Byggahus.se
Startar härmed en ny tråd för att utbyta erfarenheter om Myresjöhus husmodell "TENOR".

Har precis köpt ett sådant hus ("begagnat", byggt '08) och det är lite saker som jag undrar. Samtidigt är det säkert andra som bor i ett sådant hus och har frågor, eller kanske funderar på att bygga ett och undrar något.

Lite saker jag som själv undrar över;

* Hur har ni gjort för att dämpa ekot/akustiken i vardagsrum/kök? (Pga takhöjden)
* Ungefärlig årsförbrukning i kilowatt?
* Någon som har skjutdörr till allrummet istället för öppet + glasruta jämte?
* Vad har ni för uppvärmningskälla i fristående garage?
* Någon som haft problem med något efter färdigställandet av huset?
* Tvåårsbesiktning, någon som haft anmärkningar? Hur löste det sig isf?
* Tillval på era hus?
* Någon som ändrat planlösningen?
* Ni som har kamin, vart har ni placerat den?
* Någon som målat sitt hus svart? Bild?
* Bilder på era hus?

Kul om detta kunde bli en lång tråd med mycket information för alla Tenor-ägare, och även blivande Tenor-ägare! :D
 
Nu har ínte vi byggt Tenor, men dock ett Åhus från Myresjöhus. Flyttade in i mitten av oktober 2010, så kanske kan lite av våra erfarenheter vara av intresse ändå trots att vi byggt "fel" hustyp.
Vi har bytt ut öppningen ( med glasruta brevid ) till allrummet mot en skjutdörr . Funkar superbra och tar , faktiskt, bort mycket ljud. Vi har allrum o vardagsrum vägg i vägg med denna skjutdörr emellan och trots tonåringar och deras kompisar hemma kan vi i lugn o ro titta på ex. TV.
Fristående garage har vi. Vi har golvvärme i detta och NIBE 750 pannan.
Tyvärr har vi hittat ganska mycket fel efter slutbesiktningen som vi i dagarna har skickat en lista på till Myresjöhus. Ska bli intressant att se hur dom bemöter denna ! Vår byggledare är tyvärr långtidssjukskriven så henne kan vi inte vänta oss nån hjälp ifrån. Ingen info har dock kommit från Myresjöhus om att hon har blivit sjuk det fick vi reda på via avvägar. Det är svagt...de borde kunna kolla upp vilka projekt som ej är avslutade! Vi har inte heller fått alla punkter som stod på protokollet från slutbesiktningen åtgärdade och de skulle ha varit klara innan jul. Myresjöhus har två månader på sig att åtgärda det som kommer upp på slutbesiktningen.
 
Funderar också på att sätta in en skjutdörr och ta bort glasrutan... Smidigt att få in ljus från vardagsrummet och även kunna få lite mer känsla av att rummen "hör ihop". Bra också att kunna stänga till om man vill vara ifred... Har ni monterat skjutdörren i efterhand eller beställde ni den färdigmonterad i samband med husbygget?
Hur funkar det med slutbesiktning och 2-årsbesiktning? Vad för saker anmärkte ni på? Tror ni att Myresjö kommer lösa samtliga fel eller finns det saker som ni kanske får stå för själva pga att dessa fel räknas som "sånt man får räkna med"?
Vet du om Myresjöhus tar på sig att fixa eventuella sättninga i huset? (Dessa märker man ju först efter något eller några år).
Vi har sättningar i huset som behöver fixas, och jag funderar själv på om man kanske skulle kunna ta Myresjöhus på detta...? Funkar det tro?
 
Vi beställde skjutdörren av Myresjöhus ( jag tror den kostade 4,000 :- cirka i tillval ) och de monterade den också. Gällande slutbesiktningen så hade vi lite småskavanker : dåligt justerade dörrar, färgstänk väggar etc. Vissa grejer justeras på en gång av ex. målaren. Det största felet som vi nu oroar oss för är taken. De är så dåligt gjorda, man ser varenda spackelskarv. Vi beställde släta tak och Myresjöhus "friskriver" sig ex. sprickor i släta tak , men det här är nåt annat.Frågan är ju vad de säger?? Vi hade en målare som tittade på taken igår och han sa att det är dåligt utfört jobb. De har spacklat för lite. Hade hans anställda gjort ett sådant tak så hade han sagt ; gör om!! Men risken är att de här kommer att säga att det beror på att huset rör sig , men varenda skarv kan ju inte röra sig....Det står även noterat i slutbesiktningen att taken är dåliga. Angående sättningar vet jag inte...det har ju redan spruckit i nåt hörn hos oss och de flesta säger ju att det får man räkna med i nya hus. Och det är väl förmodligen vad Myresjöhus också kommer att säga tyvärr...
 
