Byggahus.se
Hej alla.

Har precis varit med om något riktigt läskigt som jag tänkte dela med mig av samt även be om råd från er som kan detta med el. Beklagar all inkorrekt användning av termer och begrepp, el är inte min bakgård.

Jag ska börja med att berätta att jag inte är elektriker men att jag haft en behörig elektriker som har gjort alla mina el-installationer vitt och med faktura etc. Med andra ord inga egna fulkopplingar eller annat fusk.

Jag har åkt på influensan och är därmed hemma från jobbet idag. Hade skickat in ett par av mina bråkande barn på rummet en stund såsom jag brukar göra. Tanken är att de ska lugna ner sig och sluta bråka innan de får komma ut igen. Inte sällan fortsätter dock bråkandet vilket även skedde nu. Jag gick in i rummet för att skälla lite men känner direkt en lukt av bränd plast. Det luktar bränd el helt enkelt, inte jättekraftigt men ändå märkbart. Det tar ett tag innan jag lyckas lokalisera det till ett vägguttag som är 10cm från min dotters säng. Det enda jag har i detta uttag är en förlängningskabel till min VVB. (mer om varför det ser ut så längre ner)

Jag känner på kontakten och konstaterar att den känns lite varm. Medan jag tittar på den ser jag en mycket svag strimma rök stiga upp och då jäklar blir det fart. Jag rycker ut kontakten och hämtar snabbt en skrivmejsel. Ska precis ta bort plasthöljet men hindrar mig. Tänker att om det gått riktigt illa så kanske till och med plasthöljet kan vara strömförande. Jag bryter all ström och hämtar en ficklampa. När jag fått av plasthöljet ser jag följande:

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är alltså tydligt bränt på både nollan och fasen. (tror det heter så) Dock ingenting alls på jorden. Ska även tillägga att jag naturligtvis har JFB och automatsäkringar i proppskåpet men inget hade löst ut. Med all ström bruten klipper jag kablarna och sätter på röda skruvhattar för att sedan slå på strömmen igen. Jag mäter med en enkel Voltmätare från Jula i de röda hattarna men får inget utslag alls. Tanken var att stänga igen allt med ett doslock tills elektrikern kan komma förbi men nu törs jag inte stänga igen eftersom något uppenbarligen är fel då elen är påslagen men jag inte får något utslag när jag mäter de röda hattarna.

Jag är riktigt riktigt glad att jag råkade vara sjuk och hemma och hann upptäcka detta. Vill inte ens tänka på vad som kunde hänt om det inträffat mitt i natten med dottern sovandes ett par decimeter bort.

Mina teorier om varför detta inträffat är följande:

1. Detta är barnens rum. Kontakten har fått en del smällar när barnen lekt och jag kan inte utesluta att något har böjts och därmed orsakat glappkontakt.

2. I andra ändan av den förlängningssladd som är inkopplad finns min VVB. När min elektriker kopplade elen till det uttag som VVB'n skulle suttit i såg han att det var 1-fas men missade att den ligger precis på gränsen till vad en 16-ampers säkring klarar. (osäker på terminologin här) Det gjorde att VVB'n löste ut säkringen i tid och otid. Jag provade då att koppla på en förlängningskabel och testade ett annat uttag (ovan nämnda) och det funkade. Vet inte varför, även på detta uttag finns ju förstås en 16-ampers säkring. Förlängningskabeln är tjock och lång vilket kanske bidrar. Jag undrar om det kanske till slut har blivit överbelastat. Det som talar emot är, varför just nu? Det har sett ut så här i över ett år. (host... skäms)

Mina frågor till er är:

1. Kan jag sätta för ett doslock utan risk? (trots att jag inte får något utslag när jag mäter de röda hattarna. Det sitter Wago-klämmor en bit längre in)

2. Vad tror ni är anledningen till att detta hände? Någon av mina gissningar eller något helt annat?

3. Törs jag plugga in förlängningskabeln i något annat uttag eller riskerar jag att detta upprepas? Jag behöver ju verkligen min VVB

Jag har förstås ringt min kära elektriker men ännu inte fått tag på honom. Kommer inte pilla mer själv, skriver här för att få er syn på varför detta hände och på något sätt kunna koppla in min VVB i väntan på elektriker.

Tack på förhand!

Mvh / Azkel
 
Orsaken beror helt klart på VVB. Vem kopplar in en sådan med stickkontakt? Den skall kopplas in fast, särskilt om den kräver 16A säkring! Att ha något som drar så hög ström under lång tid (efter dusch och bad) är inte att rekommendera i ett vägguttag. Vägguttag är normalt godkända för upp till 16A dock.

Särskilt dumt är det att koppla in den via förlängningssladd.

Att du inte har spänning där nu beror troligen på att säkringen löst ut. Alternativt så har ledaren brunnit av.

VVB bör kopplas in fast och det borde din elektriker veta om kan jag tycka!
 
