bäst att binda på sensommaren exempelvis?
Mvh Pagge
Spelar ingen roll när du binder, priset bygger på ett worst case som elbolaget ser på framtiden.
Normalt sett så förlorar man till 85-90% av fallen.
Men om miljöpartiet får mer att säga till om kärnkraften, eg stänga två reaktorer så ska man vara tacksam om man har bundit sitt pris.
Normalt sett så förlorar man till 85-90% av fallen.
Men om miljöpartiet får mer att säga till om kärnkraften, eg stänga två reaktorer så ska man vara tacksam om man har bundit sitt pris.
Jag lånar den här tråden lite. Den här typen av elavtal, som är nåt slags hybrid mellan fast och rörligt, är det något att ha:
http://www.sevab.com/Privat/Elavtal/Testundersida/Medelpris-kvartal/
Eller kan man lika gärna välja ett helt rörligt då?
http://www.sevab.com/Privat/Elavtal/Testundersida/Medelpris-kvartal/
Eller kan man lika gärna välja ett helt rörligt då?
Jag kör alltid rörligt på vår/sommar/höst och bundet på vintern, många elbolag brukar erbjuda fastpris mellan perioden 1 dec - 31 mars, det lönade sig för oss denna vintern i alla fall!
Det är väl genomsnittskunden och inte den enskilde som förlorar på det i längden. Den som värmer med direktel har stora förutsättningar att vinna på det tack vare att så stor del av förbrukningen sker under vintern när priserna är höga. Den som värmer med fjärrvärme, pellets, ved eller liknande kommer mycket troligt att förlora på det då förbrukningen är jämnare fördelad över året.Nimajneb skrev:
Erik
Klicka här för att svara