Okej, ska kolla upp lite mer angående skjutdörr, får nog bli en sådan...
Tråkigt med taken i erat hus, är ju ett ganska omfattande arbete att göra om samtliga tak i ett hus så jag misstänker att de försöker slinga sig så gott det går, men det är väl bara att ligga på antar jag.
Vi har sättningar på några ställen, mest i vardagsrum/kök och det är ju egentligen inga konstigheter att fixa på egen hand. Det som dock gör det lite jobbigt just att komma åt ställena där sättningarna är, takhöjden är ju 5-6 meter så det är en aning besvärligt... :S
 
det är husägarens eget ansvar att se till att två-årsbesiktningen blir av och får även bekosta den själv. Det är viktigt att denna görs innan 2 år har gått räknat ifrån slutbesiktningsdatumet.
 
Läste samma sak när jag satt och botaniserade i huspärmen igår kväll. För min del så är det kört eftersom det gått över tiden, skulle varit gjord någon månad innan vi köpte huset isf men jag tror inte förra ägaren brydde sig om det... Dock finns inga direkta fel vad jag själv upptäckt, förutom lite sättningar som tillverkaren ändå inte hade tagit på sig. Men man vet ju aldrig vad en besiktningsman hade hittat visserligen...
 
Åhå, intressant tråd. Vi är väldigt mycket i början av byggahusprocessen, så passa att vi inte ens har tomt. Men vi kikar och planerar inköp senare i vår.

Tenor/Åhus är ett av våra absoluta favorithus!

Tessan100, får man fråga vad det kostade er att bygga Åhus?
 
Absolut :) Kalkylen ( som har hållit bra ) slutade på 4,8 miljoner.
Av detta är tomten 1,6 och markarbeten 200,000 :- , så huset kostade strax under 3 miljoner.
Då har vi breddat vårt hus med totalt 120 cm vilket gav en boyta på 152 kvm. Men denna breddning kostade 90,000 :- extra. Tillval har vi dock generellt varit snåla med för att hålla ned priset.
Vi har byggt norr om Stockholm
 
Tack så mycket! :) Vi har tur och tänker flytta från Stockholm så vi kommer komma undan billigare vad gäller tomten i alla fall. Är priset inkluderat putsfasad?

Får man fråga vad ni gjorde för tillval, de ni gjorde?
 
Nej, det är standardpanelen.
Köket måste ni räkna med blir dyrare om man vill ha utdragslådor etc istället för skåp nedåt. Här blev det nog ca. 35,000 :- dyrare för oss, men då hade vi ändå en av standardluckorna. Köket i ursprungsritningen är verkligen "basic"
Vi uppgraderade värmepannan till NIBE 750 ( 40,000 :- extra ) , då ingick inte den.
Lumi garderob i hallen : 13,000 :-
Övrigt som var för sig är småsummor, men det drar iväg när man plussar ihop allt:
två extragarederober i barnens rum, fönsterbrädor i ek, släta tak. Målade väggar istället för tapeter i halva huset. Kakel blev ca. 12,000 :- dyrare.
Elen blir dyr...minsta extra kontakt man vill ha kostar "skjortan". Vår offert slutade på ca. 15,000 :- extra utöver standard.
Köksfläkt köpte vi själva efter inflytt , likaså spisen ( en 90 cm bred Smeg ) så där har vi ca. 45,000 :-
 
Oki. Låter ju som tillval man skulle vilja göra. Men att extra kontakter ska vara så dyrt! :-O
 
Vårt hus har minimum 4 st eluttag i varje rum, även tv/bredbandsuttag finns i alla rum. (Vi har fiber/kabel-tv)
Lika bra o sätta in lite extra eluttag när man ändå bygger, känns som en dålig grej att spara in på detta då allt blir så mycket smidigare med fler uttag, slippa dra förlängningskablar till lampor och andra saker etc...
 
Bra tänkt.
 
Precis som Maal säger; tänk till om elen. Svår att ändra i efterhand . Vi drog fram kabel i väggen till bla
högtalare .
Be även snickaren att kottla väggen extra där du har tänkt att hänga TV.n ( vår gjorde det utan kostnad ) då väggarna hos Myresjöhus endast består av gips.
Spottar i taket blir dyrt, men vill man ha det så ta med det från början. Det jag menar är att man ska vara medveten om att på vägen kommer det en massa extrakostnader även om man från början tänker att man
ska hålla igen/ spara på dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.