Byggahus.se
Oj oj oj vilken djungel!! :surprised:

Vi har nu bestämt oss för att bygga nytt hus, och har kikat runt i denna djungel av olika företag. Vi har läst massor härinne vilket har fått oss att tänka om fler gånger!

Till en början var vi inne på Älvsbyhus, men det slog vi ur hågen, jag vill minnas att anledningen var nån tråd härinneifrån ;)

Nu har vi två företag som vi har hittat drömhuset hos, och nu ska vi väga för och nackdelar mellan dem, och det är INTE lätt!!!!! :-/

Det är ju ännu knivigare när det är första gången man bygger för då vet man ju inget ??? och det är förhoppningsvis den sita, och då vill man ju inte bli "lurad".

Vill ni vara snälla och hjälpa oss med detta, ni har ju hjälpt oss med så många andra beslut ;) :D

1. Modulenthus (Dalby 1)
2. LB-Hus (Pärlugglan)

Tack så mkt!!!
 
Hej!

En skillnad mellan dina "drömhus" är att LB-hus bygger sina hus på platta på mark medan Modulenthus använder krypgrund. Modulenthus monterar huset i fabrik och lyfter bottenvåningen på plats som färdiga sektioner (tror jag) . Därför kan de inte använda platta på mark. LB-hus bygger i större utsträckning färdigt huset på plats vilket kan vara en nackdel då konstruktionen står "oskyddad" under en längre period. Annars anses för tillfället platta på mark vara en bättre grundkonstruktion. Men detta med grundkonstruktioner är en extra snårig djungel. Många personer med lång erfarenhet som jag pratat med tycker att dagens oro för krypgrunder är något överdriven. Modulenthus har också fr.o.m. årskiftet infört en tät krypgrund med avfuktare vilket kan minska EVENTUELLA problem.

Det finns tusen av andra tips som du kan få här på forumet. Jag ger dig ett nu - när ni har kommit så långt att ni får en produktionskostnadskalkyl från hussäljaren, och denna kalkyl inte innehåller en reserv så be säljaren att lägga till åtminstone 50.000 (eller mer beroende främst markförhållande på den tomt ni har tänkt er). Så får ni inte ekonomiska kallduschar senare....

STORT LYCKA TILL!
/Nybliven ägare till ett Hjältevadshus (samma koncern som Modulenthus) och i stort sett helnöjd
 
Tack så hemskt mycket för ditt svar!!! :D

Ännu en fråga från en nybörjare då...

Produktionskostnadskalkyl?? Alltså hur gör man då, min man arbetar just nu så jag kan inte fråga honom heller ??? Han hade kanske vetat.

Kan jag ringa till dem och be dem göra en sån kalkyl om jag vet vilken tomt jag vill ha?? Måste jag ange våra inkomster och så eller??

Hoppas på svar från en som vet...

Askur, Hjältevadshus säger du?? Vilket av dem då? VArt har du byggt? Vi var på en visning i ett Hjältevadhus nyligen, men jag gillade inte just den planlösningen, men man vet ju aldrig, jag gillar verkligen deras hus annars...
 
Hej!

Vi har prövat på att både bygga ett platsbyggt hus och ett hus som byggs på fabrik.
Och vår erfarenhet av detta är att om ni är helt nöjda med var uttag, lampor och dylikt sitter, så ser jag ingen nackdel i att det byggs på fabrik. Vill man flytta lite sådant blir det skitdyrt om fabriken ska flytta det ( iallafall för Modulent).
Om huset byggs på plats så kan ni ha koll på att det blir som ni har tänkt er det, så att ni slipper otrevliga överraskningar.
Vi tycker än sålänge att hus på platta med golvvärme fungerar bättre än hus på krypgrund med golvvärme.

Vi har byggt ett Dalby 2 i Södertälje trakten med oinredd övervåning och vi är jätte nöjda med huset i sig. Problemet för oss var säljaren!!! Han missade en massa saker så nu är vi i tvist med säljaren och fabriken om vem det är som ska betala det som är missat. Jobbigt att behöva vänta på att det ska bli åtgärdat.