Är det verkligen OK att avsäkra vägguttag med 16A, brukar det inte vara 10A ?:confused:
 
Azkel skrev:
även på detta uttag finns ju förstås en 16-ampers säkring.
Inget svar på din fråga men det är inte normalt att alla uttag i ett hus är avsäkrade med 16 A. Det normala är att man har 1,5 mm2 tråd och 10 A avsäkring. Många/vissa eluttag är godkända för 16 A men det är inget man normalt väljer utan enbart i lägen där det verkligen behövs. Säkrar man av med 16 A behövs även 2,5 mm2 tråd.

Jag skulle kolla upp hela installationen beträffande avsäkring och tråddimension.
 
Det ser ut som att uttaget matas med 1.5mm2, tror det krävs 2.5mm2 för 16 A. Lämpligheten med 16 A i ett "vanligt" vägguttag har jag ingen aning om.

Kanske är läge att få någon annan elektriker att kika över installationen? Många tveksamheter i din "story" som tom jag som lekman reagerar över...

Edit: hur kommer det sig att "han" ratade den tänkta matningen för att lösa det med uppsäkring och skarvsladd till ett sämre placerat uttag?
 
Redigerat:
Hur lång förlängningssladd har du till vvb? Förlängningssladden är väl den troliga orsaken till att säkringen inte löste ut.

Tur att du var hemma och var vaken och i närheten.
 
Tack för alla svar. Jag backar, det är nog 10 A och matat med 1,5mm2 och inget annat.

Just denna typ av VVB (Jula's billigaste) ska faktiskt kopplas med stickpropp. Intentionen från början var dock inte att förlängningskabeln ska användas, den åkte fram när säkringen började lösa ut. Jag ringde då min elektriker och meddelade att det inte hade funkat men att jag fick till det via förlängning+annat uttag.

Uppdatering, fick precis tag på min elektriker, han kunde inte fatta hur detta kunde hända. Säkringen SKA lösa ut innan om det rör sig om överbelastning. Nåväl, jag testar nu att koppla tillbaka till det uttag som löste ut i tid och otid (det avsedda som sitter bredvid VVB) och hoppas att det funkar tillräckligt bra i väntan på att elektrikern kan komma förbi och kika.

Mvh / Azkel
 
  • Gilla
Raffilicious92
  • Laddar…
MagnusSt skrev:
Hur lång förlängningssladd har du till vvb? Förlängningssladden är väl den troliga orsaken till att säkringen inte löste ut.

Tur att du var hemma och var vaken och i närheten.
Det är en 25-meters tjock kabel avsedd för utomhusbruk egentligen. Kabeln och stickproppen på kabeln är i fint skick, åtminstone vid okulär besiktning.

// Azkel
 
Kan du lägga ut vad som står på typskylten, framförallt om elinkoppling, effekt osv. För VVB.
 
Om man tittar hos jula just nu så är deras billigaste beredare en genomströmmningsvärmare på 5kw, men det är nog inte den du har, hoppas jag.
 
Jag tror att du skall förutsätta att kontakten på kabeln ser ut ungefär som det gjorde i uttaget, invändigt. Använd inte den med den kontakten till något.
 
hempularen skrev:
Kan du lägga ut vad som står på typskylten, framförallt om elinkoppling, effekt osv. För VVB.
Lite dålig kvalitet men förhoppningsvis läsbart:

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh / Azkel
 
Beredaren har en effekt av 3 kW. Ett uttag avsäkrat med 10 A kan man maximalt belasta med 2,3 kW. Du kan/ska/får/bör därmed ej ansluta beredaren till ett vanligt uttag med 1,5 mm2 tråd och 10 A säkring.

Du bör få fram 2,5 mm2 tråd till ett godkänt uttag nära beredaren som är avsäkrat med 16 A. Personligen skulle jag skippa både uttag och stickpropp och montera beredaren fast när det handlar om dessa effekter. Men här kan jag säkert få mothugg.
 
  • Gilla
Kalle B
  • Laddar…
O
Den VVB vill ha en 16A säkring... Den drar 3000W då räcker inte en 10A säkring... på en 10A säkring kan du använda 2300W teoretiskt.

Det som har hänt är med all sannolikhet att nånting har hänt med VVB. Då du haft så pass lång förlängningssladd så har inte dvärgbrytaren löst ut.

Se till att VVB får ett eget 16A uttag....
Be dessutom elektrikern kolla matningen till uttaget i dotterns rum....

haha för långsam var jag visst
 
Jag lyfter på min imaginära hatt och bugar av tacksamhet för era snabba svar och erat engagemang!!

För tillfället verkar det funka att driva VVB'n även om det bara är 10 A och 1,5mm2 i det uttaget. Jag har som sagt kopplat bort förlängningskabeln helt nu.

Om jag fatta det korrekt finns det i sig inget farligt med att jag får gå och slå upp automatsäkringen igen lite då och då? Den ska väl klara 10.000 ggr och riktigt så ofta tror jag inte den ska lösa ut.

Tanken är att försöka få hit elektrikern i början av januari så tills dess får jag nog leva med detta.

Känns som att jag kom undan enkelt givet allt som kunde ha hänt i form av brand med mera...:(

Mvh / Azkel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.