Byggahus.se
På tomten där vi bygger ett Myresjöhus finns en gammal jordvärmeslinga som grannen inte använder längre (...tror att det blev någon tvist omkring servitut med den förra ägaren eller något sådant?). Vi frågade våran Myresjöhusförsäljare om det fanns något sätt som vi skulle kunna använda denna redan färdiga slinga till i vårat nya bygge. Svaret blev dock något i stil med att det inte fanns någon sådan lösning i Myresjö konceptet. Vad jag har förstått får vi en Nibe360P installerad.
Men när jag tittar på www.varmepump.biz så hittar jag ju faktiskt en lösning där man kan kombinera jordvärme och frånluftsvärme (Nibe1115/1215 + FLM 30).
Jag antar att detta paket är dyrare att installera + att jag nog skulle vara tvungen att förlänga slingan fram till huset (ligger förmodligen ca 50m från huset).
Är det någon som vet vad hade jag vunnit på detta paket jämfört med den pump jag får installerad?
 
kobban skrev:
På tomten där vi bygger ett Myresjöhus finns en gammal jordvärmeslinga som grannen inte använder längre (...tror att det blev någon tvist omkring servitut med den förra ägaren eller något sådant?). Vi frågade våran Myresjöhusförsäljare om det fanns något sätt som vi skulle kunna använda denna redan färdiga slinga till i vårat nya bygge. Svaret blev dock något i stil med att det inte fanns någon sådan lösning i Myresjö konceptet. Vad jag har förstått får vi en Nibe360P installerad.
Men när jag tittar på www.varmepump.biz så hittar jag ju faktiskt en lösning där man kan kombinera jordvärme och frånluftsvärme (Nibe1115/1215 + FLM 30).
Jag antar att detta paket är dyrare att installera + att jag nog skulle vara tvungen att förlänga slingan fram till huset (ligger förmodligen ca 50m från huset).
Är det någon som vet vad hade jag vunnit på detta paket jämfört med den pump jag får installerad?
Förts måste du ta reda på vad slingan varit fyld med tidigare & hur lång den är.

en Nibe 360 som ingår, den klarar att värma ditt varmvatten o inte mer, om vi ska hård dra det, hurvärmen kommer en elpatron i 360:n att sköta.

sätter du in en 1X15 så kan du få värmepumpen att värme helahuset, lite beroende på hur stor pump du köper.

------------------
kort förklarat kan vi säka att det äe så det ligger till
 
Ok? Inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar.
Om den bara klarar att värma varmvattnet, vart kommer då uppvärmningen av resten huset ifrån??... Detta är ju den "standard" som Myresjöhus använder, och jag har fått en ganska optimistisk "uppvärmnings-kalkyl" av säljaren etc.
Vet inte riktigt hur lång slingan är, mer än att den tidigare har använts till att värma upp ett normalstort hus.
 
kobban skrev:
Ok? Inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar.
Om den bara klarar att värma varmvattnet, vart kommer då uppvärmningen av resten huset ifrån??... Detta är ju den "standard" som Myresjöhus använder, och jag har fått en ganska optimistisk "uppvärmnings-kalkyl" av säljaren etc.
Vet inte riktigt hur lång slingan är, mer än att den tidigare har använts till att värma upp ett normalstort hus.
Nibe 360 ger som mäst 2kW = motsvarar 2 mindre cupevärmare som du värmer bilen med vintertid.

Detta räcker altså inte så långt & dpå sitter det en elpatron i Nibe 360:n som hjälper till, när det går åt mer än 2kW (gissar på att ditt hus her en toppeffekt på 9kW)
Hur stort är huset?


-----------
är det en gammal jordvärmeslinga kan det ju vara en som har varit gas fyld & då är den oandvändbar.

är slingan för kortfördih såmåste du ju komplitera, så det är viktigt att tareda på hur lång slingan är.

men det är helt rätt inställning att försöka andvända denna slinga
 
Huset är ett 1½ plans hus på 216m2.
Har ingen aning om vad huset har för toppeffekt??? ...eller vet ens vad det betyder? Hur räknas det ut?
 
kobban skrev:
Huset är ett 1½ plans hus på 216m2.
Har ingen aning om vad huset har för toppeffekt??? ...eller vet ens vad det betyder? Hur räknas det ut?
det ska din hustilvarkare kunna svara på. båte topp effekt & energi åtgång (beräknat på en viss inomhus tempratur & var i landet huset byggs)


topp effekt är den effekt som begövs för att värme huset den kallaste dagen som är på året.