Lycka till!!


 
Hej igen!

En produktionskostnadskalkyl gör säljaren ganska tidigt i processen (i alla för oss) där alla kostnader ska ingå (huset, grunden, avgifter, osv - många avgifter blir det). Men säljaren gör nog inte en kalkyl om man inte visar sig någorlunda seriöst intresserad

När det gäller planlösningar för Hjältevadshus (som i likhet med modulent är fabriksfärdigställda) finns det oerhört stor frihet att ändra planlösning osv. Vi har byggt ett Björken och vi hade MÅNGA färdiga planlösningar/ritningar att åtgå ifrån. Vi utgick från en färdig ritning och gjorde en del ändringar -behövde inte betala för ändringarna i sig. Dock om det medförde ytterligare utrustning osv.

Och om ni (Jenny_Calle) var på visning nyligen i ett Hjältevadshus i Skåne är det stor chans/risk att det var vårt. Det gör i så fall inget att du inte gillade vår planlösning - smaken är som baken....Vi tycker om vårt hus och det är ju det som räknas. Nu vill jag inte göra för mycket reklam för Hjältevadshus - det finns säkert de som har haft problem med detta företag - men med våra erfarenheter skulle vi välja samma husföretag igen om vi skulle bygga nytt igen (gud förbjude!). Inte bara för att de har snygga hus utan för att såväl säljare som företag är mycket tillmötesgående (lite småländsk hederlighet). Det enda som kvarstår från deras sida nu är att rätta till fel från slutbesiktningen - så vi får se om detta görs i tid. Men om de inte har ändrat sig så ska bör det inte vara några problem.

Vad ni än väljer - använd detta fantastiska forum (läs & fråga)
 
Jo förresten - produktionskalkylen görs om allt eftersom processen (och tillvalen) förändras fram till att ni skriver kontrakt/söker banklån. Så det är en föränderlig kalkyl. Men min poäng är att den kan förändras även efter kontraktskrivande....
 
askur skrev:
Hej igen!

En produktionskostnadskalkyl gör säljaren ganska tidigt i processen (i alla för oss) där alla kostnader ska ingå (huset, grunden, avgifter, osv - många avgifter blir det). Men säljaren gör nog inte en kalkyl om man inte visar sig någorlunda seriöst intresserad

När det gäller planlösningar för Hjältevadshus (som i likhet med modulent är fabriksfärdigställda) finns det oerhört stor frihet att ändra planlösning osv. Vi har byggt ett Björken och vi hade MÅNGA färdiga planlösningar/ritningar att åtgå ifrån. Vi utgick från en färdig ritning och gjorde en del ändringar -behövde inte betala för ändringarna i sig. Dock om det medförde ytterligare utrustning osv.

Och om ni (Jenny_Calle) var på visning nyligen i ett Hjältevadshus i Skåne är det stor chans/risk att det var vårt. Det gör i så fall inget att du inte gillade vår planlösning - smaken är som baken....Vi tycker om vårt hus och det är ju det som räknas. Nu vill jag inte göra för mycket reklam för Hjältevadshus - det finns säkert de som har haft problem med detta företag - men med våra erfarenheter skulle vi välja samma husföretag igen om vi skulle bygga nytt igen (gud förbjude!). Inte bara för att de har snygga hus utan för att såväl säljare som företag är mycket tillmötesgående (lite småländsk hederlighet). Det enda som kvarstår från deras sida nu är att rätta till fel från slutbesiktningen - så vi får se om detta görs i tid. Men om de inte har ändrat sig så ska bör det inte vara några problem.

