1 483 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Mysko läckage
En kompis har ett större hus, källare entreplan plan 2 och vindsvåning, som värms upp med bergvärme.
Oljepannan är fortfarande inkopplad och används som tillskott från ca -20.
I alla år har det varit problem med vindsvåningen och värmen, man får lufta och fylla så funkar det i några veckor men nu på slutet är det nästan så man måste fylla varannan dag...
Är ju inte speciellt bra att fylla nytt vatten i ett äldre hus med järnrör överallt.
Till saken hör att ingenstans så syns något läckage, efter typ 20-30år så borde det ju synas nånstans om det är ett läckage i nån ledning?
En tanke som rörmokaren hade var att det läckte i pannan så vatten förångades (det här var på oljebrännartiden) men nu körs ju panna ganska sällan tror 1kbm olja räcker i ca 2 år, så då borde man väl se vatten / fukt runt eller i pannan?
Det är istortsett samma rörmokare som har skött / servat anläggningen under alla är, han var även med vid installationen av bergvärmen.
Har forumet nåt tips på felsökning?
Fråga på så ska jag prova svara så gott jag kan
Oljepannan är fortfarande inkopplad och används som tillskott från ca -20.
I alla år har det varit problem med vindsvåningen och värmen, man får lufta och fylla så funkar det i några veckor men nu på slutet är det nästan så man måste fylla varannan dag...
Är ju inte speciellt bra att fylla nytt vatten i ett äldre hus med järnrör överallt.
Till saken hör att ingenstans så syns något läckage, efter typ 20-30år så borde det ju synas nånstans om det är ett läckage i nån ledning?
En tanke som rörmokaren hade var att det läckte i pannan så vatten förångades (det här var på oljebrännartiden) men nu körs ju panna ganska sällan tror 1kbm olja räcker i ca 2 år, så då borde man väl se vatten / fukt runt eller i pannan?
Det är istortsett samma rörmokare som har skött / servat anläggningen under alla är, han var även med vid installationen av bergvärmen.
Har forumet nåt tips på felsökning?
Fråga på så ska jag prova svara så gott jag kan
För många år sedan hade jag ett liknande fenomen. Eldade då med olja/öppen exp.tank om det har någon betydelse.
Specifikt en radiator på översta våningen blev ständigt utan vatten (fick då lufta).
Vatten nivån i exp.tank behövde fyllas på ca 1-2 ggr per år.
Typiskt läcka - men var?
Inga synliga fuktskador.
Anlitade en gubbe som fyllde systemet med spårgas.
Han hittade ett genomrostat rör (liten pora) på vinden.
Röret var alltså ingjuten i bjälklaget men i ett, i princip ouppvärmt, förråd, men ändå ett frostfritt utrymme.
Uppbilning av gjutning och byte av ca 3 m rör och problemet ur världen.
Det behöver alltså inte nödvändigtvis läcka i pannan. En ytterst lite läcka i rörsystemet behöver inte visa sig som vattenskada om det hinner att avdunsta snabbare pga av att det är ett värmerör.
I mitt fall så var det också beläget högt upp i systemet så det statiska trycket var minimalt.
Specifikt en radiator på översta våningen blev ständigt utan vatten (fick då lufta).
Vatten nivån i exp.tank behövde fyllas på ca 1-2 ggr per år.
Typiskt läcka - men var?
Inga synliga fuktskador.
Anlitade en gubbe som fyllde systemet med spårgas.
Han hittade ett genomrostat rör (liten pora) på vinden.
Röret var alltså ingjuten i bjälklaget men i ett, i princip ouppvärmt, förråd, men ändå ett frostfritt utrymme.
Uppbilning av gjutning och byte av ca 3 m rör och problemet ur världen.
Det behöver alltså inte nödvändigtvis läcka i pannan. En ytterst lite läcka i rörsystemet behöver inte visa sig som vattenskada om det hinner att avdunsta snabbare pga av att det är ett värmerör.
I mitt fall så var det också beläget högt upp i systemet så det statiska trycket var minimalt.
Mest troligt ett läckande rör.
I ett äldre hus som vi hyrde förut var det oljepanna och exp-kärl satt på vinden.
Vid ngt tillfälle behövdes det fyllas på vatten i pannan/systemet.
En dag hade vi en vattenläcka, det blev blött i taket i köket, runt röret upp till exp-kärlet. Var ett rör i snedtaket som rostat sönder. Det hade inte hänt över natten. Hela röret var väldigt rostigt så det har förmodligen småläckt ett längre tag, dock utan att det synts någonstans.
I ett äldre hus som vi hyrde förut var det oljepanna och exp-kärl satt på vinden.
Vid ngt tillfälle behövdes det fyllas på vatten i pannan/systemet.
En dag hade vi en vattenläcka, det blev blött i taket i köket, runt röret upp till exp-kärlet. Var ett rör i snedtaket som rostat sönder. Det hade inte hänt över natten. Hela röret var väldigt rostigt så det har förmodligen småläckt ett längre tag, dock utan att det synts någonstans.
Ja jag tror också på läckande rör, frågan är ju bara var...
Har som sagt varit så här i säkert 20 år
Sa att dom skulle fylla systemet imorgon bitti och sen sätta ett kärl, imorgon em, under röret till säkerhetsventilen för att se om det läcker där, som en första koll.
Även hålla koll på trycket. Hur räknar man ut storlek på expansionskärl? Sitter ett i mitt tycke ganska litet för ett stort hus, kanske 100 kvm x 4 plan, men det har kanske ingen betydelse?
Har som sagt varit så här i säkert 20 år
Sa att dom skulle fylla systemet imorgon bitti och sen sätta ett kärl, imorgon em, under röret till säkerhetsventilen för att se om det läcker där, som en första koll.
Även hålla koll på trycket. Hur räknar man ut storlek på expansionskärl? Sitter ett i mitt tycke ganska litet för ett stort hus, kanske 100 kvm x 4 plan, men det har kanske ingen betydelse?
Det fortsätter att läcka...
Ingen läckande säkerhetsventil vad vi har kunnat se.
Funderar nu på om man skulle kunna plugga gamla rören och dra upp en helt ny matning till vinden och dra utanpåliggande rör till gamla elementen...
Risken är väl att man bara flyttar problemen till våningen under.
Ingen läckande säkerhetsventil vad vi har kunnat se.
Funderar nu på om man skulle kunna plugga gamla rören och dra upp en helt ny matning till vinden och dra utanpåliggande rör till gamla elementen...
Risken är väl att man bara flyttar problemen till våningen under.
Klicka här för att svara