alltså hur många KW värme källan måtse av ge för att huset ska bi bahålla samma inomhustempratur, den kallaste vinterdagen/natten på vintern.
en Nibe 360 drar ungefär 1kW el & ger huset värme för 2kW, det räcker på hösten & vintern i ett mindre hus. när huset behöver mer än 2kW värme, eller om huset behöver värme varmvatten samtidigt som radiatorerna behöver värme, så kommer Nibe 360:n att starta den inbyggda elpatronen som har kapasitet upp till ytlligare 9kW

gissar på att dit hus har en topp effekt på ca 9kW (allt över 2kW står elpatronen för)

360:n har ett cop på ca 2 = 1 kW in & 2 kW ut
en markvörmepump har ett cop på ca 4 = 1kW in & 4 kW ut (denna kan du också köpa i en strolek som kan ge den effekt du vill, tillexempel 9kW
men ju högre effekt den har, ju längre mark kolektor behövs, så du måste ta reda på längden (kolla också om det är 40mm plast slang eller vad det nu är duhar där i marken)
 
Har du 216 Kvm hus så räcker inte Nibe 360:an långt, det blir som CarMan säger att den i princip värmer upp varmvattnet och patronen får elda på duktigt med uppvärmning av huset så fort temperaturen sjunker. Vi har en IVT 490 som i princip motsvarar 360:an till vårt enplanshus på 130 kvm och det räcker precis här i södra Sverige. Vår pump rekommenderas upp till max 130-140 kvm och då borde rimligtvis 360:an ligga där någonstans också, den skall ju absolut inte sättas i ett hus på
216 Kvm oavsett vad Myresjöhus säger, den räcker helt enkelt inte till.
 
Hej !

Att 360:n har cop 2 vet jag inte var du har fått i från enligt konsumetverkets tester har den en cop på 3 vid 45 °C. Desutom har den en avanserad styr som gör så den ligger och jobbar med låga temperaturer ofta runt 30 °C vilket ökar cop avsevärt. Styrsystemet arbetar så det blir en typ av flytande kondesering utan växelventil.
 
msmn skrev:
Hej !

Att 360:n har cop 2 vet jag inte var du har fått i från enligt konsumetverkets tester har den en cop på 3 vid 45 °C. Desutom har den en avanserad styr som gör så den ligger och jobbar med låga temperaturer ofta runt 30 °C vilket ökar cop avsevärt. Styrsystemet arbetar så det blir en typ av flytande kondesering utan växelventil.

COP2 tog jag ur luften i data fall, då dom inte anger COP på deras hemsida & COP är mycket lågt om du räknar inn cirkulationspump & fläckt!
vist är det på den här värmepumpen som på alla andra värmepumpar, ett den får bättre COP ju kallara vatten den tillverkar, men varmvattnet går alltid till max (55grader) & radiatorsystemet blir ju den temp som krävs för tillfället, kallare än så blir det ju inte!

den får ha hur bra COP den vill! då den endå bara klarar max 2kW så blir ju resten elpatron, så det värkliga COP är ju ruskigt lågt

tänkdig att värmepumpen gör sina 2kW & elpatronen gör dom resterande 6kW en kall vinterdag, då kvittar det ju att dom försat 2kW kostar 70 öre , är dom andra kW kostar 6 kronor totalen blir ju 6,7 mot 8 :-
hade han haft en markvärmepump så hade totalen varit 3:- där har du skilnaden!!!
 
I cop 3 är fläkt och cirkpump inräknat ! Jag håller med dig om huset är stort och kräver högre effekt så blir års cop lågt men för mindre nya hus så lämpar sig puparna bra och en kraftigare pump tar det lång tid att räkna hem. Jag själv har ett myresjöhus på 200 m² och förbrukar 11000 kwh/år men eldar ca 4 m³ vilket skulle motsvara 15000 kwh/år om jag inte eldade vi är 2 vuxna och 2 barn. Jag räknar inte hem någon bergvärmeanlägning med en avbetalningstid på under 20 år. Jag har en nibe 360 och den fungerar suveränt.
Vilken kvadratmeter förbrukning har du ?
Jag har 55 kwh/m² när jag eldar och om jag inte eldar så blir det 75 kwh/m² jag bor i karlstad med en årsmedel temperatur på ca 7°C !
 
jag vet inte vad jag har för Watt/m2, men dina 75 låter som om huset behöver isoleras!

jag kör bara berkvärme, eldar inte, även om jag kan
för vörme o varmvatten fårbrukar jag 5500kW
huset är från 69 med självdragsventelation & jag har tilläggsisolerat, samt att radiatorsystemet är ptimerat för bergvärme
huset är på 200 m2 & värms till 21,5 grader + ett garage på 35 m2 som värms till 15,5 grader

så vist är det stor skillnad på att ha riktiga grejor eller ej!
 