Vad ni än väljer - använd detta fantastiska forum (läs & fråga)
Jag håller med Askur. Vi har byggt ett Hjältevadshus Björken, med inredd övervåning, i Järna utanför Södertälje. Vi flyttade in i juni 2004. Vi är supernöjda med allting. Har haft jättebra kontakt med säljaren och allt har skötts jättebra, inga läskiga överraskningar på priset och valfriheten på planlösningarna var nästintill obegränsad. Vi tog en planlösning och gjorde sedan om lite som vi ville ha det. De ritade även in en bastu på övervåningen och gjorde om den planlösningen också, utan kostnad. Utifrån våra erfarenheter så har vi bara gott att säga om Hjältevadshus.
 
Mitt tips när det gäller schakt. BE INTE SÄLJAREN GÖRA EN BEDÖMNING utan har ni bestämt er för en tomt så satsa ca 10.000 kr på en geoteknisk undersökning som en schakt man/kvinna gör en bedömning efter. Tro mig, våran säljare missade på sin bedömning mycket mer än bara 50.000 och då står ni bara där med en otrevlig utgift.

Valet mellan era alternativ skulle LB-hus falla i våran smak. (tycker att platta på mark är att rekommendera)

//Jarppan
 
askur skrev:
.

Och om ni (Jenny_Calle) var på visning nyligen i ett Hjältevadshus i Skåne är det stor chans/risk att det var vårt. Det gör i så fall inget att du inte gillade vår planlösning - smaken är som baken)
Är det ert som ligger i Blentarp eller?? var har ni det annars (har varit på ett par olika i Skåne)
:)
 
Ja, Sofia - det är vårt hus som är i Blentarp (så var man avslöjad......)
Var du på visningen?
 
KUL ;D

Jajamensan,vi var där (för att sno åt oss lite bra idéer) ;) såg kanonfint ut och det ligger i ett lugnt o barnvänligt område ju. Stort Grattis till er och hoppas ni kommer att trivas!! :)
 
Jarppan skrev:
BE INTE SÄLJAREN GÖRA EN BEDÖMNING
//Jarppan
Hehe.. Vi fick hemskickad en offert från LB-hus idag. Säljarens bedömning av kostnader var vackra. Speciellt att elanslutningen skulle kosta 240.000:- *s*
 
Tack, Sofia! Hoppas era husaffärer (where and what ever they are) går bra!

När det gäller krypgrunder så kanske jag inte är rätt person att uttala mig eftersom vi precis har investerat i hus med krypgrund. Och därför gärna vill försvara vår investering =psykologisk egendiagnos (vilket för övrigt rekommenderas). Dessutom är jag inte alls expert kring detta.....
MEN.....
Det känns lite hysteriskt! Anticimex intresse att haussa upp stämningen mot krypgrunder har beskrivits tidigare på detta forum och behöver inte förklaras ytterligare.
Jag känner flera husägare med krypgrunder av olika ålder - ingen har problem (bl.a. ägare till ca 20 år gammalt Modulenthus).
Visst - det är en s.k. "riskkonstruktion". Men debatten kring krypgrunder har skapat en observans på problemet - och håller man sin grund under uppsikt finns det ju lösningar att använda.
Jag skulle nästan vara mer orolig om jag hade en platta - denna grundkonstruktion tillämpas nästan helt okritiskt idag (även om man har lärt sig en del från tidigare misstag). Vilka problem kring plattor kommer att upptäckas i framtiden och vad finns det då för möjligheter att åtgärda?
 
Jag skulle nästan vara mer orolig om jag hade en platta - denna grundkonstruktion tillämpas nästan helt okritiskt idag (även om man har lärt sig en del från tidigare misstag). Vilka problem kring plattor kommer att upptäckas i framtiden och vad finns det då för möjligheter att åtgärda?



En fråga till Askur!

Vidarutveckla gärna din hypotes om att vara orolig för platta på mark. Vad finns det att vara orolig för egentligen?? Hur mycket fukt kan komma in under en platta jämfört med en krypgrund och varför tror du att de flesta husföretag gör platta på mark med golvvärme?
I våra grannars krypgrunder så hällde de i vanlig sand och som vi väl alla vet så är sand alltid fuktig och hur bra kan det vara att ha under huset egentligen?

/ Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.