Byggahus.se
Finns det någon här på forumet som köpt Sverigepumpens Bereda Luftvärmepumpsberedare?

https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda/

När nu bidraget för energieffektivisering finns att nyttja och jag ska köpa en kåk med direktverkande el vart jag intresserad. Har kikat på Nibes och Indols varianter men dessa jobbar med en annan princip, dvs ingen utedel.

Någon som kan bidra och i så fall, vad fick ni betala?
 
Bump!

Har samma fråga. Om man ändå ska byta beredare och installera två nya luftvärmepumpar så borde väl detta vara ett alternativ? Speciellt i södra Sverige.

Har dock sett dyra priser. 75000 + installation - bidrag för energieffektivisering.

Hittar inga tester eller liknande
Går även under namnet Hitachi Yutampo.
 
Samma fundering…

Har ni gått vidare och kanske installerat eller fått offert?
 
Jag har fått en offert för leverans och installation av en Sverigpumpen bereda med 1 utedel och 1 innedel för 83.000 kr. Tyckte det var dyrt.

Jag är också nyfiken om någon har erfarenheter?
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Inne på samma på fundering, fick också en offert på bereda 190L ca 43000:- ink installation efter rot. Tycker ändå det är satans dyrt. Men visst får man 30k i bidrag så tåls det att tänkas på!
Men är det bra grejer det är det man funderar på.

Sen är frågan om dom höjt priserna enormt nu när dom vet att folk får bidrag?
 
Enligt kalkylen ska man spara mellan 2000-5000 kWh per år. Tror ni det är rimliga siffror? Isåfall är den ”återbetald” efter max 5 år.
 
År det inte fortfarande ca 1250kWh man räknar per person och år och man behöver då vara rätt många i hushållet
för att nå upp,till,5000kWh i besparing.
Och hur lång Payoff tid det blir beror även på framtidens elpris.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
År det inte fortfarande ca 1250kWh man räknar per person och år och man behöver då vara rätt många i hushållet
för att nå upp,till,5000kWh i besparing.
Och hur lång Payoff tid det blir beror även på framtidens elpris.
5000 kWh är ju max i spannet. 1250 per person och år blir 5000 på ett hushåll med 4 pers. Med en besparing på 70% enligt kalkyl så blir det 3500 kWh (mitt i spannet av kalkylen) i besparing. Med ett elpris inkl nätavgift på 3:- så blir besparingen 15000:- på ett år?
 
S stein82 skrev:
5000 kWh är ju max i spannet. 1250 per person och år blir 5000 på ett hushåll med 4 pers. Med en besparing på 70% enligt kalkyl så blir det 3500 kWh (mitt i spannet av kalkylen) i besparing. Med ett elpris inkl nätavgift på 3:- så blir besparingen 15000:- på ett år?
Förutsätter att det verkligen är 70% och elpriset är sällan 3:- hela året inkl nätavgift.
Bättre att räkna lägre så man inte blir besviken
 
C Comfort Thomas skrev:
Förutsätter att det verkligen är 70% och elpriset är sällan 3:- hela året inkl nätavgift.
Bättre att räkna lägre så man inte blir besviken
Ja det var ju lite det som var frågan från början…😊 Om besparingen kunde vara så mycket som 70%
 
S stein82 skrev:
Ja det var ju lite det som var frågan från början…😊 Om besparingen kunde vara så mycket som 70%
Du får se till att ha på papper att dom betalar mellanskillnaden om deras kalkyl inte stämmer 😎
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
S stein82 skrev:
5000 kWh är ju max i spannet. 1250 per person och år blir 5000 på ett hushåll med 4 pers. Med en besparing på 70% enligt kalkyl så blir det 3500 kWh (mitt i spannet av kalkylen) i besparing. Med ett elpris inkl nätavgift på 3:- så blir besparingen 15000:- på ett år?
70% på årsbasis låter ju lite optimistiskt men....
 
electroluxaren skrev:
70% på årsbasis låter ju lite optimistiskt men....
S schmunk skrev:
Bump!

Har samma fråga. Om man ändå ska byta beredare och installera två nya luftvärmepumpar så borde väl detta vara ett alternativ? Speciellt i södra Sverige.

Har dock sett dyra priser. 75000 + installation - bidrag för energieffektivisering.

Hittar inga tester eller liknande
Går även under namnet Hitachi Yutampo.
Om era prisuppgifter stämmer så verkar det vara en ganska dyr produkt, tänker att smärt gränsen ligger vid 60 000, om man räknar på alternativet löskopplad VP beredare + 2 st LLVP. Frågan är vilken utedel som ingår i priset, tänker att det behöver vara en kraftig sådan om den ska orka driva 3 inne-enheter vid låga utetemperaturer som -10 till -15. I yutampo hitachi varianten så finns det t ex 3 alternativ på ute del: RAM-53; -70 eller -90. Vilken ingår i sverigepumpens erbjudande? https://www.hitachiaircon.com/de/se...ystemet-foer-uppvaermning-kyla-och-varmvatten
 
Redigerat:
Fick offert på bereda 270l, 79k och då är rot draget. Sen minus 30k för energibidraget. Tycker som er andra att det är mycket pengar. Jag har i dagsläget en beredare med elpatron, den kommer jag ändå att behöva byta på sikt. Tänker man att en likvärdig beredaren med elpatron kostar 25k så är det ju inte mycket kvar för att nå upp till 49k som Sverigepumpen blir. Sen låser det upp mer bidrags möjligheter då man också kan söka pengar för att förbättra husets skalskydd, dörrar, fönster, i vissa fall garageport mm. Det kan man ju ha med sig också i beräkningen.
 
  • Gilla
Radhusfantast och 1 till
  • Laddar…
Ingen som har beställt än?
Själv väntar jag bara på ok från Boverket sen bär det av 😏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.