Hej !

Förtydligande min förbrukning var 55 kwh/år*m² inklusive hushållsel, driftel, och värme varmvatten.
Räkna med minst 5000 kwh i hushållsel och ventilationen drar ca 140 w vilket blir ca 1200 kwh/år kvar till uppvärmning och varmvatten blir således 11000-5000-1200=4800 kwh/år.
Denna förbrukning skulle inte kunna rduseras nämnvärt med en annan pump.

Så det är viktigt med rätt pump till rätt hus och det är inte någon ide med en onödigt stor pump om man inte harnågot behov.
Nya hus behöver inte så stpora pumpar
 
msmn skrev:
Hej !

Förtydligande min förbrukning var 55 kwh/år*m² inklusive hushållsel, driftel, och värme varmvatten.
Räkna med minst 5000 kwh i hushållsel och ventilationen drar ca 140 w vilket blir ca 1200 kwh/år kvar till uppvärmning och varmvatten blir således 11000-5000-1200=4800 kwh/år.
Denna förbrukning skulle inte kunna rduseras nämnvärt med en annan pump.

Så det är viktigt med rätt pump till rätt hus och det är inte någon ide med en onödigt stor pump om man inte harnågot behov.
Nya hus behöver inte så stpora pumpar
Lite märkligt resonemang att inte nya hus behöver så stora pumpar, kan kanske stämma om man isolerar ytterväggar 300-400 mm, tak 500 mm osv osv.

Det är ju inte alla som vill ha eller har råd att sätta in en kamin heller som hjälper till med uppvärmningen. Varför skulle man det egentligen när husföretaget lovar guld och gröna skogar med den otroliga pumpen som ofta den ovetande kunden tror är tillräcklig för deras hus.

Om man idag bygger ett kataloghus med ett av dom kända företagen och dom av rent konkurrensmässiga skäl sätter in en pump som av tillverkaren rekommenderas upp till en viss yta 130-140 kvm i ett hus på 216 kvm och säger det räcker så är det ju rent idiotiskt i mina ögon, om man bor en bit upp i landet får denna pump jobba med patronen tillslagen i princip hela vinterhalvåret med följden att vederbörande får astronomiska elräkningar som dom inte var förberedda på. Nu hade t.ex vi tur då vi byggde ett hus på 130 kvm och fick en " liten " pump installerad som i Skåne då räcker ganska bra till vårt hus, men hade vi byggt t.ex 216 kvm och fått denna pump installerad hade det definitivt inte räckt trots väldigt låga U-värden i väggar, tak och fönster.

Man har ju sett otaliga exempel här bl.a där folk fått dessa små pumpar ditsatta i hus långt över 200 kvm där dom har elräkningar på 3500-4000 i månaden under vintern detta då på grund av deras okunskap där dom blint litat på husbyggarens löften om att den pumpen kommer att räcka till ert hus.

 
msmn skrev:
Hej !

Förtydligande min förbrukning var 55 kwh/år*m² inklusive hushållsel, driftel, och värme varmvatten.

Ja ha, räknar du på det viset, då ligar jag isånna fall på 46,8kW/m2
 
Många , nästa alla säger att nya hus drar så lite energi. men det säger ju folk bar för att dom hört nån annan säga det.
det finns en tråd här på forumet där folk talarom hur mycke detas hus drar & jag vart riktigt förvånad över hur mycke ström såm går åt i nya hus!

vist är husen bättre isolerade, men ventilationen gör ju att man helatiden ahr ett stort värmbehov, det är ju mycke ny luft som ska värmas till inomhus temp.

när en pump tillvarkare sägar att en viss pump räcker till 130 m2 så betyder det INTE att pumpen då kalrarsig utan eltillskott !

Ju dyrare elpriset blir ju mindre hus kan du ha o endå i längden tjäna på att lägga jordvärme, istället för frånluftsventelation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.